RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Voedingsproducenten zijn bij grootste plasticvervuilers

icon
Food15 oktober, 2018

Voedingsproducenten zoals Coca-Cola, Nestle en Danone zijn bij de grootste vervuilers op het vlak van wegwerpplastic. Een studie van Greenpeace zet acht voedingsfabrikanten in de top tien, de overige zijn drogmetica-multinationals.

 

Alle grootste FMCG-multinationals

In een nieuwe studie tekenen Greenpeace en de Britse ‘Break Free From Plastic’-beweging op welke bedrijven voor de grootste pollutie door wegwerpplastics zorgen. Vooral door het ruimen van zwerfvuil in 42 landen kwam het tot die lijst. De top tien wordt gedomineerd door acht merkfabrikanten van voedingswaren, met name Coca-Cola, Danone, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo, Perfetti Van Melle (Mentos) en Unilever. De twee non-foodspelers in de lijst zijn Procter&Gamble en Colgate-Palmolive. Greenpeace vindt dat de genoemde merken verantwoordelijk moeten worden gehouden voor hun plasticvervuiling.

 

“Als enkele van de grootste bedrijven ter wereld hebben Coke, PepsiCo, Nestlé en de anderen op deze lijst de kans om deel uit te maken van de oplossing voor de plastic-crisis, maar ze blijven een deel van het probleem door plastic te verkopen in drankcontainers en verpakkingen die we niet anders dan weg kunnen gooien”, klinkt het in het rapport.

 

Bedrijven maken deel uit van de oplossing

De organisatie roept consumenten dan ook op om foto’s te nemen van plasticzwerfvuil en de producent ervan te taggen met de hashtag IsThisYours? “Om dit probleem op te lossen, moeten we het hele systeem wijzigen – van hoe onze producten zijn gemaakt tot wat er gebeurt als we ermee klaar zijn. En we hebben bedrijven nodig om deel uit te maken van de oplossing”, klinkt het. 

 

In reacties aan vakblad Just-food erkennen de meeste producenten het probleem en geven ze aan met de problematiek bezig te zijn. Vorige week liet Mondelez alvast weten al zijn verpakkingen recycleerbaar te maken tegen 2025. P&G stelde zich dit eerder al tot doel tegen 2030 en ook Nestlé gaat voor 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2025.

 

“Duidelijke en dringende behoefte aan effectief afvalbeheer”

Mars en PepsiCo hebben zichzelf eveneens tot 2025 gegeven, aldus hun reacties tegenover Just-food. “We blijven werken aan 100% recyclebaarheid van onze verpakkingen voor 2025”, zegt een woordvoerder van Mars: “Ondertussen richten we ons op het verminderen van afval en het verminderen van koolstof – twee gebieden met de grootste impact op het gebied van verpakkingen.”

 

“De resultaten van de merkaudits van Greenpeace tonen een duidelijke en dringende behoefte aan de ontwikkeling van de juiste infrastructuur om afval wereldwijd effectief te beheren, zowel in de formele als in de informele sector. Het is absoluut noodzakelijk dat alle actoren in de afvalwaardeketen – inclusief merken, verpakkingsproducenten, afvalbeheerders, overheden en het maatschappelijk middenveld – samenwerken om de noodzakelijke verandering te bewerkstelligen”, klinkt het bij Nestlé.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN