RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

icon
Food23 februari, 2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Georkestreerde stunt

Is het u ook opgevallen? Die slepende tred op straat, de holle blikken in de winkel, de diepe zuchten op kantoor… Jawel, de Belgische consument is depressief. En dat is allemaal de schuld van Carrefour, dat ons immers met de neus op de harde feiten drukte: de economie is naar de knoppen en de hardwerkende burger krijgt weinig uitzicht op verbetering. Zij die nog werk hebben, zullen voortaan nog wat harder moeten werken en zij die hun werk kwijt zijn, mogen bij Lidl gaan solliciteren. Dat ze daar geen selfscan hebben, is slechts een magere troost. Lang zal het trouwens niet duren, want zelfs de zelfstandige ondernemers van Spar gaan binnenkort kassaloze winkels testen, vernemen we. Ménen ze dat? Een warme buurtwinkel zonder gezellige babbel aan de check-out? Er zijn geen zekerheden meer. In elk geval hebben de nochtans strijdvaardige hypermarktmilitanten afgelopen week géén Carrefour Drive afhaalpunten in de fik gestoken, bij ons weten. Dat viel dus al bij al nog mee.
 

Misschien is die winterdepressie ook een beetje de schuld van de actie Tournée Minérale, die een doorslaand succes is als we mogen afgaan op de cijfers die Delhaize deze week vrijgaf: de alcoholvrije wijnen, bieren en mocktails vliegen namelijk de schappen uit. Maar veel vrolijker worden we daar niet van, uiteraard. Een Bordeaux van een goed jaar kan het moreel opkrikken, van een gearomatiseerd watertje moeten we enkel wat sneller naar het toilet.
 

En de kans is klein dat die fameuze reclamestunt van AB Inbev ons wél gaat opbeuren. Vlot één derde van de Vlamingen wenst immers niet betrapt worden met een flesje Belgium in de handen, zoveel is zeker. We willen niks zeggen, maar de hele actie werd bedacht door een Néderlands bureau. Dat is er om vragen. Trouwens, viel het u ook op hoe gretig de zogenaamd onafhankelijke media zich ruim een dag voor de officiële aankondiging al voor de kar lieten spannen van een overduidelijk georkestreerde campagne? Knap staaltje topjournalistiek van onze trotse collega’s, die zich beriepen op ‘insiders’ om allerlei speculatieve onzin de wereld in te sturen. Tsss…

 

Wijn en chocolade

De vraag is, of minister van Volksgezondheid Maggie De Block een glimlach op ons gelaat kan toveren? Ze bestudeert of er een draagvlak bestaat voor een eenvoudig label dat consumenten in een oogopslag toont of een product gezond is. Liefste mevrouw De Block, u kunt zich die studieronde wel besparen. Denkt u werkelijk dat mensen blij gaan worden als ze een rood stoplicht ontwaren op elk product dat ze lekker vinden? Wat ons écht interesseert, is of een voedingswaar de nucleus accumbens in onze hersenen prikkelt en ons achterlaat met een heerlijk verzadigd gevoel. Een winterdip bestrijd je met chocolade, chips en rode wijn, niet met een geraspt worteltje op een zoutarme cracker.  
 

Of we veel lekkers gaan ontdekken op de tweejaarlijkse vakbeurs van de fijne voeding is al even onzeker. De naar verluidt felbegeerde Gouden Tavola awards gingen onder meer naar glutenvrije chips, veganistische broodjes en caloriearme bloemkoolrijst. Je waant je in een dieetwinkel.

 

Niks machtsmisbruik

Hoeveel zou u betalen als u zelf mocht beslissen over de prijs? Klinkt aanlokkelijk? Maar de vraag luidt eigenlijk: hoeveel méér zou u betalen als u zelf mocht beslissen over de prijs? Aha! Dan zijn we minder enthousiast. Of niet? Volgens de coöperatieve Wie is de baas zijn shoppers bereid om 1,05 euro te betalen voor een liter halfvolle melk teneinde onze melkveehouders te steunen, en aan die prijs liggen de brikken nu bij Carrefour in de rekken. Het is de bedoeling dat andere producten én retailers volgen, net als in Frankrijk. Nobel. Een mens zou er bijna goed gezind van worden.
 

Toch hebben de verenigde Europese supermarktketens zopas protest aangetekend tegen een plan van de Europese Commissie om landbouwers hogere prijzen te garanderen. Een nutteloos initiatief dat enkel de consumentenprijzen zal verhogen, zo menen ze. Elke bewering dat supermarkten hun macht zouden misbruiken, is bovendien volstrekt uit de lucht gegrepen, voegden ze er een beetje overmoedig aan toe. Dat hadden ze misschien beter niet gedaan, want die laatste stelling werd meteen vakkundig onderuitgehaald door één van hun eigen leden nota bene, een nochtans niet onsympathieke supermarktondernemer uit Halle. Van een ongelukkige timing gesproken!

 

IJzersterk businessmodel

Immers, Jef Colruyt is doorgaans helemaal zen, maar je moet ‘m niet gaan irriteren natuurlijk. Laagste prijzen zijn laagste prijzen, dat is een duidelijke richtlijn waar niemand van hoort af te wijken. Meer zelfs: het is de enige prijsafspraak die legaal is in België. Een mens vraagt zich af waarom die laagsteprijsgarantie nog altijd niet in de grondwet staat, of in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Dus als Nestlé de tarieven verhoogt omdat de aandeelhouders hogere winstmarges eisen, dan houdt de topman het been stijf: onbespreekbaar, over mijn lijk, met alle Chinezen maar niet met den dezen. Wie zin heeft in chocomelk van Nesquik of spekblokjes van Herta, die moet voortaan maar naar de Delhaize dan. Ze zullen het zich gauw beklagen.
 

Ja, Jef houdt nu eenmaal van armworstelen en hield een goed gevoel over aan die eerdere confrontatie met PepsiCo. Nu is Nestlé wel een maatje groter, maar Colruyt weet zich gesteund door zijn vriendjes bij de Europese inkooporganisatie Agecore, die elk in hun eigen markt net hetzelfde doen. Zo’n inkoopcombinatie, dat is volgens sommige fabrikanten eigenlijk een soort van knokploeg die elk jaar meer geld eist en niks anders in ruil geeft dan de verzekering dat ze je ruiten niet komen inslaan. Een ijzersterk businessmodel, lang geleden ontwikkeld in Palermo en daarna niet zonder succes wereldwijd geïmplementeerd. Tenminste, dat is één kant van het verhaal. Want uiteraard is het de organisatie enkel te doen om gezamenlijke groeikansen, waardecreatie, schaalvoordeel, hefboomeffecten en synergie. En wie kan daar tegen zijn? Welaan dan! Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 december, 2025
    Barry Callebaut overweegt cacaodivisie af te splitsen

    De Zwitsers-Belgische chocoladegigant Barry Callebaut onderzoekt een mogelijke afsplitsing van zijn wereldwijde cacaodivisie. Zo wil het bedrijf de blootstelling aan volatiele cacaoprijzen verminderen, nu er de voorbije jaren uitzonderlijke schommelingen zijn op de cacaomarkt.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Huismerken maken plantaardige alternatieven goedkoper

    Voor het eerst zijn plantaardige basisproducten in Belgische supermarkten significant goedkoper dan hun dierlijke tegenhangers. Dat kantelpunt is te danken aan de opkomst van huismerken.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Frites Atelier zet eerste stap buiten Benelux met vestiging in Londen

    Frites Atelier, het gastronomische frituurconcept van driesterrenchef Sergio Herman, opent zijn eerste vestiging buiten de Benelux. In het Londense Soho, aan Old Compton Street 34, wil de keten een nieuw internationaal publiek aanspreken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN