RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeCasinoDelhaizeMonoprixWhat's Cooking?
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Eenheidsworst aan kassa vier

icon
Food29 maart, 2024
Shutterstock.com

Een nieuwkomer trekt ten strijde tegen de eenheidsworst, cacao is de nieuwe Bitcoin en Filet Pur ontdekt hoe het toekomstplan bij de Leeuwen komaf maakt met archaïsche omgangsvormen. Yep, hier is uw wekelijkse portie desinformatie.

Eenheidsprijzen

Een onderscheidend voedingsaanbod, daarmee wil Monoprix het verschil maken in die eerste en zeker niet laatste Belgische winkel. Die opende precies één dag nadat het fors afgeslankte moederbedrijf Casino aan een nieuw tijdperk begon, met een volledig nieuwe directie en een iets minder hoge schuldenberg. Kan tellen qua symboliek. Of misschien ook helemaal niet. Met de ambitie om de komende 5 à 10 jaar evenveel nieuwe winkels te openen, zal de neofiet hier alleszins de foodretailmarkt niet komen ontwrichten, maar een mooi concept is het wel: funshoppers weten waarheen.

Een prijsvechter is het allerminst, ondanks de naam, die inderdaad dateert uit het tijdperk van de zogenaamde eenheidsprijzenwinkels zo’n eeuw geleden, de voorlopers van de dollar stores: net als destijds bijvoorbeeld Prisunic, Priba en tot op heden nog steeds Hema, voluit immers de “Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam”. Jaja, voor een stukje retailgeschiedenis: één adres. Maar we dwalen af.

Worst en lingerie

Differentiatie als focus dus. Niet slecht gezien, want zeg nu zelf: supermarktketens kijken wel héél erg nadrukkelijk naar elkaar tegenwoordig, wat in veel categorieën leidt tot bedroevende, flets smakende eenheidsworst. Of dat bij die Franse nieuwkomer heel anders is? Met 6000 referenties is het voedingsaanbod in Waterloo beperkter dan in je doorsnee supermarkt, maar toegegeven, die huismerken springen er wel uit.

Net als de aandacht voor detail: gegarandeerd rijpe avocado’s (lees daarover de aflevering van vorige week), in duurzame netjes verpakte biogroenten (geen plastic), een uitgelezen wijnkelder, stokbrood van een bekroonde bakker, een mooie kaas- en charcuterietoog… Dat de slaatjes naast de lingerieafdeling liggen, moet je er wel bijnemen.

Salami en chocolade

Over eenheidsworst gesproken: zijn we straks alweer een Belgische vleeswarenproducent armer? Bij What’s Cooking zien ze dat ze meer overhouden aan 400 gram lasagne dan aan 400 kilo salami, en dus overwegen ze serieus om hun charcuteriefabrieken de deur uit te keilen. Een worst case scenario, en dat terwijl ze twee jaar geleden nog hun grootste concurrent wilden overnemen. Misschien maar goed dat de concurrentiewaakhond toen begon te blaffen. Je kan je wel afvragen wat er straks nog overblijft van de fijnkostsector die ooit de trots was van onze voedingsindustrie. Een privatelabelmarkt met flinterdunne marges en amper differentiatie: dat krijg je dan.

De héle voedingssector steunt en kreunt trouwens: de loonkosten swingen de pan uit, de grondstoffenprijzen maken bokkensprongen, de boeren eisen meer geld en de retailers willen niet toegeven. Daar sta je dan. Het zal er niet op beteren: speculatie van gewetenloze traders jaagt de cacaoprijzen door het dak. Nu al duurder dan koper, stond in de krant. Nee, ik zag het verband ook niet. Opmerkelijk persbericht van Delhaize trouwens, afgelopen donderdag: Pasen heeft volgens de retailer een “positieve impact” op de verkoop van chocolade eitjes. Stop de persen!

In onwetendheid

Bij moederbedrijf Ahold Delhaize nadert Frans Muller langzaam maar zeker de pensioengerechtigde leeftijd. Hoe lang hij nog verder wil, weten we niet precies – hij zal zich toch niet door Jef laten inspireren, zeker? – maar we weten nu wél met grote zekerheid wie hem niét zal opvolgen: Europees topman Wouter Kolk heeft zelf z’n ontslagbrief ingediend. Voelde hij de bui al hangen? Deden ze hem elders an offer he couldn’t refuse? We zullen het wellicht snel weten. Maar misschien moeten we er gewoon niet teveel van denken.

Immers, ons brein is een machine die erop is ingesteld om overhaaste conclusies te trekken. En achteraf bekeken lijkt alles te verklaren. Dat zeg ik niet, dat zei de deze week overleden Daniel Kahneman, de psycholoog die tot verontwaardiging van veel economen in 2002 de Nobelprijs Economie kreeg. Tja: “Economen denken na over wat mensen zouden moeten doen. Psychologen kijken naar wat ze daadwerkelijk doen”, zei hij daarover.

Ik maak van de gelegenheid graag misbruik om u zijn bestseller Ons Feilbare Denken (originele versie: Thinking, Fast and Slow, en français:  Système 1 / Système 2: Les deux vitesses de la pensée) nogmaals warm aan te bevelen, al is het confronterende lectuur die demonstreert hoe lui wij, zelfverklaarde heersers van de schepping, vaak zijn in ons denken: “Onze geruststellende overtuiging dat de wereld logisch in elkaar zit, rust op een stevig fundament: ons bijna onbeperkte vermogen om onze onwetendheid te negeren.” Guilty as charged.

Achterhaald

En dan nog dit. “Cathy aan kassa vier gevraagd!” Dat was toch even schrikken, onlangs in m’n lokale Delhaize. Tot voor kort hanteerden de sympathieke winkelmedewerkers in het filiaal via de intercom namelijk behoorlijk archaïsche aanspreekvormen, alsof het nog altijd 1867 was: “Mevrouw Vandenbroucke aan kassa vier gevraagd”, of erger nog, “Jongeheer (sic) Vermeulen voor het Collect-afhaalpunt.” Intrigerend, en een beetje vreemd voor collega’s die dag in, dag uit met elkaar samenwerken, zou je denken. Stond dat zo in het arbeidsreglement misschien? Op de winkelvloer tutoyeerden ze elkaar uiteraard wél, voor alle duidelijkheid.

Vorige week namen nieuwe franchisenemers de boel over, en zie (of hoor): ze hebben meteen komaf gemaakt met die achterhaalde omgangsvormen. Welkom in de 21e eeuw, Leeuwen! Dáárom noemen ze het dus een toekomstplan. De rest blijft voorlopig wel bij het oude – de ondernemers gaan een symbolische honderd dagen de tijd nemen, zeggen ze – maar kom, het is een begin. Benieuwd naar het vervolg.

En ook hier een dienstmededeling, maar dan niet over de intercom: Filet Pur is er niet tijdens de Paasvakantie. Tot over drie weken dus!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food7 juli, 2025
    Temu waagt zich nu ook op de voedingsmarkt

    Nu de import van goedkope non-food uit China lastiger wordt, lijkt het erop dat Temu een FMCG-speler wil worden in Europa. In Duitsland benadert het Chinese platform lokale leveranciers van voeding en cosmetica.

  • icon
    Food7 juli, 2025
    Nutri-Score beïnvloedt online koopgedrag nauwelijks

    De Nutri-Score heeft weinig impact op het koopgedrag van online foodshoppers. De volgorde waarin producten in de webshop worden getoond, maakt wél een verschil, toont een studie van de Universiteit Antwerpen.

  • icon
    Food7 juli, 2025
    Tesco plant tien nieuwe Ierse vestigingen

    De Britse supermarktgroep Tesco wil tien nieuwe vestigingen openen in Ierland. De uitbreiding, die veertig miljoen euro moet kosten, zou in de komende twaalf maanden 400 nieuwe jobs opleveren.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN