RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AB InBevAhold DelhaizeBarry CallebautColruyt GroupJumboMyPrice
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Gele koorts

icon
Food1 maart, 2024
Shutterstock.com

Zie je wel: een beetje ziekjes, maar volstrekt onschadelijk, dat voormalige Gele Gevaar. Hoog tijd dat een serieuze mens zich daarover ontfermt. Filet Pur heeft iemand in gedachten, maar ja, ons ongevraagd advies wordt wel vaker weggewuifd. Ten onrechte!

Ce mec est génial!

Een nieuwe maand, een nieuwe uitdaging: amper is die Tournée Minérale achter de rug, of daar begint alweer de Veggie Challenge, die landgenoten wil overtuigen om wat vaker plantaardig te eten. De vijfde editie is het al, en de halve foodretailwereld sponsort mee. Ja, dat zijn dezelfde bedrijven die de boze veeboeren alle steun hebben beloofd. Supermarkten willen nu eenmaal iederéén te vriend houden, en de planeet moet gered. Net als de marges. Ook de Franstalige landgenoten doen mee – althans, dat is toch de bedoeling.

Bij onze zuiderburen zijn ze niet zo gek, evenwel. Geen dag zonder côte à l’os of paté en croute, outre-Quiévrain. Voorlopig mogen plantaardige alternatieven er nog wel verkocht worden – een verbod zou niet door de Europese beugel kunnen – maar met hoogdringendheid heeft de regering er doortastende maatregelen aangekondigd: nepvlees moet zich voortaan onthouden van elke verwijzing naar écht vlees. Ça alors! Dat geldt enkel voor Franse producenten evenwel, zodat Quorn, Beyond Meat, Le Boucher Végétarien en Garden Gourmet er ongehinderd hun plantaardige gang kunnen blijven gaan. Of hoe de populist Macron een veelbelovende lokale industriële sector ten grave draagt. Ce mec est génial! Nu ja, ons probleem niet.

Cacao in het raderwerk

Chocolade, dat is wél ons probleem. Ook al werd onze nationale trots al lang geleden uitverkocht aan de Zwitsers, die er ondanks hun reputatie niet in slagen om Barry Callebaut aan te sturen met de precisie van een luxehorloge, tenzij dan eentje met cacao in het raderwerk. Er moet gestroomlijnd en gesaneerd, wat wereldwijd 2500 banen zal kosten, waarvan 500 bij ons. Het voortbestaan van de grootste chocoladefabriek ter wereld is evenwel niet in gevaar, al was het maar omdat ze interessante subsidies oplevert. Voorlopig toch nog.

Bier, dat is ook ons probleem. Maar toch vooral het probleem van Michel Doukeris in de VS: komt niemand minder dan Donald Trump himself de topman van AB InBev ter hulp geschoten, wil het nog niet lukken om een deftige winstmarge te behalen. Dat belooft voor na de verkiezingen. De brouwer betaalt nog altijd de rekening voor een mislukte socialemediacampagne met een transgender influencer. Rednecks kunnen daar niet mee lachen, de concurrenten wel. En de CEO kan naar z’n mooie bonus fluiten.

Lege kassa

Daarin staat hij niet alleen. Want over problemen gesproken: het is nu ook weer niet zo erg dat hij zich genoodzaakt ziet de boodschappen voortaan bij zijn dubieuze Russische concurrent MyPrice te doen, maar Frans Muller zag zijn loonbriefje wél lichtjes krimpen in 2023. Nu ja, lichtjes: toch met zo’n 383.000 eurootjes. Hola, daar had hij in betere tijden gerust een paar keer mee naar een sterrenrestaurant gekund, zou je denken. Of om garnalen. Zoals steeds was dat volgens de media het enige cijfer dat er écht toe deed in dat lijvige jaarverslag dat Ahold Delhaize woensdag publiceerde. Typisch. Afgunstjournalistiek, altijd goed voor de clicks. Dus doen we lustig mee. We kennen u.

Ook de familie van Eerd moeten op de kleintjes letten: ze keert zichzelf noodgedwongen een jaartje geen dividend uit. ’t Is simpel: de kas is leeg. Al drie jaar op rij ziet Jumbo de winst immers verdampen dat het een aard heeft. Net als het marktaandeel op de thuismarkt. Dat voormalige Gele Gevaar heeft de gele koorts. Het lijkt op een griepje, maar het kan ontaarden in een levensbedreigende aandoening waartegen geen behandeling bestaat. Of ze de scheve situatie snel gaan rechttrekken met kostenbesparingen, antidiefstalmaatregelen, een bijgestuurd prijsbeleid en internationaal inkopen? Zegt u het maar.  

Catch-22

De Vlaamse expansie kost intussen handenvol geld dat er niet meer is. Vijftig winkels tegen eind 2025? Dat zou betekenen dat ze hier de komende 22 maanden nog zeventien bijkomende supermarkten weten te openen, ondanks de hardnekkige boycotacties van buurtcomités en concurrenten. En ondanks de striemende commentaren van onze Grote Roerganger, die al de hele dag triomfantelijk loopt te zingen van “Ze gaan vertrekken, ze gaan vertrekken!” U kent ‘m. Zelfverklaarde fan van Jumbo, nochtans. Met zulke fans heb je geen vijanden meer nodig.

Tja, vertrekken is makkelijker gezegd dan gedaan. Jumbo zit hier in een pijnlijke catch-22: ze zijn met hun 33 winkels eigenlijk al te ver gevorderd om nog de aftocht te blazen, maar koppig doorzetten is evenmin een geweldige optie. Wat dan? Is er een derde weg? Verschillende bronnen in Nederland insinueren dat de familie het meer dan gehad heeft met haar supermarktbedrijf. De lol is er af. Frits mag niet meer, Colette en Monique willen niet meer. Ton van Veen mag de boekhouding opschonen in afwachting van een redelijk bod. Dat de nieuwe eigenaar het dan maar uitzoekt. Vanzelfsprekend ontkent de huidige topman dat met klem. Maar laten we de prikkelende denkoefening eens maken?

Bedank me later

U hoort me al van ver komen, uiteraard: als Colruyt Group écht lef heeft, dan doen ze dat bod. Een uitgelezen kans om de omzet te verdubbelen en zo toch een béétje Europese schaal te verwerven. Een unieke gelegenheid om een lastige rivaal in België kalt te stellen en ten langen leste die protectionistische Nederlandse markt te betreden, waar naast Albert Heijn geen noemenswaardige concurrentie actief is. Een zeldzaam breekijzer ook om eindelijk lid te kunnen worden van een volwaardige Europese retailalliantie, bepaald geen overbodige luxe.

En om ze ginder in Halle – en in Mechelen – nog wat meer te jennen, nu ik toch vrolijk bezig ben: een mooie opportuniteit om de franchisewinkels van dat gezapige Spar in België om te bouwen naar een scherpe, moderne formule die mits de nodige bijsturing de strijd met Delhaize, Albert Heijn en Carrefour Market wél aankan. Met de naam Jumbo, inderdaad. Beetje peper in hun gat kunnen ze daar wel gebruiken, toch? Komaan Jef, waar wacht je nog op? Je moest al in Veghel staan. Bedank me later. En tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    [In Beeld] Colmar vernieuwt restaurantconcept

    Colmar Group investeert 7 miljoen euro in een verjongingsoperatie waarbij het volledige restaurantnetwerk van Colmar in België en Crocodile in Noord-Frankrijk een ingrijpende transformatie ondergaat.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN