RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AmazonBlabloomOcadoShopopopZalando
  • Onderwerpen E-commerce
  • Personen Gino Van Ossel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gino Van Ossel: “E-commerce is zijn wilde haren kwijt”

icon
Algemeen23 februari, 2024

De cowboyjaren van e-commerce zijn voorbij. Onlineretail is volwassen aan het worden en daar hoort ook een andere mentaliteit bij. Net als nieuwe manieren van innoveren en inspireren…

De mature mindset

Van Amazon over Ocado en Shopopop tot Blabloom: hoe divers de sprekers op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress op 5 maart ook zijn, ze hebben één ding gemeen: ze zoeken naar nieuwe manieren. Niet meer zomaar om te groeien, maar om rendabel te groeien. En dat is een nieuwe en heel andere mindset voor die sector.

“E-commerce en omnichannel zijn in een soort van maturiteitsfase terechtgekomen,” merkt Vlerick-docent Gino Van Ossel. Al is dat heel paradoxaal: “Aan de ene kant zie je de vernieuwing en verandering (vooral via technologie en duurzaamheid) nog altijd even snel gaan als vroeger, maar aan de andere kant is ‘the sky’ niet langer ‘the limit’ en lijkt de tijd van dubbelcijferige groei achter ons te liggen.”

Niet tot in de hemel

Na een heel vreemde periode waarbij er eerst een enorme coronagroei was, begon de totale retailmarkt te krimpen door onder andere de hyperinflatie. Anders dan in het verleden werd nu ook e-commerce getroffen: er kwam een correctie op het omzetaandeel van e-commerce en de sector zakte terug naar een normaal groeipercentage, zoals Zalando-topman Fabio Baum zelf aangeeft.

Van Ossel: “De bomen groeien niet tot in de hemel, zo blijkt. Dus moeten de onlineretailers en techbedrijven nu de tering naar de nering zetten. Ook de tijd van gratis geld, en dus van spectaculaire groei, ligt achter ons. Het wordt steeds moeilijker om investeerders en financiers te overtuigen om de gaten dicht te rijden, zoals we bijvoorbeeld zien bij Pieter Pot en Crisp.”

“Het spektakel is eraf”

Het gevolg is dat die bedrijven zich steeds meer moeten gedragen zoals andere bedrijven. “Het worden corporates: de ‘start-upcultuur’ van alles mag en alles kan verdwijnt. Het spektakel is eraf. Investeerders eisen duidelijke perspectieven”, ziet de retailspecialist. Hij noemt het voorbeeld van de drankbezorger Andy: die moesten stoppen, niet omdat het geen goed concept was maar omdat ze te laat begonnen zijn. De timing zat verkeerd om zoiets nog van de grond te krijgen.

Elke business moet vandaag geld opbrengen, in tegenstelling tot de leuze dat “profit highly overrated is” van enkele jaren geleden. Het is echter wel die attitude die bedrijven als Amazon, Ocado en Zalando groot heeft gemaakt. Tot vorig jaar was elk jaar voor Coolblue een recordjaar, nu zie je dat de elektronicaspeler het personeelsbestand inkrimpt en inzet op efficiëntiewinsten. Dat is iets wat ze nooit eerder moesten meemaken. “Tegelijkertijd blijven zij volop inzetten op vernieuwing: een typisch voorbeeld van wat we in de toekomst meer mogen verwachten.”

Tijd voor strategie

Het resultaat is inderdaad geen stilstand, maar net een nieuwe zoektocht naar innovatie. De sprekers op het RetailDetail E-commerce & Omnichannel Congress zijn er het levende bewijs van. Sasha Buyck van Shopopop werkte in het verleden bij Bol. Hij kent de klappen van de zweep dus maar al te goed. Nu richt hij zich op de ‘last mile’, de blijvende achillespees van onlineretail. Ook Ocado blijft inzetten op de onlinemoeilijkheden van foodretailers.

Zalando is dan weer sterk bezig met designermerken en consumentenbinding via content. “Waar marktplaatsen vroeger puur dachten ‘hoe meer, hoe liever’, gaan zij nu ook bewust op zoek – niet alleen naar de gaten in hun aanbod, maar ook naar het assortiment met de beste marges en het meeste strategische potentieel. Als Bol bijvoorbeeld lokaal sterk staat, is het logisch dat Amazon inhaakt door lokale kmo’s een wereldwijd platform aan te bieden.”

“De rode draad is dat al deze cases inspiratie bieden in een digitale markt. Je krijgt een goed overzicht van wat vandaag gebeurt, zowel van de meest toonaangevende internationale spelers als verrassende kleinschalige initiatieven. De consultants en technologieverschaffers tonen tegelijk wat allemaal mogelijk is.”

Laat je inspireren en bestel snel je ticket voor het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congres via de knop hieronder.

Ja, ik kom op 5 maart naar het Omnichannel & E-Commerce Congress.
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Snel, voordelig en duurzaam: de voordelen van het Mondial Relay-netwerk

    (Publireportage) Pakketten afhalen is een praktischer en duurzamer alternatief voor thuisbezorging. Dankzij een dicht netwerk van 300 pakketautomaten en bijna 1.000 afhaalpunten in heel België biedt Mondial Relay een oplossing die steeds toegankelijker en dichter bij de consument staat. Openbaar pakketvervoer Om de milieu-impact van de laatste kilometer te verminderen,...

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN