Aldi – Colruyt 0-1?

Aldi – Colruyt 0-1?

Colruyt kopte die strakke voorzet van Aldi afgelopen weekend mooi binnen. Maar wie wint er na negentig minuten? Precies! RetailDetail Food blikt terug op de week.

 

Kannibalisatie?

Wanneer je grote A-merkproducten aan een bodemprijs op de folder zet, dan wéét je gewoon 100% zeker dat Colruyt binnen het uur reageert. En zo geschiedde. Aldi en z’n merkleveranciers hebben vorige zaterdag dus vooral reclame gemaakt voor het Rode Prijzensysteem van Colruyt, dat zijn deugdelijkheid nogmaals bewees. Mooie tegenaanval, geldig doelpunt, en zeker geen buitenspel want het was een owngoal.

 

Tja, wat drijft merken die vrijwillig onder de prijs bij Aldi gaan liggen? Toegegeven, uit een GfK onderzoek herinneren we ons dat flink wat ‘brandlovers’ uit budgettaire overwegingen bij de harddiscount shoppen. Daar valt dus wat te rapen. Maar er is ook gevaar voor kannibalisatie. Zelfs als je hem gratis weggeeft, gaan consumenten niet méér wasverzachter gebruiken, en ook de Nutella zullen we wellicht niet dikker op onze boterham smeren. Die verkoop gaat dus ten koste van de andere retailers. Ze zullen blij zijn.

 

Anders ligt dat uiteraard voor categorieën die wat elastischer zijn: die zak M&M’s en die fles Coca-Cola gaan sowieso voor de bijl als je ze in huis hebt. Dat is omzet die er bovenop komt. Behalve in Zweden dan, want daar liggen M&M’s in geen énkele winkel. Desondanks blijven wij van RetailDetail toch benieuwd welke andere merken we de komende weken (of volgende zaterdag al?) bij Aldi gaan zien verschijnen. U ook?

 

Het echte gevaar

Maar loert het echte gevaar niet elders? Amazon Fresh zet zijn Europese opmars verder en ging van start in het VK. Ze komen akelig dichtbij, nietwaar? En voedingsgigant Nestlé zet volop in op een partnership met Alibaba. Moeten foodretailers zich wapenen tegen de dreiging van nieuwe e-commercespelers? Walmart denkt van wel en geeft het goede voorbeeld.

 

Concurrentie uit onverwachte hoek komt overigens van IKEA dat zijn foodambities kracht bij zet met een pop-up restaurant in Parijs. En over lage prijzen gesproken: Europa wil kleine Europese boeren beschermen tegen lage prijzen of laattijdige betalingen door supermarkten, die te veel macht zouden hebben. Er is wetgeving op komst. Gaat dat helpen?

 

We vernamen afgelopen week bovendien dat de holding boven Delacre en Godiva wilde beursplannen koestert, dat diepvriesgroep Ardo een joint venture is aangegaan in Kroatië en dat slow food retailer Eataly een snelwegconcept lanceert.

 

En wie straks voor het scherm gaat zitten om de openingswedstrijd van het EK te volgen, kan de innerlijke mens versterken met de favoriete pastasalades en wraps van Vincent Kompany, voor u ontwikkeld door Starmeal en op de markt gebracht onder de naam ‘Vincent’s favorite’. Voelt u zich aangesproken? Tot volgende vrijdag!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top