RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeCarrefourColruytCrispDelhaizeFairtrade BelgiumHelloFreshJumboRay & Jules
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Groen gewassen

icon
Food17 november, 2023
Shutterstock.com

Kan je het geloven: Hollanders komen hier het goede voorbeeld geven. Maar niet alleen voor je feest, ook voor marketinglessen moet je bij de leeuwen zijn. Welja: water is nat, de paus is katholiek en bij Filet Pur is van staken geen sprake.

Indringers

Volharden in de boosheid, daar kennen ze wat van in Veghel en Brasschaat: Jumbo laat zich immers allerminst tegenhouden door dramatische cijfers en opent dit jaar nog gauw drie bijkomende winkels in ons land – tenminste, als concurrenten en lokale administraties geen stokken in de wielen komen steken, je weet maar nooit. In elk geval, in Oudenaarde is het al gelukt. Nu nog duimen voor Tessenderlo, dan halen ze de zes winkelopeningen. Met Lommel erbij hadden dat er zelfs zeven kunnen zijn.

Donkerrode cijfers zijn evenmin een bezwaar voor die andere indringer uit het noorden: Crisp haalt nog maar eens tientallen miljoenen op om zorgeloos door deuren en vensters te gooien. Tot ieders grote verbazing blijken de klanten van de onlinesupermarkt niet te besparen: ze kopen almaar meer, ook zonder 3+3 gratis acties. Hola, bezorgt die startup enkel in Brasschaat, Sint-Martens-Latem en Knokke misschien? Winst is niet veraf meer, belooft topman Tom Peeters zelfs. Eerst zien, dan geloven. Maar áls het waar is, dan bewijst de onlineversmarkt dat je met écht onderscheidend vermogen een heel eind kan komen. Laat kortzichtige concurrenten de prijs én de kwaliteit maar verder doen zakken. Ze delven hun eigen graf.

Flinke knauw

Zou het in deze context toeval zijn dat er recent een paar typische Crisp-referenties opdoken in de rekken bij Delhaize? Welja, niets ontgaat uw Filet Pur: ze zijn daar enkele destination categories aan het omgooien, waaronder de rayons etnische voeding en chocolade. En daar doken interessante nieuwigheden op, die me bekend voorkwamen. Wellicht werden ze geprikkeld door die slogan in de spotjes van de Hollanders: “zie dat je supermarkt maar eens doen”. Dat steekt, kunnen we ons voorstellen.

Trouwens, Filet Pur vraagt, Delhaize draait, zo blijkt: de maandag na onze snerende opmerking over het uitblijven van een nieuw lijstje overnemers, kwam het langverwachte communiqué dan toch. Voor nog eens 21 argeloze entrepreneurs blijken die vermeende wurgcontracten niet het minste bezwaar. Ze zullen de kleine lettertjes toch hebben gelezen? Dat zelfs adjunct-winkelmanagers met amper enkele jaren ervaring op de teller in staat blijken om een forse supermarkt over te nemen, geeft wel te denken. Maar het gros van de kopers betreft opnieuw oude bekenden.

Mooi en meedogenloos

En het vakbondsprotest? Dat beperkt zich tegenwoordig tot wat symbolisch vendelzwaaien in het verre Amsterdam. De strijd lijkt gestreden, maar daarom is de oorlog nog niet gewonnen: de reputatie van Delhaize heeft immers een flinke knauw gekregen. Dat zeg ik niet, dat zegt (opnieuw) die fameuze Brand Asset Valuator van WPP. De sociale onrust weegt op het merkimago en de overmatig prijsgerichte communicatie is niet geloofwaardig, blijkt uit het onderzoek. Oh ja? Breaking: water is nat en de paus is katholiek!

Nu, afgaand op hoe de retailer de recent overgedragen winkels in de markt zet, heb ik de indruk dat ze zich daar in Kobbegem ook wel min of meer van bewust zijn. Het is mooi om zien hoe nadrukkelijk ze hun ondernemers als gezicht van die supermarkten (en dus van het bedrijf) uitspelen. Wie bij Delhaize komt winkelen, doet dat niet bij een anonieme en meedogenloze beursgenoteerde multinational die winstmaximalisatie nastreeft op kap van de medewerkers. Nee, je komt je zuurverdiende centjes besteden bij vriendelijke en gedreven lokale ondernemers die in je wijk wonen en enkel het allerbeste voorhebben met hun team en hun klanten. En je kan nog voor duizend euro aan boodschappen winnen ook!

Gaan met die banaan

Slimme en goed uitgevoerde marketing, die weliswaar rekent op het goudvisgeheugen van de consument. Net als de leuke kerstspot die ze zopas hebben onthuld. Tapénadé, wadisda? Láchen! En dat is dan wellicht nog maar een voorsmaakje van wat de leeuwen van plan zijn zodra alle winkels up and running zijn. Dat de concurrentie zich maar schrap zet. Ja, ik heb het met name over u, Carrefour: dat feestje in Brussel is binnenkort écht gedaan hoor. Vervolgens kan Ahold Delhaize de achtervolging op Colruyt inzetten met maar één helder doel: het marktleiderschap. Let maar op.

Daar gaan zakelijke klanten slechts een heel klein beetje toe bijdragen, het ondernemerschap van die aangeslotenen des te meer. Dat illustreerde een treffend detail in een reportage op de lokale tv over de heropening van de winkel in Deurne. Brede glimlach van de verantwoordelijke groenten en fruit: “de Chiquita-bananen zijn terug!” Want ja, die zogenaamd koolstofneutrale bananen leken natuurlijk een ge-wel-dig idee voor de Excelmanagers op het hoofdkantoor – staat ook mooi in het duurzaamheidsrapport – maar op de winkelvloer weten ze wel beter. De klant wil Chiquita? De klant krijgt Chiquita! Om het met Argenta te zingen: zo simpel kan het zijn.

Straffe scoop

Trouwens, de vraag is maar hoe lang ze die bananen nog gaan mogen blijven groenwassen. De kritiek op bedrijven die hun koolstofuitstoot compenseren door emissiekredieten te kopen, zwelt aan. HelloFresh heeft het deksel al op de neus gekregen. Wie volgt? Aan greenwashing en duurzamelabelverwarring wijden we komende donderdag zelfs een compleet voorprogramma van de RetailDetail Night.

Het mooie impactbedrijf Ray & Jules bijvoorbeeld – ik ben slechts een béétje verslaafd aan hun op zonne-energie gebrande koffie – deelt z’n disruptieve verhaal en belooft een straffe scoop. Ook Fairtrade-directeur Philippe Weiler gaat daar in zijn gekende stijl geen blad voor de mond nemen. Je kan de verantwoordelijkheid over duurzame consumptie toch niet doorschuiven naar de argeloze consument, die niet in staat is om nee te zeggen tegen een onweerstaanbaar lage prijs, ook al hangt er bloed aan?

Oei, gaat het dan ongezellig worden, in die prachtige Handelsbeurs op 23 november? Geen zorgen hoor: er is heerlijk eten, volop drank en er komt een pak mooi volk. Kan moeilijk anders, met die topaffiche. U komt toch ook? Ik kan niet garanderen dat er nog veel ticketjes zijn, maar proberen gaat mee. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food22 mei, 2025
    Internationale expansie stuwt Lidl naar recordomzet

    Lidl heeft afgelopen boekjaar opnieuw een forse omzetstijging gerealiseerd, die in grote mate te danken is aan winkelopeningen op internationale markten. De discounter stuurt zijn omnichannel- en non-foodstrategie bij.

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Walmart schrapt 1.500 banen: neemt AI over?

    Walmart kondigt aan 1.500 banen te schrappen in een ingrijpende reorganisatie. Het gaat vooral om kantoorfuncties in technologie, e-commerce en de advertentiedivisie Walmart Connect. Hebben de techmedewerkers zichzelf overbodig gemaakt?

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Poké-keten Hawaiian rondt expansiegolf af in Den Haag

    De Belgische pokébowlformule Hawaiian heeft zijn vijftigste vestiging geopend in Den Haag. De snelle expansiegolf van de laatste jaren bereikt daarmee een eindpunt: nu wil de keten gaan focussen op verfijning in plaats van uitbreiding.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Inno gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN