RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AldiCarrefourCollect&GoColruytDelhaizeLidlMakroMetroRenmansSligro
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Bleke vrijdag

icon
Food25 november, 2022
Shutterstock.com

In de aanbieding vandaag: bestelwagens zonder chauffeurs, winkels zonder kassa’s, supermarkten zonder geweten, een overnamebod zonder geld en een Filet Pur zonder Black Friday-deals. Helemaal exclusief!

Demarrage

Of wij deze column schrijven met een lichtjes beneveld hoofd en een bleek gezicht, na die spetterende en volledig uitverkochte RetailDetail Night van gisteren? Misschien. Maar als de plicht roept, dan staat Filet Pur paraat. En als de foodretailsector kapseist, snelt technologie ter hulp. Worden de loonkosten ondraaglijk, áls je al iemand kan vinden die nog aan de kassa wil zitten in de supermarkt? Geen nood, dan haal je die kassa toch gewoon weg? Niemand minder dan Aldi bewijst dat het werkt: die kassaloze testwinkel in Utrecht blijkt amper rekenfouten te maken, dus is de discounter naar eigen zeggen klaar voor een volgende fase.

Wil er niemand nog achter het stuur van een vrachtwagen kruipen om uren in de file te staan – ook al rijdt dat voertuig op waterstof of elektriciteit? Geen nood, dan investeer je gewoon in vrachtwagens zonder stuur. Voilà: simplicity in retail. Want ja, je moet het hem nageven, die lepe Jef. Hij had ons allemaal weer goed liggen. Jarenlang beweren dat aan huis bezorgen hem niet in het minst interesseert – doen jullie maar, concurrenten, geen probleem – om dan met een onverwachte versnelling, Remco Evenepoel-gewijs, een demarrage te plaatsen waar niemand van terug heeft. Inderdaad: het is dus wel Colruyt en niet Amazon of godbetert Albert Heijn dat nu uitpakt met de eerste onbemande bezorgwagen van het land. Dat ding rijdt amper 25 kilometer per uur, maar als de concullega’s stilstaan, wordt die voorsprong snel onoverbrugbaar.

PFAS-vrij

Wat de topman uiteindelijk dan toch overtuigd heeft? Och, in Halle weten ze intussen wel dat ze in elk geval het woordje ‘duurzaam’ groot op hun innovatiedossier moeten schrijven. Met ecologische fluostift onderlijnd, bij voorkeur. Dan is het meestal wel goed. Nochtans: Colruyt is op dat vlak slechts een middenmoter. Echt waar. Delhaize en Lidl doen beter voor het milieu. Dat zeggen wij niet, dat zegt een onderzoek van denktank Questionmark in opdracht van Rikolto, Test-Aankoop, de Bond Beter Leefmilieu en nog een rist duurzame drukkingsgroepen. Begrijpe wie kan.

Wie de resultaten van iets meer nabij bekijkt, ziet waaraan het ligt: je moet je gevechten kiezen. Delhaize is kampioen in de eiwittransitie en de strijd tegen voedselverspilling, Lidl en Carrefour scoren met duurzame landbouw. Colruyt wil alles tegelijk doen, en wint daardoor nergens. Het is zo’n beetje als met de prijzenoorlog: perceptie is realiteit, dat hoef je de Hollanders niet te leren. Overigens geeft die Superlijst Milieu àlle supermarktketens een flinke veeg uit de PFAS-vrije pan: het kan en het moet véél beter. Genoteerd? Plus est en vous!

Bebloed

Afgelopen week werd ook pijnlijk duidelijk wie er alleszins géén voorloper is in die fameuze plantaardige shift: Renmans, namelijk. Mensen eten minder vlees, en dat weegt op de omzet van de gereputeerde slagersketen. Bovendien vindt het bedrijf amper nog beenhouwers die de handen uit de bebloede mouwen willen steken. En er speelt nog iets.

Aldi, die trouwe partner sinds decennia, verkoopt tegenwoordig namelijk liever zelf z’n chipolata’s en koteletjes, in zelfbediening. Voorverpakt in plastic. Het is wel Renmans-vlees, maar toch. En tegelijk palmt de discounter graag de vierkante meters van die slagerswinkels in om de eigen winkels te vergroten en te verfraaien. 31 vestigingen gingen dicht, de afgelopen vijf jaar. De vakbonden vrezen dat nog een honderdtal bijkomende locaties de weg van alle vlees zullen volgen. Mogelijk is dat stemmingmakerij, maar je weet nooit. Het bedrijf ontkent met klem de insinuaties.

Kerstdrukte

En hoe het intussen bij Makro is? Ongelooflijk geweldig, hé. Een drukte die ze sinds de vorige kerstperiode in de winkels niet meer gezien hebben, namelijk. Tja, het is cynisch, maar die Grote Uitverkoop betaalt tenminste de lonen van de geplaagde medewerkers. Dat net nu de kassa’s weer uitvallen, is dikke pech, evenwel. Bij Metro is het al even druk, maar dan achter de schermen: topman Vincent Nolf, wiens bod in het niets valt vergeleken met de miljoenen die Sligro op tafel gooit, geeft niet zomaar op en lobbyt verwoed verder om zijn reddingsplan te verdedigen. Zo kennen we de gedreven manager wel, maar of de rechtbank er oren naar zal hebben?

We weten nu namelijk exact wie wát biedt op de restanten van Makro Cash & Carry Belgium. Dat hebben we te danken aan een bijzonder weerfenomeen dat zich haast exclusief voordoet in redactielokalen: namelijk een “gunstige wind”. Dat briesje deed het complete dossier dat de gerechtsmandatarissen overmaakten aan de ondernemingsrechtbank, ook in de redactiemailbox van RetailDetail belanden. Het zal wel geen vergissing geweest zijn.

En nu weet dus de hele wereld dat Nolf amper 100.000 eurootjes veil heeft voor z’n grote reddingsactie, en dat Sligro en Van Zon al met elkaar hebben gebeld over de vestiging in Evergem, bijvoorbeeld. De smeuïge details leest u eerst bij RetailDetail en voorlopig nergens anders (dat wil zeggen: tot andere media het met of zonder bronvermelding van ons overschrijven, uiteraard). Steeds tot uw dienst! Tot volgende week!

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

In de aanbieding vandaag: bestelwagens zonder chauffeurs, winkels zonder kassa’s, supermarkten zonder geweten, een overnamebod zonder geld en een Filet Pur zonder Black Friday-deals. Helemaal exclusief!

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food9 juni, 2023
    Opnieuw staking bij Delhaize na uitspraak rechter

    Nadat een rechtbank donderdag besliste dat Delhaize geen stakingspiketten mag breken via eenzijdig verzoekschrift, brak er vrijdag voor het eerst sinds lang weer een staking uit, in de winkel in Waterloo.

  • icon
    Food9 juni, 2023
    [Filet Pur] Dansen op de vulkaan

    Inflatie? Crisis? Rode cijfers? Niks van aan: foodretail is een feestje van prijsverlagingen, verzoeningsvergaderingen, winkelopeningen en hightech-innovaties. Gooi die Filet Pur al maar op de barbecue!

  • icon
    Food9 juni, 2023
    Hopla: hoe Carrefour aan de slag gaat met ChatGPT

    In Frankrijk lanceert Carrefour Hopla,een chatbot met artificiële intelligentie, die klanten helpt bij het doen van de boodschappen. De retailer gebruikt generatieve AI ook voor enkele interne processen, zoals inkoop en productfiches.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Algemeen5 juni, 2023

    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

  • icon

    Food2 juni, 2023

    “Jumbo zet door in België”

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN