RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags live shopping
  • Bedrijven MetaTikTok
  • Onderwerpen E-commerce
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Facebook stopt met live shopping

icon
Algemeen4 augustus, 2022
Shutterstock

Na TikTok trekt nu ook Facebook de stekker uit zijn live shopping. Winkelen via livestream is in Azië al jaren een hit, maar blijkt in het Westen niet aan te slaan.

Wel nog op Instagram

Vanaf 1 oktober kunnen bedrijven of influencers geen liveshoppingvideo’s meer uitzenden op Facebook. In die live-uitzendingen tonen merken of retailers producten en kunnen kijkers rechtstreeks bestellen wat in beeld komt. Het systeem valt best te vergelijken met de teleshopping van weleer, maar dan in een digitaal jasje. Facebook lanceerde de functie in 2018.

Vorige zomer probeerde het Meta-platform bekendheid te creëren met “Live Shopping Fridays”, waaraan merken als Abercrombie & Fitch, Bobbi Brown, Clinique en Sephora meededen, maar echt groot werd het nooit. Afgelopen najaar deed Facebook nog een laatste poging influencers te betrekken, door het mogelijk te maken eenzelfde live-uitzending tegelijk op de pagina van een merk en van een influencer te streamen. Nu geeft Facebook echter op.

In de plaats wil het sociale netwerk inzetten op Reels, korte video’s die TikTok populair hebben gemaakt. Livestreamen kan dan nog, maar het zal op Facebook niet meer mogelijk zijn om producten te taggen. Op Instagram kan live shoppen voorlopig wel nog gewoon: in Reels op Instagram kunnen bedrijven wel producten taggen én Live Shopping op Instagram blijft bestaan. Meta schuift dus duidelijk Instagram naar voren als verkoopkanaal, terwijl het Facebook loskoppelt van shopping.

TikTok gaf al eerder op

Het is opmerkelijk dat Facebook al het tweede sociale medium is dat live shopping in het Westen voor bekeken houdt, na TikTok onlangs. Het Chinese platform draaide er proef, om de Shop-functie later uit te breiden naar de Verenigde Staten en het Europese vasteland. Maar zover is het nooit gekomen: influencers haakten al snel af omdat ze onvoldoende kijkers hadden.

Op de Chinese thuismarkt is live commerce nochtans razend popular. Shoppen via livestream is er goed voor meer dan 60 miljard dollar omzet per jaar en ruim twee derde van de Chinezen maakt er gebruik van. Toen retailers en merken tijdens de lockdowns op zoek moesten naar nieuwe, digitale manieren om mensen te bereiken, gingen ook Westerse bedrijven ermee aan de slag. Maar nu blijkt het concept toch moeilijk van de grond te komen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    [Analyse] “Nieuwe Belgen” bepalend voor succes Action

    In twaalf jaar tijd heeft Action de omzet in België vertienvoudigd. De gemiddelde omzet per winkel overschrijdt nu al de zes miljoen euro. De low-end retailer is populair bij alle bevolkingsgroepen, maar vooral bij Belgen met een migratieachtergrond.

  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management

    (Publireportage) Kosten besparen, tijd winnen, fouten vermijden en zorgeloos je onkostenbewijslast voor de belastingcontrole klaarzetten: dat zijn de voordelen van de toepassing Continia Expense Management, door TCOG naadloos geïntegreerd in Microsoft Dynamics 365 Business Central.

  • icon
    Algemeen5 november, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 136 miljoen pond en pril herstel

    De cyberaanval bij Marks & Spencer, die de webshop rond Pasen wekenlang platlegde, zal de Britse warenhuisketen zo'n 136 miljoen Britse pond kosten. Bijgevolg halveerde de winst dit jaar ruimschoots. Een zware opdoffer voor de keten, die net op goede weg was.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food30 oktober, 2025
    Tweede Belgische Albert Heijn XL opent op 19 november
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food10 oktober, 2025
    E.Leclerc steekt grens over naar België
  • icon
    Food7 oktober, 2025
    Waarom Albert Heijn in België wel 20% goedkoper is dan in Nederland
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN