Aldi – Colruyt 0-1?

Aldi – Colruyt 0-1?

Colruyt kopte die strakke voorzet van Aldi afgelopen weekend mooi binnen. Maar wie wint er na negentig minuten? Precies! RetailDetail Food blikt terug op de week.

 

Kannibalisatie?

Wanneer je grote A-merkproducten aan een bodemprijs op de folder zet, dan wéét je gewoon 100% zeker dat Colruyt binnen het uur reageert. En zo geschiedde. Aldi en z’n merkleveranciers hebben vorige zaterdag dus vooral reclame gemaakt voor het Rode Prijzensysteem van Colruyt, dat zijn deugdelijkheid nogmaals bewees. Mooie tegenaanval, geldig doelpunt, en zeker geen buitenspel want het was een owngoal.

 

Tja, wat drijft merken die vrijwillig onder de prijs bij Aldi gaan liggen? Toegegeven, uit een GfK onderzoek herinneren we ons dat flink wat ‘brandlovers’ uit budgettaire overwegingen bij de harddiscount shoppen. Daar valt dus wat te rapen. Maar er is ook gevaar voor kannibalisatie. Zelfs als je hem gratis weggeeft, gaan consumenten niet méér wasverzachter gebruiken, en ook de Nutella zullen we wellicht niet dikker op onze boterham smeren. Die verkoop gaat dus ten koste van de andere retailers. Ze zullen blij zijn.

 

Anders ligt dat uiteraard voor categorieën die wat elastischer zijn: die zak M&M’s en die fles Coca-Cola gaan sowieso voor de bijl als je ze in huis hebt. Dat is omzet die er bovenop komt. Behalve in Zweden dan, want daar liggen M&M’s in geen énkele winkel. Desondanks blijven wij van RetailDetail toch benieuwd welke andere merken we de komende weken (of volgende zaterdag al?) bij Aldi gaan zien verschijnen. U ook?

 

Het echte gevaar

Maar loert het echte gevaar niet elders? Amazon Fresh zet zijn Europese opmars verder en ging van start in het VK. Ze komen akelig dichtbij, nietwaar? En voedingsgigant Nestlé zet volop in op een partnership met Alibaba. Moeten foodretailers zich wapenen tegen de dreiging van nieuwe e-commercespelers? Walmart denkt van wel en geeft het goede voorbeeld.

 

Concurrentie uit onverwachte hoek komt overigens van IKEA dat zijn foodambities kracht bij zet met een pop-up restaurant in Parijs. En over lage prijzen gesproken: Europa wil kleine Europese boeren beschermen tegen lage prijzen of laattijdige betalingen door supermarkten, die te veel macht zouden hebben. Er is wetgeving op komst. Gaat dat helpen?

 

We vernamen afgelopen week bovendien dat de holding boven Delacre en Godiva wilde beursplannen koestert, dat diepvriesgroep Ardo een joint venture is aangegaan in Kroatië en dat slow food retailer Eataly een snelwegconcept lanceert.

 

En wie straks voor het scherm gaat zitten om de openingswedstrijd van het EK te volgen, kan de innerlijke mens versterken met de favoriete pastasalades en wraps van Vincent Kompany, voor u ontwikkeld door Starmeal en op de markt gebracht onder de naam ‘Vincent’s favorite’. Voelt u zich aangesproken? Tot volgende vrijdag!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top