Ahold Delhaize heeft Farhan Siddiqi aangesteld als eerste ‘Chief Digital Officer’. Vanaf 28 januari zal hij zetelen in het uitvoerend comité en verantwoordelijk zijn voor de “verdere digitale transformatie en innovatie” doorheen alle merken van het concern.
Voorhoede van de innovatie
Siddiqi moet zich vooral gaan bezig houden met klantgetrouwheid, data-analyse en personalisatie. Dat deed hij tot vandaag ook al bij McDonalds, waar hij de lancering van mobile commerce in 20.000 vestigingen overzag, een nieuwe app liet bouwen en zorgde voor de verbetering van de zelfbedieningszuilen bij de keten. Voordien was Siddiqi verantwoordelijk voor klantgetrouwheid, digitale betaaloplossingen en strategische samenwerkingen bij onder andere Amerika’s op één na grootste keten Target, maar ook bij de Bank of America en General Electric.
Ahold Delhaize probeert zich naar de voorhoede van de digitale innovatie te hijsen, denk maar aan de oprichting van digitale labs in Nederland en de Verenigde Staten en experimenten met kassaloze winkels, maar ook de steeds verdere integratie tussen webwinkel bol.com en de fysieke supermarktketens. Het concern haalde in december ook al Philip Padberg binnen, toen directeur bij Deliveroo en sinds nieuwjaarsdag directeur van webshop AH.nl.
Omzet verdubbelen
CEO Frans Muller is naar eigen zeggen “verheugd om Farhan te verwelkomen bij Ahold Delhaize. Met zijn kennis van de digitale klantervaring in allerhande sectoren zal hij de digitale transformatie bij Ahold Delhaize verder helpen versnellen – en dat is een sleutelelement in onze ‘Leading Together’-strategie. Farhan zal het delen van ‘best practices’ in ‘digital’ en e-commerce verdelen over onze geweldige lokale merken, terwijl we toch onze wereldwijde schaal kunnen benutten, en ons helpen de netto online consumentenomzet te verdubbelen tot ongeveer 7 miljard euro in 2021.”
Siddiqi is zo min of meer de opvolger van Hanneke Faber, die eind 2017 naar Unilever trok. De titel verandert wel: de Nederlandse was ‘Chief E-Commerce & Innovation Officer’, terwijl de taak van de Amerikaan met ‘Chief Digital Officer’ toch iets ruimer klinkt.
Vanaf 28 januari telt het dagelijks bestuur van Ahold Delhaize nu drie Amerikanen, drie Nederlanders, twee Britten… en sinds het vertrek van duurzaamheidsverantwoordelijke Marc Croonen in oktober geen enkele Belg meer.