RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven ColruytColruyt GroupCoraDelhaizeFoodmakerIntermarchéJumboLouis Delhaize GroupMatchRewe
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Bám!

icon
Food22 september, 2023
Shutterstock.com

Nee, het Gele Gevaar gaat níét naar huis. Er komt wél een abrupt einde aan een gedurfd experiment met hoge prijzen. Intussen is de franchiseringsgolf in de foodretail gewoonweg niet te stoppen, al zijn er nog altijd mensen die dat niet lijken te geloven. Lezen die Filet Pur wel?

Elastiek gesprongen

Zeg nu nog eens dat er geen nieuwe wind waait in Halle. Bám! Mooie slag. Die nieuwe directie lijkt strijdvaardiger dan ooit, op de site Wilgenveld. Het is niet omdat je al de grootste bent, dat je niet nog groter zou kunnen worden, toch? Et voilà: het doek valt nu eindelijk écht definitief over Match en Smatch. Straks is dat enseigne volledig van de aardkloot verdwenen. 57 winkels worden Colruyt, Okay, Spar of Bio-Planet. De rest wordt gewoon gesloten als er zich niet snel kopers aandienen. Wat 690 jobs kan kosten: mensen die als ze dat zouden willen meteen aan de slag kunnen bij de concullega’s, die wanhopig op zoek zijn naar versterking, dat wel.

Sic transit gloria mundi. Niet dat we van onze stoel vielen: het zat eraan te komen. Match was een gedurfd pionier op het vlak van prijselasticiteit, het mag gezegd. De formule testte gedurende vele jaren het potentieel van een supermarktketen die Belgische shoppers de hoogste prijzen garandeerde. Een moedig en baanbrekend project, dat helaas op veel onbegrip stuitte in de sector. En nu is de elastiek gesprongen: de laagste prijzen hebben gewonnen, het is niet anders.

Het retailen beu

Ook al zegt de groep het nog niet met zoveel woorden: het einde zit er ook aan te komen voor Cora, uiteraard. De familie Bouriez is het retailen beu. Begrijpelijk: zo is het gewoon niet leuk meer. Of E.Leclerc zich zou willen wagen aan een Belgisch avontuur met zeven bodemloze putten lijkt twijfelachtig. Maar zou er nu echt niemand geïnteresseerd zijn in die zowat 150 degelijke Louis Delhaize-buurtwinkels? Dat moet toch lukken? En die mooie onderscheidende formule Delitraiteur, daar is toch helemaal niks mis mee? Iets voor een buy-out met een durfkapitalist, zou ik durven gokken. We zien wel.

40 miljoen euro: hoeveel potten choco zou je daarmee kunnen kopen, eigenlijk? Toch haalden de vakbonden hun neus op. Die ultieme deal van Delhaize is hen te min. Van die syndicalisten kan je veel zeggen, maar niet dat ze niet vasthouden aan hun principes. ‘t Is te zeggen: met hun onwrikbare houding verdedigen die bonden dan wel hun eigen belangen – en die van een paar honderd vrijgestelden – maar niet noodzakelijk de portemonnee van 9.200 medewerkers die in het slechtste geval zonder enige premie de overgang naar een zelfstandige uitbuiter/uitbater zullen moeten maken.

Grandeur uitstralen

Want dát die winkels allemaal verkocht worden, staat meer dan ooit vast. Dat ze met name aan Franstalige socialistische zijde nog steeds officieel vasthouden aan een sociaal plan binnen het kader van de wet Renault en meteen ook het afvoeren blijven eisen van het hele franchiseproject, wijst ofwel op een totaal gebrek aan realiteitszin, ofwel op een niet eens heel goed verstopte verborgen agenda. Toch? Gelukkig zijn er nog de tsjeven die van “enerzijds, anderzijds” gebaren en de gesprekken willen verderzetten, ook al zijn ze evenmin akkoord. De vraag is hoe hard Kobbegem het nu wil spelen met dat laatste bod. Te nemen of te laten?

Intussen is Delhaize al op zoek naar een 129ste franchisenemer: iemand van stand die aan de slag wil als barman (m/v/x) in de Gentse Sint-Annakerk, en niet om er miswijn uit te schenken. Er komt daar immers niet zomaar een winkeltje, wel een majestueuze ontmoetingsplek, die grandeur wil uitstralen. De teloor gegane grandeur van een dubieus instituut met een bijzonder bezwaard verleden weliswaar, maar toch. De leeuwen zeggen niet nee tegen drie miljoen euro renovatiesubsidie. U wel misschien?

Bliksemafleider

Opmerkelijk rustig is het gek genoeg al een hele tijd bij Intermarché, dat opnieuw een paar Mestdagh-winkels franchiseert en daar vlotjes mee weg lijkt te komen, met bijzondere dank aan de grote bliksemafleider die Delhaize voor hen is. Ze mogen wel eens een bloemetje sturen naar meneer Piesvaux. Hier hoor je de vakbonden nauwelijks of niet. Tja, professionele actievoerders kunnen nu eenmaal niet overal tegelijk zijn, met één symbooldossier hebben ze de handen meer dan vol.

Dat zal er wellicht toe leiden dat ook Jumbo niet de minste tegenstand zal ondervinden bij het verzelfstandigen van twee geïntegreerde filialen, in Ranst en Rijkevorsel. Ook geen verrassing: als het Gele Gevaar hier ooit geld wil verdienen, moeten de loonkosten naar beneden. Ik schreef eerder al eens dat franchise nu eenmaal het nieuwe normaal wordt in de foodretail. De vakbonden bláffen wel, en maken gewag van “slecht nieuws voor de toekomst van de sector”, maar of ze ook gaan bijten? Dit bedrijf hééft tenminste nog een toekomst.

Niet naar huis

Tenminste, als je Ton van Veen en Peter Isaac mag geloven: ze gaan nog niet naar huis, bijlange niet. Al stellen ze de ambities wel bij: 50 winkels eind 2025, dat klinkt al iets haalbaarder dan de honderd die ze hier nu allang hadden moeten hebben als het aan Frits had gelegen. Anderzijds: tien winkels per jaar openen, het blijft redelijk ambitieus. Is geen enkele van die Match-winkels een optie, heren?  

Ook niet vies van een beetje ambitie: Lieven Vanlommel, de eindbaas van Foodmaker, die niet alleen hofleverancier is van RetailDetail maar zich nu ook tot doel heeft gesteld om onze oosterburen af te helpen van hun verslaving aan braadworst, roomsaus en gebakken aardappelen. Groenten zullen ze eten, verdorie! Net als in België koos hij voor een partnership met de nummer twee op de markt. Rewe gaat gezonde slaatjes van het Kempense bedrijf verkopen, te beginnen in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Duitsland is een groot land, met grote eters. Het potentieel is er dus niet minder dan gigantisch. Ze gaan moeten zien dat ze kunnen volgen, daar in Westerlo. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Nee, het Gele Gevaar gaat niét naar huis. Er komt wél een abrupt einde aan een gedurfd experiment met hoge prijzen. Intussen is de franchiseringsgolf in de foodretail gewoonweg niet te stoppen, al zijn er nog altijd mensen die dat niet lijken te geloven. Lezen die Filet Pur wel?

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 december, 2023
    Onrust om reorganisatie bij Mondelez in Herentals

    Mondelez investeert veertig miljoen euro in zijn koekjes- en chocoladefabriek in Herentals, maar haalt er tegelijk de productie van paaseitjes weg. Hoewel er geen naakte ontslagen vallen, reageren de vakbonden ongerust.

  • icon
    Food8 december, 2023
    [Filet Pur] Klein bier

    Het Belgisch kampioenschap armworstelen is dan toch begonnen, maar dat betekent nog niet dat de prijzen écht gaan dalen. En wat is het verband tussen e-commerce en verse vis? Of tussen wortelen en BDSM? Filet Pur onthult!

  • icon
    Food8 december, 2023
    Hoe deze “Lego van de voeding” een revolutie op gang wil trekken

    De Belgische start-up Winning Foods heeft een gezond en makkelijk concept ontwikkeld met diepgevroren bouwblokken om maaltijden mee samen te stellen, naar het voorbeeld van Lego, dus. De eerste testgezinnen gaan ermee aan de slag.

Meest gelezen
  • icon

    Food16 november, 2023

    [Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

  • icon

    Food15 november, 2023

    Stakingen in magazijnen Aldi, Colruyt en Delhaize

  • icon

    Mode20 november, 2023

    H&M opent compact winkelformaat in Turnhout

  • icon

    Food13 november, 2023

    Delhaize vindt overnemers voor 21 bijkomende supermarkten, teller staat op 72

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN