RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AlibabaBlokker
  • Onderwerpen FaillissementOvername
  • Geografie Nederland
  • Personen Roland Palmer
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wie is Roland Palmer, de redder van Blokker?

icon
Algemeen27 december, 2024
Roland Palmer

De geheimzinnige koper van het failliete Blokker blijkt geen onbekende: Roland Palmer is immers een telg van de familie Blokker. Na een eerdere mislukte poging om het retailbedrijf te moderniseren, waagt hij nu opnieuw zijn kans.  

Opvolger van Jaap Blokker

Officieel hebben de curatoren van de failliete winkelketen de naam van de overnemer nog niet bekend gemaakt, maar er is in Nederland niemand die eraan twijfelt dat het wel degelijk Roland Palmer is, de neef van Jaap Blokker, de directeur van Blokker Holding die in 2011 overleed. Hij zou de merknaam en de website hebben overgenomen en willen doorstarten met de 45 franchisefilialen van de keten. De toekomst van andere filialen hangt af van onderhandelingen met de verhuurders van de panden.

Palmer, die destijds door zijn oom als opvolger was aangeduid, kreeg na studies aan de Universiteit van Oxford en passages bij Unilever en Coca-Cola op 35-jarige leeftijd de leiding over een concern dat toen naast Blokker onder andere ook Xenos, Bart Smit, Maxi Toys, Big Bazar en Leen Bakker omvatte. Zijn pogingen om het bedrijf te moderniseren en om naast de fysieke winkelactiviteiten ook een onlineplatform op te zetten, stuitten echter op felle weerstand van de oudere generaties in de familie. Na amper vier jaar werd hij ontslagen door Ab en Els Blokker, respectievelijk de broer en de weduwe van Jaap.

Naar Alibaba

Sindsdien ging het met Blokker verder neerwaarts: de familie verkocht het bedrijf uiteindelijk noodgedwongen aan toenmalig CEO Michiel Witteveen, die de Belgische tak op zijn beurt al snel doorverkocht aan de dubieuze ondernemer Dirk Bron, die er onder de naam Mega World meteen een complete puinhoop van maakte.

Palmer is dan al even aan de slag bij de Chinese internetgigant Alibaba: “Enerzijds ben ik managing director voor de Benelux, en in die functie ondersteun ik de verschillende business units van Alibaba, waaronder het platform Tmall Global. Anderzijds ben ik voor Europa verantwoordelijk voor de afdeling Tmall Direct Import”, vertelde hij in 2018 in een interview met RetailDetail. Later kreeg Palmer er ook de verantwoordelijkheid bij over de activiteiten van Alibaba in het Verenigd Koninkrijk en de Noordse landen.

De weg naar China

“Mijn focus in de Benelux ligt op het helpen van bedrijven om de weg te vinden naar China. Waarom? Simpelweg de wet der getallen. We hebben in China 515 miljoen klanten en dat aantal stijgt enorm. De Chinese middenklasse gaat met nog eens 100 miljoen mensen groeien. Hun koopkracht neemt sterk toe. Deze mensen hechten belang aan kwaliteit, Europese merken zijn in trek.”

In 2022 sprak Roland Palmer op het RetailDetail Congress in Antwerpen. De periode van de pandemie heeft de groei en de penetratie van e-commerce enorm versneld, zag hij toen. “We hebben een verandering gezien in de consumptiegewoonten van mensen. Tijdens de pandemie werd bijna iedereen een online consument, hoe digitaal onderlegd hij of zij ook was. We zagen ook een snelle groei van veel nieuwe consumptiecategorieën die voorheen een relatief lage online-penetratie hadden, zoals dagelijkse benodigdheden en boodschappen.”

Nog veel onduidelijkheid

Nu zou Palmer de Blokker-formule dus weer willen opbouwen. Tot voor het faillissement had de keten nog zo’n 400 winkels in Nederland. Die zullen zeker niet allemaal gered worden: verschillend panden zijn intussen gesloten en alweer verhuurd aan andere retailers, waaronder Wibra: de non-fooddiscounter maakt er geen geheim van op meer locaties te azen. Ook vanHaren en Shoeby hebben al Blokker- locaties ingepalmd.

Op de officiële terugkeer van Palmer bij Blokker is het nog wachten. Onduidelijk is ook nog met welke middelen of externe investeerder(s) hij deze overname realiseert. Evenmin is al duidelijk of de topman afscheid neemt bij Alibaba om ook een operationele functie op te nemen bij het nieuwe Blokker.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Snel, voordelig en duurzaam: de voordelen van het Mondial Relay-netwerk

    (Publireportage) Pakketten afhalen is een praktischer en duurzamer alternatief voor thuisbezorging. Dankzij een dicht netwerk van 300 pakketautomaten en bijna 1.000 afhaalpunten in heel België biedt Mondial Relay een oplossing die steeds toegankelijker en dichter bij de consument staat. Openbaar pakketvervoer Om de milieu-impact van de laatste kilometer te verminderen,...

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN