RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

icon
Food16 november, 2023

De franchisenemers van Delhaize staan voor een zware opdracht: de sociale onrust heeft het merk schade toegebracht op het vlak van differentiatie, merkidentiteit en prijs-kwaliteitsperceptie, blijkt uit een analyse van WPP Belgium.

“Situatie is precair”

Delhaize heeft in de nasleep van de inflatiecrisis een woelige periode achter de rug. De aankondiging dat alle eigen winkels worden afgestoten naar zelfstandige uitbaters, viel niet in goede aarde bij vakbonden en personeel. Met het oog op de toekomst was het nochtans geen slechte strategische keuze, denkt Johan Hellemans van WPP Belgium: “De consument verwacht nu immers meer flexibiliteit en gemak bij het winkelen, wat toch een stuk moeilijker te realiseren viel bij de grote winkels onder eigen beheer. Met deze verschuiving hoopte Delhaize beter te kunnen concurreren in een zeer competitieve retailsector.”

Voor een merkgigant als Delhaize is de situatie na de aankondiging echter precair te noemen, waarschuwt hij: “Het mag duidelijk zijn dat dit voornamelijk op het conto valt van het negatieve nieuws rond de franchisering van het merk. Naast de daling in merksterkte – ook een trend voor zowat alle gevestigde grote ketens – zien we immers nog een aantal tekenen die niet gunstig zijn voor de merkpositionering en die we grotendeels enkel voor Delhaize optekenen.”

“Afgestraft door de consument”

Eén en ander blijkt uit de BAV (Brand Asset Valuator, het meetinstrument van WPP): naast de positionering in de powergrid maakt WPP op basis van BAV-merkenassociaties ook een onderscheid tussen zes merkpersoonlijkheidsfactoren die van toepassing zijn op alle merken, die geplot worden in een “persoonlijkheidsradar”. Die geeft een indicatie waar het merk cultureel is gepositioneerd. Het helpt bij het identificeren van de huidige positie van een merk en dient als een hulpmiddel om de gewenste positie te identificeren, lacunes te diagnosticeren en strategieën te ontwikkelen om de gewenste staat te bereiken.

“Voor de meeste retailcategorieën is de factor openheid een basisverwachting: zaken als benaderbaarheid, vriendelijkheid, eenvoud en gemak of vrij vertaald ‘dichtbij de klant’. Net op die factor kreeg het merk een uppercut. Ook op het vlak van vernieuwing en dynamiek, eerder differentiatiepunten voor het merk, presteert Delhaize duidelijk onder het niveau van weleer. Het is net op die criteria waarop de retailer sterk wou inspelen met de verzelfstandiging van hun winkelpark dat ze door de consument zijn afgestraft.”

Overmatig prijsgerichte communicatie

“Daarnaast zien we dat de gehanteerde prijs- en promotieactie om aan klanten te tonen dat Delhaize goedkoop kon zijn, niet erg geloofwaardig bij de klant binnenkwam. Het is belangrijk om prijs in te passen in het DNA van het merk, maar ook om mogelijke prijs- en promotieaanpassingen communicatief zo te vertalen dat de toekomstige merkwaarde niet vernield wordt.”

Dat is dus niet gelukt in de context waarin Delhaize moest opereren: “De perceptie prijs-kwaliteit of waar voor je geld van Delhaize ging zwaar onderuit. Die zat ondanks de duurdere prijsperceptie steeds goed omdat Delhaize ook geassocieerd met kwaliteit en allure. De risico’s van een overmatige prijsgerichte communicatie waren het grootst voor Delhaize.”

Verlies op drie fronten

Voor de retailer ziet WPP dus een verlies op drie fronten: een verlies aan differentiatie, een verlies van merkidentiteit en een daling in prijs-kwaliteitsperceptie. “Het is duidelijk dat franchisenemers een zware inspanning wacht om het vertrouwen terug te winnen en hun winkel te onderscheiden van de concurrenten in de dorpsstraat. De vakbonden moeten zich beraden: ze hebben de toekomst van hun eigen werkgelegenheid in het gedrang gebracht, uit angst dat die tewerkstelling niet even kwalitatief zou zijn. Het is vijf voor twaalf. Het is daarbij cruciaal dat Delhaize vanuit de groep de uitbater ondersteunt met een goede langetermijnstrategie en positionering. Steeds vaker lijken merken zich vooral te bekommeren om de tactische zetten, maar blijft de lange termijnstrategie en merkpositionering achterwege. Die tendens valt te betreuren”, aldus Hellemans.

“Delhaize is nooit de goedkoopste geweest. In deze concurrerende marktomgeving is het voor een merk als Delhaize cruciaal om zich niet alleen op prijs, maar ook op kwaliteit en aanbod te blijven richten om zijn onderscheidend vermogen te bevestigen. De rol van het personeel en de geboden dienstverlening speelt mijns inziens daarbij een cruciale rol. Alleen daarvoor ben ik al blij dat er zich toch een nieuwe periode lijkt aan te kondigen waarbij de verzelfstandigde vestigingen hun deuren openen onder het bewind van de nieuwe zaakvoerders met steun van het personeel. Hopelijk kunnen ze de deur van onrust nu sluiten en zorgen voor een nieuw elan waarbij zowel het vertrouwen met het personeel als met de klanten hersteld wordt.”

Dit artikel op basis van de nieuwe WPP-merkenstudie 2023 is het derde in een reeks van drie. Hier leest u de eerdere afleveringen: “Angstige consument plaatst retail voor grote uitdagingen” en “Belgische consument ziet steeds minder verschil tussen de grote supermarkten”.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De franchisenemers van Delhaize staan voor een zware opdracht: de sociale onrust heeft het merk schade toegebracht op het vlak van differentiatie, merkidentiteit en prijs-kwaliteitsperceptie, blijkt uit een analyse van WPP Belgium.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 december, 2023
    Onrust om reorganisatie bij Mondelez in Herentals

    Mondelez investeert veertig miljoen euro in zijn koekjes- en chocoladefabriek in Herentals, maar haalt er tegelijk de productie van paaseitjes weg. Hoewel er geen naakte ontslagen vallen, reageren de vakbonden ongerust.

  • icon
    Food8 december, 2023
    [Filet Pur] Klein bier

    Het Belgisch kampioenschap armworstelen is dan toch begonnen, maar dat betekent nog niet dat de prijzen écht gaan dalen. En wat is het verband tussen e-commerce en verse vis? Of tussen wortelen en BDSM? Filet Pur onthult!

  • icon
    Food8 december, 2023
    Hoe deze “Lego van de voeding” een revolutie op gang wil trekken

    De Belgische start-up Winning Foods heeft een gezond en makkelijk concept ontwikkeld met diepgevroren bouwblokken om maaltijden mee samen te stellen, naar het voorbeeld van Lego, dus. De eerste testgezinnen gaan ermee aan de slag.

Meest gelezen
  • icon

    Food16 november, 2023

    [Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

  • icon

    Food15 november, 2023

    Stakingen in magazijnen Aldi, Colruyt en Delhaize

  • icon

    Mode20 november, 2023

    H&M opent compact winkelformaat in Turnhout

  • icon

    Food13 november, 2023

    Delhaize vindt overnemers voor 21 bijkomende supermarkten, teller staat op 72

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN