RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Een keuterboerke met kapsones

icon
Food12 mei, 2017

Waarin RetailDetail Food onder meer het ware verhaal brengt achter de vruchtbare ontmoeting tussen twee retailiconen. Verzonnen? Ach, hoogstens wat aangedikt. Hier is alweer ons ongezouten weekoverzicht! 

 

Een hip en verfijnd exportproduct
 

Een lastig verkoopgesprek was het uiteindelijk niet geworden, mijmerde de CEO tevreden, terwijl hij in de viplounge op z’n terugvlucht wachtte. Een blikje opentrekken, meer was niet nodig geweest. Kwaliteit verkoopt nu eenmaal zichzelf. Vrijwel meteen had de breed glimlachende man tegenover hem lovende woorden gesproken over het hippe design en de verfijnde smaak van het product.
 

“Cala pils lekkel, Jef! Nog een klein pelcentje van de plijs en we doen zaken!” Jack Ma had z’n smartphone al bovengehaald, afgedrukt en in geen tijd de productspecificaties online gegooid. Nee, die Chinezen laten er geen gras over groeien, bedacht Jef Colruyt bewonderend, toen plots het geluid van een Tibetaanse gong – de ringtone van zijn iPhone – zijn vredige gedachtegang kwam verstoren. Het was Halle.
 

“We worden hier overstelpt door bestellingen, meneer Colruyt! De productie kan niet volgen!” De getergde bedrijfsleider slaakte een diepe zucht. “Bel eens naar Bocholt? Naar Alken? Of naar Haacht? Daar hebben ze ons recept toch nog?” Proactieve medewerkers, het blijft een dagelijkse zorg, sprak hij in zichzelf. “Moet ik nu echt alles zelf doen? Hoog tijd voor m’n meditatieoefeningen!”

 

Knuffel eens een probleemkind
 

Pour la petite histoire: u weet dat Jack Ma volgens de legende aan de bouw van zijn online imperium begon nadat hij moest vaststellen dat de zoekopdracht ‘beer’ in Google geen énkele Chinese hit opleverde? Dan weet u het nu! Geen dank!
 

Welja, die fameuze deal tussen Colruyt Group en Alibaba sprak deze week alvast meer tot de verbeelding dan de kwartaalresultaten van Ahold Delhaize. Degelijke cijfers, daar niet van, maar niet in België. Wij schreven ‘probleemkind’ en dat vond een wakkere Delhaize-ondernemer nog niet zo dwaas: een probleemkind kun je mits enige zorg, geduld en véél liefde alsnog opvoeden tot een voorbeeldige volwassene. In Zaandam weten ze wat gedaan. Groepsknuffel!
 

Ten hoofdkantore Delhaize wijst men er een beetje verongelijkt op dat er momenteel verschillende filialen gesloten zijn wegens verbouwingen, wat weegt op de omzet en het marktaandeel, maar wat groeipotentieel inhoudt voor de toekomst. We brengen binnenkort een groot artikel over die verbouwingskoorts, beloofd! Een sterke maatregel is alvast het uitrollen van de ‘gekke groenten’ naar alle winkels. Zo kan er tenminste opnieuw gelachen worden tijdens het shoppen. En opperbaas Dick Boer kondigt aan dat Delhaize met nog straffere promoties zal uitpakken. Mag ik ervan uitgaan dat we voortaan bij elke fles wijn twéé flessen gratis zullen krijgen? 1+1 acties zijn zo 2016. Het opent perspectieven. Tenzij het alsnog misloopt met de wijnoogst, na die late vrieskou.

 

Brussel is dol op bio
 

De voorbereidingen voor de jaarlijkse nationale biocampagne (3 tot 11 juni) zijn al volop aan de gang en ook RetailDetail Food heeft een themanummer klaar. Maar dat was buiten Vlaams minister van natuur en landbouw Joke Schauvliege gerekend. Biolandbouwers? Slechts een moderne versie van het keuterboerke, poneert ze in Knack. Dat ‘modern’ was dan nog bedoeld als compliment, vermoeden we. Volgens de ontbossingsexperte moeten boeren managers worden. Dat doet een alarmbelletje rinkelen. U weet wat managementgoeroe Peter Drucker daarover zegt: “Most of what we call management consists of making it difficult for people to get their work done.” Als Schauvliege haar zin krijgt, komt onze voedselbevoorrading in gevaar, geloof me vrij.
 

Dat laten ze alvast in Etterbeek niet aan hun hart komen. De nieuwe overdekte biomarkt The Barn heeft er een hectische openingsweek achter de rug. In Brussel neemt de verkoop van bio elk jaar met 50% toe, zeggen de oprichters, en vooral jonge gezinnen zijn overtuigd. De collega’s van Färm, de coöperatieve biowinkels, openden ook deze week trouwens een nieuwe vestiging in Louvain-La-Neuve. Inderdaad, zolang Bio-Planet het vizier vooral op Vlaanderen gericht houdt, blijft er onder de taalgrens nog voldoende ruimte voor kleinschaliger initiatieven. Maar gaat dat blijven duren?

 

Elk nadeel heeft z’n voordeel
 

Naast bio is ook halal een stevige groeimarkt, al wil niet iedereen dat gezegd hebben. Dit weekend loopt in Antwerpen de Medina Expo, die complexloos mikt op koopkrachtige moslims. Ook autochtone FMCG-merken zullen daar hun opwachting maken. Logisch: als onze supermarktketens niet bereid zijn om echte stappen te zetten in de richting van deze interessante doelgroep, dan moeten de merken wel op zoek naar andere kanalen. Bij vleeswaren- en maaltijdproducent Ter Beke hebben ze het potentieel allang in kaart gebracht. Onder de merknaam Naqi (‘puur’ in het Arabisch) brengen ze een gamma halalmaaltijden op de markt. En niet alleen voor de export, afgaande op deze mooie website.
 

En als u dan toch in Antwerpen bent, waarom niet langsgaan bij de nieuwe pop-up winkel van Unilever? De fabrikant wil op deze manier haar Pure Leaf ijsthee in de kijker plaatsen, zowat de enige ijsthee die ook écht naar thee smaakt. Je kunt er bovendien theesmoothies en theemocktails gaan proeven. Voer voor hippe vogels dus.
 

Doe toch maar niet té hip. Avocado, een onmisbaar ingrediënt in elk Instagramwaardig gerechtje, is tegenwoordig zo populair dat het bijna onbetaalbaar wordt. Dat heb je wanneer je niet alleen hypergezond maar ook nog eens fotogeniek bent.

 

Grijze haren
 

Maar soms is het juist hip om onhip te zijn. Kijk maar naar Cristal, het wat antieke Limburgse bier dat tot nu toe buiten de provinciegrenzen nauwelijks te vinden was. Dankzij het feit dat marketeers en productmanagers gedurende jaren niet naar dat product omkeken, kon het zijn oorspronkelijke bittere hopsmaak bewaren. En bitter is weer helemaal in, dus investeert eigenaar Heineken in een nationale herlancering. Of hoe een nadeel weer een voordeel wordt. Overigens blijft de bierconsumptie wel dalen, tenzij het gaat om alcoholvrij bier.
 

Ja, om aan de top te blijven meedraaien, moet je de trends op de voet volgen. Dat weten ze ook bij de groep Carrefour. De retailer is zich bewust van de toenemende vergrijzing van de samenleving en wenst ook in de directiekamers een spiegel van de maatschappij te zijn. Daarom wordt de leeftijdslimiet voor haar PDG en bestuursvoorzitter opgetrokken naar 75 jaar. Dat zou volgens geruchten nog maar een begin zijn, aangezien de gemiddelde leeftijd van de nochtans kranige raad van bestuur er binnenkort met drie cijfers wordt geschreven. Enfin, zo hebben wij het toch begrepen. Toch zou het niet de bedoeling zijn dat Georges Plassat wat langer aanblijft: hij wil met pensioen en wordt stilaan ongeduldig omdat er nog steeds geen opvolger is aangeduid. Wie o wie zal het worden? Bij Unibet en Ladbrokes kunt u een gokje wagen naar het schijnt.

 

Koffievlekken op de folder
 

U hebt het vast ook gemerkt: RetailDetail was alomtegenwoordig deze week, nadat de publieksmedia ons artikel over de prijskloof tussen merken en huismerken oppikten. In de krant, op de radio en op de televisie mochten we ons kunstje nog eens overdoen. Niet dat de merkfabrikanten daar geweldig blij van werden, hebben we de indruk. Maar hey, we doen gewoon onze plicht. U kent ons. 
 

Fake news is overal en wij van Filet Pur zijn waakzamer dan ooit. Verscheen er deze week immers geen studie die beweert dat Belgen in het algemeen en millennials in het bijzonder verslaafd zijn aan de papieren reclamefolder? Echt waar, afgaande op het rapport is die folder haast even onmisbaar als de kop koffie bij de ochtendkrant. Zo stond het er, ongeveer. Wij zijn steevast constructief en van goede wil, maar als je in rekening brengt dat één brievenbus op drie een sticker draagt die ongeadresseerde reclame afwijst, en dat de kranten al tien jaar hun oplages zien kelderen, dan klopt er ergens iets niet aan de redenering. Koffie, ja, dàt kan de consument echt niet missen. Maar de folder?
 

Onverantwoord ongezond
 

Onze wenkbrauwen schoten nog wat meer de hoogte in toen we een enquête van Kinder chocolade onder ogen kregen. Een onderzoek over quality time en kindergeluk, jawel, en dat enkel om een nieuwe promotieactie aan te kondigen waarbij consumenten tickets kunnen winnen voor allerlei verantwoorde gezinsactiviteiten. Daar moeten ze dan wel eerst kilo’s onverantwoord snoepgoed voor eten, maar goed. Dat een emeritus van de ULB zich gewillig als trekpaard voor de kar liet spannen om het geheel een quasiwetenschappelijk aura te geven, roept vragen op over de academische pensioenen. Uit geldnood zijn mensen tot veel bereid, we moeten daar begrip voor opbrengen.
 

Bovendien, dat heb je dan met die hele gezondheidshype: sinds we om de oren worden geslagen met rapporten die suiker als het nieuwe tabak wegzetten, willen we er niet meer van weten. Het gevolg? De suikerproductie groeit nu sneller dan de consumptie en binnen twee jaar zal de markt gewoon crashen. Net als u, want een tekort aan suiker is ook niet gezond. U weet wat gedaan dit weekend: hou u niet in met de koffiekoeken. Tot volgende week!
 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    Leonidas: recordomzet maar winst onder druk

    Leonidas heeft een recordjaar achter de rug. Qua omzet dan toch, want de exponentieel duurdere cacao en een verhuis van Brussel naar Nijvel drukten de winst. Desalniettemin investeert de Belgische chocolatier fors in internationale expansie.

  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Poolse nummer drie wil discounters counteren met franchisenetwerk

    Eurocash, de derde grootste supermarktgroep in Polen, sluit 150 winkels en ontslaat 3000 medewerkers om slagkracht te winnen in een erg competitieve markt. De retailer ziet heil in een franchisemodel.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN