RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse: Iedereen beeft voor innovatiemachine Amazon

icon
Algemeen16 maart, 2017

Het openen van fysieke afhaalpunten lijkt de nieuwste zet te worden van Amazon in de VS. Intussen werkt de retailer ook in Europa (en dus ook in België) versneld aan groei. Hoe kunnen traditionele spelers reageren? 

Zoveelste innovatie

De eerste ‘drives’ van Amazon Fresh staan in de steigers in Seattle. Volgens GeekWire gaat het om twee locaties en heeft de retailer vergunningen gekregen om in de omgeving wegwijzers te installeren met het opschrift ‘AmazonFresh Pickup’. Op de gevels van de gebouwen zouden slogans komen als ‘Shop online. Pick up here’ en ‘Relax while we load your groceries’.

 

Het gaat om afhaalpunten naar Frans model, waarbij klanten hun bestelde boodschappen in de autokoffer geleverd krijgen. Shoppers zouden echter ook ter plaatse bestellingen kunnen plaatsen via een tablet en dan de boodschappen meteen meenemen. De opening laat wellicht niet lang meer op zich wachten. 

 

Het is de zoveelste volgende stap voor de innovatiemachine die Amazon is, na eerdere revolutionaire nieuwigheden als de koopknop Dash, de spraakgestuurde besteller Echo en de winkel zonder personeel Go. Ook in Europa gaat het hard: momenteel bouwt de retailer een distributiecentrum voor Amazon Fresh nabij Berlijn en vorige week werd de dienst Pantry (droge voeding) opengesteld voor Franstalig België. Ze komen zo wel erg dichtbij: moeten traditionele spelers bibberen en beven?

 

Unieke ervaring

Volgens dit rapport van de retailanalisten van Roland Berger doet Amazon iets wat de meeste retailers niet kunnen, namelijk twee ogenschijnlijk tegengestelde principes verzoenen: het grootste assortiment en de laagste prijzen. Voor traditionele retailers was het altijd het één of het ander. 

 

Precies door de combinatie van een quasi eindeloos aanbod tegen bodemprijzen creëert Amazon een unieke shopervaring. Je krijgt een vliegwieleffect: meer aanbod, meer trafiek, lagere kosten, lagere prijzen… Een effect dat nog versterkt wordt door het openstellen van de marktplaats voor derde verkopers. 

 

Op die manier heeft Amazon voor zichzelf een ‘groeireactor’ gebouwd: lage kosten en lage prijzen worden mogelijk gemaakt door een sterk geautomatiseerde logistiek, verticale integratie en de concurrentie die speelt tussen verkopers op de marktplaats. Het aanbod wordt steeds groter door de combinatie van een eigen assortiment met dat van derden, en de beleving verbetert door technologische innovaties.

 

Ga voor ‘uberisering’

Dankzij die enorme innovatiecapaciteit zal het groeiritme van Amazon de komende jaren enkel versnellen. Intelligente toepassingen als Amazon Echo leveren nieuwe shopperkennis en steeds meer financiële middelen komen binnen naarmate marketingbudgetten verschuiven van Google naar Amazon, middelen die Amazon kan investeren in nog lagere prijzen. Door de uitbreiding van Amazon Prime en Amazon Fresh verbetert het productaanbod en ook de verdere ontwikkeling van B2B-diensten versnelt de groei. 

 

Volgens Roland Berger kan Amazon tegen 2021 de tweede retailer worden in Duitsland en nummer tien in Frankrijk, waar het wat langzamer loopt door de sterkere lokale concurrentie. De vraag is: hoe kunnen traditionele retailers een antwoord formuleren?
 

Goedkoper dan Colruyt

Een echte multikanaalstrategie wordt een noodzaak, waarbij retailers verder kunnen bouwen op de infrastructuur en de fysieke contactpunten die ze vandaag al hebben. Een andere – meer gedurfde – optie voor traditionele spelers is om hun eigen ‘uberisering’ te organiseren en vooruit te lopen op de markttrends, om zo een echt vernieuwende en onderscheidende klantervaring te creëren door ten volle gebruik te maken van de nieuwste digitale mogelijkheden. 

 

Uiteraard shoppen Belgen al volop op de buitenlandse webshops van Amazon. De komst van Pantry is slechts een kleine stap en veroorzaakt voorlopig geen omwenteling. Een beperkte steekproef leert echter wel dat die dienst voor heel wat merkproducten echt wel zéér scherpe prijzen hanteert. Lees: prijzen die lager liggen dan bij Colruyt. Een echt correcte prijsvergelijking wordt echter bemoeilijkt door verschillende factoren, zowel door afwijkende referenties en formaten als door het feit dat je je bij de prijzen van Amazon ook het Prime lidmaatschap moet tellen (49 euro per jaar) en de leverkosten (3,99 euro). 

 

Hoe meer je bestelt, hoe minder die bedragen doorwegen, uiteraard. Een moeilijke rekenoefening dus voor shoppers, die doorgaans geen diploma hogere wiskunde hebben behaald. Daardoor kunnen traditionele retailers, Colruyt op kop, een echte prijsconfrontatie met Amazon nog even uit de weg gaan, wellicht. Maar hoe lang nog?

 

In gevaar? 

Want in elk geval is Amazon Pantry slechts een begin. Op een dag komt Amazon Fresh eraan, met een compleet assortiment voeding en vers. Met de mogelijkheid om je boodschappen zeer snel – of op een moment naar keuze – aan de deur geleverd te krijgen. Een service waar een deel van de consumenten wel voor wil betalen. Te verwachten valt dat dan vooral de ‘grote drie’ (Colruyt, Delhaize en Carrefour) klanten dreigen te verliezen aan Amazon en dat discounters Aldi en Lidl grotendeels buiten schot kunnen blijven, net als het gros van de proximiteitswinkels. 

 

Bedenk daarbij dat het laagste prijsverhaal van Colruyt voor een belangrijk deel steunt op een slimme lokale prijszetting. De prijs hoeft enkel naar beneden in marktgebieden met sterke concurrentie. Online vervalt dat concept van local pricing echter: naarmate Amazon marktaandeel neemt in voeding, kan de kernpropositie van Colruyt dus in gevaar komen. Het is nog niet zover, maar iedereen is verwittigd… Toch maar tijdig ‘uberiseren’, dan?

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN