RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Jumbo
  • Onderwerpen AnalyseBedrijfsresultaten
  • Geografie BelgiëNederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo stagneert in Nederland, verliest in België

icon
Food3 januari, 2023

Jumbo heeft last van het “bewogen jaar”: het marktaandeel stagneert en de omzet groeide maar met 3,2%, ondanks een inflatie van meer dan 10%. Stilstaan betekent echter achteruitgaan, zeker met België als blok aan het been.

Stilstand in het thuisland

Eerst het positieve nieuws: voor het eerst breekt Jumbo door de grens van tien miljard euro omzet. Toch was 2022 verder geen hoogvlieger voor de Nederlandse supermarktgroep: de groei van 3,2% was wel licht hoger dan de markt (3%), maar wel beduidend onder het niveau van de inflatie. Supermarktketens hebben het overal moeilijk om de forse kostenstijgingen en inflatie aan de consument door te rekenen, zoals in België ook marktleider Colruyt al bewees.

Vlaggenschip Jumbo haalde in 2022 een marktaandeel van 22% in Nederland, wat quasi evenveel is als een jaar eerder. Restaurantformule La Place haalde 107 miljoen euro omzet, wat “weer in de richting” komt van de pre-coronajaren, maar dus nog steeds onder dat niveau blijft. Online is er sprake van 4,5% groei, maar op dat gebied heeft de keten zich laten inhalen door Albert Heijn en Picnic. Niet Jumbo, maar Picnic is vandaag namelijk de tweede grootste websupermarkt van Nederland.

De Nederlandse supermarktgroep wijst op het “uitzonderlijk en bewogen jaar” dat het familiebedrijf heeft meegemaakt. Daarmee doelt het niet alleen op de hoge inflatie en lastige economische omstandigheden, maar ook op de interne klappen die de familie Van Eerd te verwerken kreeg. Jumbo-grondlegger Karel van Eerd overleed vorige maand op 84-jarige leeftijd, terwijl de aanhouding en vervolgens het aftreden van algemeen directeur Frits van Eerd “veel impact had op de Jumbo-organisatie”.

België blok aan het been

Toch lijkt ook de toekomst problematisch: “Terwijl Albert Heijn vorig jaar twee mooie overnames deed, groeit Jumbo in Nederland niet meer”, observeert RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck. “In 2023 willen ze in Nederland slechts drie winkels openen, terwijl ze er in 2022 al twee sloten. In België gaan ze nog maar voor tien openingen per jaar, terwijl het plan vroeger vijftien winkels per jaar was. Dat moet ook om een winstgevende schaal te bereiken.”

Meer zelfs, Jumbo importeert problemen. “De enige ‘groei’ komt dus uit België, maar dat is net een blok aan het been. Door de beperkte schaal is de Belgische tak nog verlieslatend, terwijl de personeelskosten, energiekosten en huurkosten er hoger zijn dan in Nederland. Het duurt nog zeker twee à drie jaar vooraleer Jumbo in België winst kan draaien, in tussentijd blijft de winstgevendheid zeer zwaar onder druk.”

Aangezien er geen groei is in Nederland, kan Jumbo de Belgische verliezen niet goedmaken. Integendeel: vervangend CEO Ton van Veen geeft zelf toe dat de marges in deze tijden kleiner zijn. Ook de inhaalslag online vergt nog heel wat investeringen en La Place vormt slechts een druppel op een hete plaat. Ton van Veen zegt niettemin op “koersvaste wijze” verder te gaan en de “onoverkomelijke” extra kosten voorlopig te slikken.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Jumbo heeft last van het “bewogen jaar”: het marktaandeel stagneert en de omzet groeide met 3,2%, ondanks een inflatie van meer dan 10%. Stilstaan betekent echter achteruitgaan, zeker met België als blok aan het been.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food24 maart, 2023
    [Filet Pur] Iedereen failliet!

    Enkel doortastende maatregelen kunnen de Belgische foodretail nog redden: als we de supermarkt nu eens gewoon afschaffen, dan zijn we toch ook van de problemen af? Filet Pur schiet met scherp en onthult de enige ware reden achter de prijspromoties op Duvel.

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Als merkfabrikant ook huismerken produceren – of omgekeerd: goed idee?

    De sterke groei van private label brengt A-merkfabrikanten in de verleiding om ook huismerken te produceren. Anderzijds zien huismerkfabrikanten brood in het ontwikkelen van een merk. Welke kansen en risico’s brengt “dual tracking” met zich mee?

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Opnieuw stakingen bij Mestdagh/Intermarché

    Een tiental supermarkten van Intermarché by Mestdagh blijft vrijdag gesloten door stakingsacties, na een zoveelste mislukte bijzondere ondernemingsraad donderdag. De problematiek is dezelfde als bij Delhaize.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN