Aldi – Colruyt 0-1? | RetailDetail

Aldi – Colruyt 0-1?

Aldi – Colruyt 0-1?

Colruyt kopte die strakke voorzet van Aldi afgelopen weekend mooi binnen. Maar wie wint er na negentig minuten? Precies! RetailDetail Food blikt terug op de week.

 

Kannibalisatie?

Wanneer je grote A-merkproducten aan een bodemprijs op de folder zet, dan wéét je gewoon 100% zeker dat Colruyt binnen het uur reageert. En zo geschiedde. Aldi en z’n merkleveranciers hebben vorige zaterdag dus vooral reclame gemaakt voor het Rode Prijzensysteem van Colruyt, dat zijn deugdelijkheid nogmaals bewees. Mooie tegenaanval, geldig doelpunt, en zeker geen buitenspel want het was een owngoal.

 

Tja, wat drijft merken die vrijwillig onder de prijs bij Aldi gaan liggen? Toegegeven, uit een GfK onderzoek herinneren we ons dat flink wat ‘brandlovers’ uit budgettaire overwegingen bij de harddiscount shoppen. Daar valt dus wat te rapen. Maar er is ook gevaar voor kannibalisatie. Zelfs als je hem gratis weggeeft, gaan consumenten niet méér wasverzachter gebruiken, en ook de Nutella zullen we wellicht niet dikker op onze boterham smeren. Die verkoop gaat dus ten koste van de andere retailers. Ze zullen blij zijn.

 

Anders ligt dat uiteraard voor categorieën die wat elastischer zijn: die zak M&M’s en die fles Coca-Cola gaan sowieso voor de bijl als je ze in huis hebt. Dat is omzet die er bovenop komt. Behalve in Zweden dan, want daar liggen M&M’s in geen énkele winkel. Desondanks blijven wij van RetailDetail toch benieuwd welke andere merken we de komende weken (of volgende zaterdag al?) bij Aldi gaan zien verschijnen. U ook?

 

Het echte gevaar

Maar loert het echte gevaar niet elders? Amazon Fresh zet zijn Europese opmars verder en ging van start in het VK. Ze komen akelig dichtbij, nietwaar? En voedingsgigant Nestlé zet volop in op een partnership met Alibaba. Moeten foodretailers zich wapenen tegen de dreiging van nieuwe e-commercespelers? Walmart denkt van wel en geeft het goede voorbeeld.

 

Concurrentie uit onverwachte hoek komt overigens van IKEA dat zijn foodambities kracht bij zet met een pop-up restaurant in Parijs. En over lage prijzen gesproken: Europa wil kleine Europese boeren beschermen tegen lage prijzen of laattijdige betalingen door supermarkten, die te veel macht zouden hebben. Er is wetgeving op komst. Gaat dat helpen?

 

We vernamen afgelopen week bovendien dat de holding boven Delacre en Godiva wilde beursplannen koestert, dat diepvriesgroep Ardo een joint venture is aangegaan in Kroatië en dat slow food retailer Eataly een snelwegconcept lanceert.

 

En wie straks voor het scherm gaat zitten om de openingswedstrijd van het EK te volgen, kan de innerlijke mens versterken met de favoriete pastasalades en wraps van Vincent Kompany, voor u ontwikkeld door Starmeal en op de markt gebracht onder de naam ‘Vincent’s favorite’. Voelt u zich aangesproken? Tot volgende vrijdag!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".