Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’
Shutterstock

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

 

Jacht op vleesalternatieven

We schreven het al: “Consumenten zijn klaar voor vleesvervangers, de technologie evolueert snel en investeerders zien de kansen”. Met een voorspelde wereldomzet van 4,2 miljard euro tegen 2020, een omzetgroei van 6 en 8% in Nederland de komende twee jaar en de aanvoerdersrol (26%) die vleesvervangers vervullen binnen het Belgische biogamma, lijkt de toekomst inderdaad toe te behoren aan het ‘vleesloze vlees’.

 

Dat heeft ook Colruyt begrepen: de supermarktketen is er al langer van overtuigd dat de wereldwijde jacht op alternatieven voor dierlijke vleesproducten zich binnenkort ook zal aftekenen in thuisland België. Het bedrijf gaat een strategische samenwerking aan met het Ierse voedingsbedrijf Kerry, dat zich met 6,1 miljard euro omzet ook op de beurs waagt, zo schrijft De Tijd.

 

"Smaak van echt kippenvlees"

“Kerry beschikt over de technologische knowhow om onze vleesvervangers qua smaak naar een nog hoger niveau te tillen,” zegt Dries Crevits, operationeel directeur van Korys. Dat investeringsfonds van Colruyt verkoopt nu een ‘nipte meerderheid’ van de aandelen in Ojah voor net geen 20 miljoen euro aan Kerry. Samen gaan ze het ‘soja-kippenvlees’ van Ojah, dat qua structuur al amper te onderscheiden was van echt kippenvlees, verder verfijnen.

 

Met deze strategische joint venture versterkt Colruyt zijn positie in de rangen van die voedingsbedrijven die de voorbije jaren al het tij zagen keren voor dierlijk geproduceerd vlees: Nestlé nam in september vorig jaar producent van vleesvervangers Sweet Earth over, Tönnies in Duitsland en het Nederlandse Zwanenberg Food Group reageerden op het omzetverlies voor vlees met de ontwikkeling van eigen, vleesloze alternatieven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.