Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’
Shutterstock

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

 

Jacht op vleesalternatieven

We schreven het al: “Consumenten zijn klaar voor vleesvervangers, de technologie evolueert snel en investeerders zien de kansen”. Met een voorspelde wereldomzet van 4,2 miljard euro tegen 2020, een omzetgroei van 6 en 8% in Nederland de komende twee jaar en de aanvoerdersrol (26%) die vleesvervangers vervullen binnen het Belgische biogamma, lijkt de toekomst inderdaad toe te behoren aan het ‘vleesloze vlees’.

 

Dat heeft ook Colruyt begrepen: de supermarktketen is er al langer van overtuigd dat de wereldwijde jacht op alternatieven voor dierlijke vleesproducten zich binnenkort ook zal aftekenen in thuisland België. Het bedrijf gaat een strategische samenwerking aan met het Ierse voedingsbedrijf Kerry, dat zich met 6,1 miljard euro omzet ook op de beurs waagt, zo schrijft De Tijd.

 

"Smaak van echt kippenvlees"

“Kerry beschikt over de technologische knowhow om onze vleesvervangers qua smaak naar een nog hoger niveau te tillen,” zegt Dries Crevits, operationeel directeur van Korys. Dat investeringsfonds van Colruyt verkoopt nu een ‘nipte meerderheid’ van de aandelen in Ojah voor net geen 20 miljoen euro aan Kerry. Samen gaan ze het ‘soja-kippenvlees’ van Ojah, dat qua structuur al amper te onderscheiden was van echt kippenvlees, verder verfijnen.

 

Met deze strategische joint venture versterkt Colruyt zijn positie in de rangen van die voedingsbedrijven die de voorbije jaren al het tij zagen keren voor dierlijk geproduceerd vlees: Nestlé nam in september vorig jaar producent van vleesvervangers Sweet Earth over, Tönnies in Duitsland en het Nederlandse Zwanenberg Food Group reageerden op het omzetverlies voor vlees met de ontwikkeling van eigen, vleesloze alternatieven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".