RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

icon
Food18 mei, 2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

 

Schaamteloos misbruik

Het was een vriendelijke uitnodiging en het leek een interessant onderwerp, dus we begaven ons nietsvermoedend op weg naar Haasrode, waar een delegatie van Colruyt Group de pers te woord zou staan over de kwaliteit van haar huismerken. Wisten wij veel wat ons te wachten stond! Na de presentaties werden we in krappe hokjes gedwongen, alwaar we onderworpen werden aan het proeven van een reeks bedenkelijke voedingsproducten waarover we eindeloze vragenlijsten dienden in te vullen. Een waarlijk traumatiserende ervaring. Maar goed, als journalist moet je wat over hebben voor het algemeen belang.
 

Want zo kwamen we er dus achter op welke slinkse manier Colruyt de prijzen laag weet te houden. Dwangarbeid, het is niet anders, al hanteren de troepen van Jef liever de hippe term co-creatie. In plaats van dure experts in te huren, maakt de retailer schaamteloos misbruik van argeloze klanten. Wat de misleide producttester ontvangt in ruil voor z’n noest labeur?  7 euro, ocharme. Dat is ver beneden het minimum uurloon. Duurzaam meerwaarde creëren? Ja, het is ver gekomen. Het makkelijk verdiende geld gebruikt Colruyt intussen om eigen aandelen in te kopen en zo de beurskoers kunstmatig hoog te houden.

 

Grote eters

Als het regent bij Albert Heijn, dan druppelt het bij Delhaize. Dus wanneer AH een vernieuwd winkelconcept lanceert, dan willen we daar het fijne van weten. Die winkel in Hoofddorp brengt alle recente innovaties rond vers onder één dak, zo klinkt het. Net als Colruyt zet Appie z’n klanten aan het werk, in een kruidenpluktuin en een ‘Grow Your Own’ schap met alles voor de moestuin. “Kweek uw groenten voortaan zelf, luierik”, zo luidt ongeveer de boodschap. We kregen toch een beetje een ‘Back to the Future’ gevoel bij het aanschouwen van de foto’s. Want growshops zijn bij onze noorderburen niet bepaald nieuw en ook verneveling om groenten vers te houden, kennen we al ongeveer sinds de jaren negentig – we hadden dat nog even willen gaan checken maar de DeLorean startte niet. Zul je altijd zien.
 

Zo’n anderhalf procent van de bevolking heeft last van glutenintolerantie. Erg veel mensen zijn dat dus niet, maar het zijn wel allemaal grote eters. Hoe anders kan je de enorme groei in de verkoop van glutenvrije producten verklaren? Delhaize noteert een stijging met 40% en introduceert een resem nieuwigheden, waaronder hamburgerbroodjes en kokoskoekjes. Helemaal op maat van de talrijke lifestyleshoppers die glutenvrij met gezond verwarren, uiteraard. Zoals er ook mensen zijn die veganisme met gezond verwarren, terwijl het hoogstens diervriendelijk is. Gezondheidsketen Holland & Barrett werkt in elk geval aan een volledig veganistische winkel. Er klinkt gejuich in het grote dierenbos.

 

Dubieus werkplezier

De sfeer zit goed bij Aldi, sinds daar een frisse wind waait door de open ramen en deuren. Ze hebben nu de allermooiste winkels en de allerbeste producten, dus de medewerkers glimmen van trots. Om dat winnaarsgevoel nog te versterken, lanceert de discounter een personeelsblad dat het leven toont zoals het is bij Aldi. Over de titel Vivaldi heeft een creatieve cel een weekje mogen brainstormen in een dubieuze pizzeria, maar kom, voor een boekske van den Aldi ziet het er toch niet slecht uit. De timing is perfect gekozen, nu het werkplezier bij de sympathieke collega’s van Lidl op een dieptepunt zit, terwijl ook bij Carrefour nog lang geen feestje wordt gebouwd.
 

Nestlé gaat op dieet, zo blijkt: het gehalte suiker, zout en vet in de producten moet omlaag. En al zeker in kindervoeding. Niet dat de fabrikant nu gezonde groentjes op de markt gaat brengen. Snoepgoed blijft lucratief, dus verlagen ze gewoon het suikergehalte in hun chocoladerepen. De insteek is duidelijk: snoep maar lekker verder, kindjes! Ook Mondelez ziet de snacksmarkt verder groeien en werkt samen met retailers aan uitstallingen die nog verleidelijker zijn dan ze al waren, onder het motto “zien is kopen, en kopen is eten”. Hoe ze dat precies aanpakken, komen ze bovendien vertellen op het niet te missen Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, dat plaatsvindt op 12 juni in Living Tomorrow in Vilvoorde. Nog geen tickets? U moet zich reppen!

 

Liever lui

Mensen lezen geen papieren kranten meer, zijn massaal gestopt met roken, hebben het snoepen afgezworen en spelen tegenwoordig online op de Lotto. Dat de modale krantenwinkel betere tijden heeft gekend, is dan ook een understatement. De oplossing volgens Unizo? Krantenwinkels moeten hun assortiment uitbreiden. Met voeding, onder andere. Dat zegden ze in de krant – slim gezien, want uitbaters van krantenwinkels hebben tegenwoordig niks anders te doen dan de krant te lezen. Toch ontwaren we een vreemde kronkel. Om competitiever te worden, hebben zelfstandige voedingswinkels de afgelopen decennia allemaal een persrayon toegevoegd, en kansspelen. Zo hebben ze het hun collega’s krantenwinkels extra moeilijk gemaakt. En nu moeten alle krantenwinkels dus maar buurtwinkels worden? Is dit niet gewoon een sluwe marketingactie van buurtsuper.be teneinde nieuwe leden aan te trekken? Je zou het durven denken!
 

En dan nog dit. Enkele weken geleden maakten we ons een beetje vrolijk over die Spar die nogal lang op zich laat wachten, in het pand van de voormalige Albert Heijn aan de Antwerpse Groenplaats. “Kijk hoe hard we werken aan uw nieuwe Spar”, hing gedurende maanden aan het raam, maar ze leken toch liever lui dan moe. Uit eerlijke schaamte hebben ze die mededeling nu maar weggehaald, merken we. Of zijn ze van gedacht veranderd? Ja kijk, bij de overname schreven we al dat Retail Partners Colruyt Group geen indrukwekkende track record kan voorleggen inzake stadswinkels. Als ze het aan ons vroegen, zouden we adviseren om het pand gewoon te verpatsen aan de collega’s van Okay Compact. Maar ja, wie vraagt ons wat? Precies! Tot volgende week!

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 december, 2025
    Barry Callebaut overweegt cacaodivisie af te splitsen

    De Zwitsers-Belgische chocoladegigant Barry Callebaut onderzoekt een mogelijke afsplitsing van zijn wereldwijde cacaodivisie. Zo wil het bedrijf de blootstelling aan volatiele cacaoprijzen verminderen, nu er de voorbije jaren uitzonderlijke schommelingen zijn op de cacaomarkt.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Huismerken maken plantaardige alternatieven goedkoper

    Voor het eerst zijn plantaardige basisproducten in Belgische supermarkten significant goedkoper dan hun dierlijke tegenhangers. Dat kantelpunt is te danken aan de opkomst van huismerken.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Frites Atelier zet eerste stap buiten Benelux met vestiging in Londen

    Frites Atelier, het gastronomische frituurconcept van driesterrenchef Sergio Herman, opent zijn eerste vestiging buiten de Benelux. In het Londense Soho, aan Old Compton Street 34, wil de keten een nieuw internationaal publiek aanspreken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN