RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AldiGfKPauwels SauzenPietercil Delby’s
  • Onderwerpen Trade & Shopper Marketing Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Dialoog tussen fabrikant en retailer: moeilijker, maar ook urgenter dan ooit”

icon
Food10 oktober, 2022
Luc Desmedt, LD&Co

In welke mate wegen prijsdiscussies op de strategische samenwerking tussen fabrikanten en retailers? Een exclusief onderzoek onthult de belangrijkste pijnpunten, maar ook de kansen. Afspraak op het Trade & Shopper Marketing Congress.

“Samenwerking meer dan ooit aangewezen”

Het jaarlijkse Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co behandelt traditioneel de strategische samenwerking tussen leveranciers en retailers: hoe bundelen ze de krachten om samen de behoeften van de shopper beter te beantwoorden, rekening houdend met de belangen van beide partijen? Idealiter leidt die samenwerking tot een optimalisatie van het assortiment, de presentatie en communicatie en de prijs- en promostrategie van de categorie in kwestie.

Maar ideaal is de situatie vandaag allesbehalve. “In normale omstandigheden is het al niet evident om tot een constructieve dialoog te komen, in het huidig economisch klimaat zo mogelijk nog moeilijker”, weet trade marketingexpert Luc Desmedt van LD&Co. “Toch is het net in dergelijke uitdagende omstandigheden dat het samenleggen van de expertise en inzichten van beide partijen nog meer aangewezen is dan anders, om de gepaste reactie op de ontwikkelingen uit te werken.”

Transactionele relatie overstijgen

Maar houden de handelspartners het gesprek nog gaande in tijden van hoog oplopende prijsdiscussies? “Om de huidige temperatuur te meten, hebben we een onderzoek uitgevoerd, waarbij we input hebben gevraagd van zowel fabrikanten als retailers. We hebben de deelnemers een aantal statements voorgelegd die nagaan wat beide partijen denken over samenwerking en wat daarbij de wederzijdse verwachtingen zijn, ook in de huidige situatie.”

Het onderzoek geeft inzicht in welke mate leveranciers vandaag nog mogelijkheden hebben om een louter transactionele relatie met retailers te overstijgen en of dit is weggelegd voor alle leveranciers. Ook de kijk van de retailers komt aan bod. “Ik kan alvast verklappen dat het onderzoek heel wat interessante conclusies oplevert.” De resultaten vormen ook een ideaal startpunt voor discussies over de presentaties van de verschillende sprekers op het congres.

Veranderend shoppergedrag

De stem van de shopper wordt vertolkt door Davy Van Raemdonck, director Consumer Belgium & The Netherlands bij GfK. “Hij zal ons inzicht geven in hoe de economische situatie zich concreet manifesteert voor de shopper en wat hiervan de impact is op het shoppinggedrag.” De stem van de leveranciers wordt gebracht door Koen Torfs en Mark Cardon, marketingmanager en commercieel directeur bij Pauwels Sauzen en door Stéphanie Teetaert, businessunitmanager brokerage bij Pietercil Delby’s.

“Pauwels is erin geslaagd om dankzij uitgekiende distributie-, assortiment- en activatieaanpak als kleinere speler een prominente plaats op het schap te verwerven in een mature categorie. Dat is een sterk verhaal. Pietercil heeft vanuit een scherpe categorievisie met verschillende, complementaire merken een coherent categorieaanbod ontwikkeld, en vond vervolgens aanknopingspunten bij de retailers om samen de categorie te bouwen. Voor de foodbroker ligt de toegevoegde waarde in de last mile naar het winkelpunt: de executie.”

Prijs- en promotiebeleid

Voor retail spreekt Natalie Duthoy, managing director categoriemanagement bij Aldi. “Nathalie zal toelichten hoe Aldi de switch gemaakt heeft van een pure inkoopafdeling naar een categoriemanagement-aanpak, en wat dat laatste allemaal inhoudt, onder andere ook voor de relaties met de leveranciers.”

“Last but not least verwelkomen we ook Miguel De Witte, revenue management consultant bij StepUp. Vandaag is revenue management actueler dan ooit. Hoe verdelen fabrikanten en retailers optimaal de ‘profit pool’ onder elkaar? Als expert ter zake is StepUp bijzonder goed geplaatst om de ontwikkelingen op het vlak van prijs en promotie van heel nabij te volgen en vooral om aan te geven hoe retailers en leveranciers adequaat kunnen reageren op de uitdagingen die zich nu stellen.” 

Het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co vindt plaats op 20 oktober in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Zes boeiende sprekers, veel interactie en verschillende netwerkmomenten om ervaringen uit te wisselen met collega’s trade marketeers, shopper marketeers en categoriemanagers: dat ticket verdient zichzelf meteen terug.

Klik hier voor meer informatie over het congres en om tickets te reserveren.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food11 juli, 2025
    Voormalig Albert Heijn-manager wordt tijdelijk marketingdirecteur bij Jumbo

    Jumbo heeft de gereputeerde marketingconsultant René Repko aangetrokken als marketingdirecteur ad interim na het onverwachte vertrek van Jorieke de Vries, die pas twee jaar geleden overkwam van Lidl.

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Duitse bioketen Alnatura verlaat Zwitserland

    Alnatura sluit tegen het eind van het jaar alle 25 winkels in Zwitserland. De Duitse keten van biologische supermarkten kon geen nieuwe franchisenemer vinden, nadat Migros de overeenkomst opzegde. Merk verdwijnt niet Sinds 2012 had Alnatura een franchiseovereenkomst met de Zwitserse marktleider, maar die liet eerder dit jaar weten dat hij het...

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Hoe Dia 300 supermarkten wil openen tegen 2029

    Het nieuwe strategische plan van Dia werpt de eerste vruchten af. De Spaanse supermarktketen wil 300 extra winkels tegen 2029, waarvan er vorig semester al 45 de deuren openden. Ook online is er dubbelcijferige groei.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN