Chocolatier Godiva heeft plannen om 2000 eigen koffiebars te openen. De Belgische pralinemaker zoekt zo nieuwe groei, maar moet mogelijk afscheid nemen van Japan om die te financieren.
Godiva gaat voor koffie bij de praline
Het Belgische chocolade-icoon Godiva, vandaag in handen van de Turkse groep Yildiz, zint op uitbreiding: de chocolatier wil sterk groeien in markten zoals Noord-Amerika en Azië. Dat moet ook, want onder de huidige eigenaar zeult het een flinke schuldenberg met zich mee. Ook de moeilijke Turkse economische situatie noopt het chocolademerk andere oorden op te zoeken.
Haar toevlucht zoekt Godiva in koffiebars: er moeten wereldwijd liefst 2000 koffiebars komen, schrijft de Financial Times. Niet toevallig is de nieuwe topvrouw van de pralinemaker sinds vorig jaar afkomstig van Starbucks. Godiva heeft wel nog wat werk: vandaag heeft het merk… 40 cafés, met koffie en veel chocolade. Die zitten soms wel in iconische locaties, zoals in Harrods in Londen.
Jexit?
De nieuwe tearooms moeten rond de 140 tot 230 m² groot worden. Een eerste vestiging volgens het nieuwe concept opent komend voorjaar de deuren in New York: Noord-Amerika wordt daarna goed voor een derde van alle voorziene vestigingen. De Aziatische markt krijgt nog een derde toebedeeld en het overige derde is voor de ‘rest’ van de wereld.
Om middelen te hebben voor die expansie, gaan de Japanse activiteiten mogelijk de deur uit. Bank Morgan Stanley heeft de opdracht gekregen een deal te sluiten van meer dan een miljard dollar, en praat daar nu over met potentiële investeerders. Wat de deal inhoudt, is niet geweten, maar FT vermoedt dat het om een verkoop van de Japanse tak gaat. Deze afdeling is immers een sterke groeier en heeft er al stevig voet aan wal. Godiva zou de merkrechten daarbij wel zelf in handen houden.