RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven BonduelleDelhaizeJumboLotus BakeriesProcter & GambleReckitt BenckiserSligroUnilever
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Afwasoorlog

icon
Food9 februari, 2024
Shutterstock.com

Foodretail, een feest: als boeren geen blokkades opwerpen tegen supermarkten, en retailers geen pesterijen uithalen tegenover merken, dan voeren merken wel oorlog tegen elkaar. Leuker wordt het niet, ziet Filet Pur.

Snelle leerling

Het leven is een loterij en winkelen bij Jumbo is dat voortaan des te meer: slaag je er ondanks bijkomende veiligheidsmaatregelen toch nog in om met een voorraad gestolen waar de super via de zelfscan te verlaten, dan ben je zonder meer een baas. Word je daarentegen binnenstebuiten gekeerd aan de uitgang omdat die geavanceerde AI vond dat je wat te lang bleef drentelen aan het alcoholschap, dan mag je aan het rad van fortuin draaien als dat goed afloopt, om een of ander goedkoop prul te winnen. Diefstalbestrijding moet leuk blijven, vindt het Gele Gevaar. En al helemaal als het 1% extra marge kan opleveren.

De maatregelen gaan nog een stuk verder, blijkt vandaag. Want de kans dat armlastige jongeren er vandoor gaan met pakken prijzige Oreos of mierzoete Milkarepen in hun rugzak, is vanaf nu nihil: die liggen namelijk niet meer in de winkelrekken. Net als de boontjes van Bonduelle. En nog een resem andere merken. Jumbo zit nog maar pas bij de vermaledijde inkooporganisaties Epic en Everest maar toont zich een snelle leerling. Gianluigi Ferrari, de zelfverklaarde Robin Hood van de foodretail, zal tevreden zijn.

Feestje!

Bijkomende marge zouden ze ook bij de collega’s van Sligro – met hoofdkantoor op spuwafstand van dat van Jumbo, in Veghel –goed kunnen gebruiken. Daar staan de winstcijfers niet onder druk door diefstal, wel door gemiste verkopen, aangezien een nog steeds mank lopend SAP-systeem de bestellingen en leveringen in België niet naar behoren verwerkt krijgt. Gooi daar nog de geïndexeerde loonkost bovenop en je weet het wel. Tot nu toe was dat Belgische avontuur geen feestje voor de Nederlandse foodservicegrossier. Maar volgens topman Koen Slippens gaat het allemaal goedkomen. Ooit.

Zei er iemand feestje? Bij Delhaize hebben ze daar wel zin in, na dat intense oorlogsjaar. De retailer opent straks officieel het festivalseizoen teneinde het imago verder op te poetsen. Afgaande op het persbericht moet Wonderfood Adventure immers zo’n beetje het Tomorrowland van de voeding worden, maar dan met betaalbare tickets. Benieuwd naar de DJ-skills van foodfluencers als Pascale Naessens, Average Rob en Lionel Rigolet, onder andere. En naar de proevertjes uiteraard, want zo’n 11.000 m² grote keuken schept hoge verwachtingen.

Populaire koekjes

Te vrezen valt dat er enkel gezonde en duurzame gerechtjes te scoren zullen vallen, maar goed. Doet de Nutri-Score mensen werkelijk gezonder snacken? Nieuw onderzoek beweert van wel, al zijn de effecten eerder beperkt en kregen de nietsvermoedende proefpersonen geen écht gezonde alternatieven aangeboden. De onderzoekers schotelden hen namelijk boterwafeltjes voor van Jules Destrooper en minirepen van Mars of Snickers. Dan gaan vermoeide congresgangers toch geen studentenhaver verkiezen, die evenveel calorieën bevat?

Een dikke vette donkerrode E houdt de speculoosjes van Lotus Bakeries niet tegen om toe te treden tot de top-vijf van populairste koekjes wereldwijd. Waarvoor hulde. En dat terwijl de op nutritioneel vlak nochtans iets beter scorende cuberdons van Gentse legende Geldhof er met hun donkeroranje D (hey, er zitten frambozen in!) al jaren niet in slagen om winst te maken, waardoor de eigenaar geen andere optie zag dan het hele bedrijf in een package deal te verkopen. Aan een overnemer die plechtig belooft niks aan het product te veranderen, gelukkig. Hoe hij dan wél geld denkt te verdienen, is nog een raadsel.

Afwasoorlog

Een belabberde Nutri-Score is niet de reden waarom de ijsjes van Unilever de verkoop afgelopen jaar zagen kelderen, en ook het minder goede weer was maar een factor van mineur belang. Nee, eigenlijk is het simpel: als de prijzen volledig door het dak gaan, dan jaag je de consument uiteindelijk richting huismerken. En probeer ze daarna maar eens terug te winnen. Gaat niet gebeuren. Het oude continent wordt een probleemzone voor de multinational. Maar dat zie je eigenlijk bij alle grote FMCG-spelers: de groei zit elders.

En wat doen overbetaalde marketeers van overprijsde merken wanneer ze zien dat de consument afhaakt? Dan gaan ze mekáár wat jennen. Procter & Gamble daagt rivaal Reckitt Benckiser voor de rechter wegens zogezegd misleidende vergelijkende reclame. Omdat die z’n Finish vaatwastabletten namelijk “onverslaanbaar” noemt, waarmee het merk dus zou insinueren dat het beter is dan Dreft. Stel je voor! Wat de beklaagde ontkent, want de campagne vernoemt geen concurrerend merk. Bovendien: “reclame overdrijft toch altijd, en de mensen zijn daaraan gewend”, aldus de advocaat van Finish met een pokerface. Je verzint het niet. En daar mag een rechter dus z’n kostbare tijd in steken.

Meesterplan

Merken vergissen zich flagrant van tegenstander als ze denken dat ze met dit soort klinkklare onzin de harten en hoofden van de consument gaan heroveren. Het lijken wel boeren: die richten hun woede ook op het verkeerde doelwit. Supermarkten en landbouwers zitten immers in hetzelfde zinkende schuitje. Maar ja, nuance in een complexe materie, dat is niet bepaald mediageniek.

Vanmiddag gaan ze met honderden tractoren de Europese ministers nog wat onder druk zetten. En daarna, weer blokkades? Stilaan wordt duidelijk wat dat boerenprotest zoal dreigt op te leveren. Niks hogere prijzen of minder administratieve rompslomp, laat staan zekerheid over vergunningen. Wel lege rekken, al de hele week. En ja: ze mogen ongehinderd pesticiden blijven spuiten van Europa. Hallo? Was dát het meesterplan, beste agrariërs?

Als consumenten vergiftigd willen worden, zullen ze wel fastfood eten, hoor. En al zeker vandaag: ’t is wereldpizzadag, naar ’t schijnt. 1+1 bij Jumbo, 2+2 bij Albert Heijn. Nutri-Score B, bovendien. Profiteert ervan! Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN