RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse: De zeven werven van Xavier Piesvaux bij Delhaize

icon
Food10 september, 2017

Kunnen een Fransman en een handvol Nederlanders wél wat het Belgische managementteam de afgelopen jaren niet voor elkaar kreeg? De nieuwe baas van Delhaize België krijgt heel wat uitdagingen op zijn bord: we tellen er minstens zeven.

1. Het interne vertrouwen winnen

Met Piesvaux komt er voor het eerst een buitenlander en een buitenstaander aan het hoofd van de Belgische organisatie. Geen slecht idee: hij wordt niet gehinderd door aannames uit het verleden en kan zonder taboes aan de slag. Maar de perceptie bestaat dat hij vooral orders uit Zaandam moet uitvoeren, aan het handje van Wouter Kolk die het Albert Heijn-succesrecept naar België wil exporteren. Opmerkelijk: in het Belgische perscommuniqué heet Piesvaux CEO, maar in het groepsbericht van Ahold Delhaize is het ‘Brand President’.

 

Zal de Fransman Nederlands leren? Het zou een primeur zijn. Hij zal in elk geval werk hebben om het moreel bij de troepen weer op te krikken: verschillende managers hebben het bedrijf al verlaten en ook op de winkelvloer rommelt het. De vakbonden losten al enkele waarschuwingsschoten in de pers: ze eisen dat het sociaal overleg gerespecteerd blijft. Enkele kranten hebben het over ‘cultuurverschillen’, maar dat zou geen punt mogen zijn: multinationals en expats zijn nu eenmaal de norm in FMCG.

 

2. De logistieke machine oliën

Iedereen ziet dat het met de bevoorrading van de winkels geregeld spaak loopt. Het probleem is niet nieuw. Er is een gebrek aan capaciteit in piekperiodes, ondanks grote investeringen in geautomatiseerde distributiecentra de afgelopen jaren. Het nieuwe distributiecentrum in Ninove dat begin volgend jaar operationeel wordt, kan wellicht een deel van de oplossing zijn. Voor een betere organisatie van de bevoorradingsketen kan Piesvaux terugvallen op zijn ervaring bij Walmart en op de expertise van Albert Heijn, een Europese voorloper op dit vlak. Zo bekeken wordt deze uitdaging misschien wel de makkelijkste.

 

3. De filialen op de rails krijgen

De lege rekken in veel Delhaizesupermarkten zijn niet enkel te wijten aan een haperende logistiek, maar ook aan de nieuwe werkorganisatie in de geïntegreerde winkels: een onderdeel van het transformatieplan dat blijkbaar maar moeizaam geïmplementeerd raakt. De executie op de winkelvloer is ondermaats, maar medewerkers klagen over de toegenomen werkdruk. Anderzijds wegen de loonkosten op de rentabiliteit.

 

Het Albert Heijn-model met piepjonge, goedkope jobstudenten is niet zomaar over te nemen: daar steken arbeidsregels en vakbonden een stokje voor. Er bestaan geen mirakelrecepten, valt te vrezen. Dit wordt een harde dobber.

 

4. De franchisés te vriend houden

Zelfstandige winkels vertegenwoordigen meer dan de helft van de omzet bij Delhaize: ze presteren beduidend beter dan de filialen en ze investeren volop in de toekomst. Als de logistieke organisatie weer draait zoals het hoort, zal er bij de aangesloten winkeliers alvast minder gemor te horen zijn. Vandaag zijn ze ronduit ontevreden over de leveringen.

 

Maar er is meer: de franchisés verwachten een betere commerciële dynamiek met aantrekkelijke marketingacties, wervende communicatie en een assortiment dat verrast. Daarnaast willen ze wel een zekere speelruimte behouden: die is voor veel ondernemers juist een succesfactor. Dick Boer liet al verstaan dat Delhaize wat van zijn vrijheid zal moeten inleveren. Geldt dat ook voor de franchisewinkels? Bij Albert Heijn in Nederland is de formulediscipline veel strakker en worden conflicten soms in de rechtbank uitgevochten. Of een copy/paste op dit vlak een goed idee is…?

 

5. E-commerce ontwikkelen

In een land dat op zich al een achterblijver is op e-commercevlak, toont Delhaize zich bepaald geen voorloper. De knowhow is in de groep wel aanwezig: bij Albert Heijn, Bol.com en Peapod. Er liggen dus kansen. Alleen: online vergt zware investeringen die pas op de langere termijn zullen renderen. Vandaag stelt online in de foodsector nog niet veel voor, maar iedereen is het erover eens dat er ooit een kantelmoment komt, en dan moet je klaar zijn. Ahold Delhaize heeft naar verluidt de Nederlander Patrick Daniëls naar Molenbeek afgevaardigd, om er de onlineactiviteiten uit te bouwen naar het voorbeeld van wat hij eerder bij ah.nl voor elkaar kreeg. Benieuwd!

 

6. De leveranciers meekrijgen

Door zijn sterke focus op huismerken en zijn verwoede pogingen om prijscompetitiever te worden, maakte Delhaize zich niet populair bij de merkfabrikanten. De fusie met Ahold bracht daarin geen verbetering. Herinner u de fameuze gesprekken in Breda, waar de fusiegroep met het mes op tafel betere inkoopcondities wilde afdwingen. Afgaande op de reputatie van Albert Heijn zit een dooi er niet meteen in.

 

Toch zal Delhaize de merkfabrikanten hard nodig hebben om de verkoopmotor weer aan te zwengelen, want met prijsverlagingen alleen kom je nergens. De vraag is in dat verband ook hoe de Nederlanders zullen omgaan met die ene factor die de concurrentieverhoudingen op de Belgische markt zo anders maakt dan elders: Colruyt. Kan voor vuurwerk zorgen.

 

7. De consument overtuigen

Van Delhaize weer de favoriete winkel van de Belgen maken, zo verwoordde Ahold Delhaize het recent nog in een perscommuniqué. Dat moet de ambitie zijn. De leeuw is de afgelopen vijftien jaar nogal wat van zijn manen verloren en de favoriete winkels van de Belgen heten nu Colruyt, Aldi en Lidl.

 

Het moet gezegd: op dit vlak heeft de afscheidnemende topman Denis Knoops wél al enkele bakens verzet. De vernieuwingsoperatie bij de supermarkten oogt lang niet slecht (al kun je niet zeggen dat ze revolutionaire standaarden zetten), er beweegt flink wat op assortimentsvlak (al is Delhaize nog niet de trendsetter die het ooit was) en de commerciële dynamiek is verbeterd (al kosten 1+1 acties handenvol geld). Het punt is, dat die goed bedoelde initiatieven zich nog niet vertaalden in betere cijfers en stijgend marktaandeel. Een perceptieprobleem omkeren vergt tijd, veel tijd. En die is er eigenlijk niet…

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Promodruk en zondagsopeningen wegen op cijfers Colruyt Group

    Ondanks een omzetstijging in de eerste helft van het gebroken boekjaar staat de winst onder druk bij Colruyt Group. Ook het marktaandeel daalt opnieuw als gevolg van stevige concurrentie op de Belgische markt.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN