RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AB InBevCarrefourCollect&GoKellanovaMondelez
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Gebuisd en verguisd

icon
Food31 mei, 2024
Shutterstock.com

Geloof nooit een foodretailer, en nog minder een fabrikant: het wantrouwen in de FMCG-sector is verdorie nog erger dan in de politiek. Dat belooft. Ook deze Filet Pur verdraait vrolijk de feiten, dáár kunt u op vertrouwen.

Nessie

Een “fact finding mission”: dat is wat de Europese Commissie gaat laten uitvoeren na het aandringen van de verenigde retailsector én de economieministers van acht lidstaten om eindelijk voorgoed komaf te maken met die 14 miljard euro per jaar kostende territoriale leveringsbeperkingen waaraan tot nu toe enkel AB InBev en Mondelez zich officieel schuldig hebben gemaakt, al beweren grote én kleinere supermarktketens dat zo goed als álle multinationals in hetzelfde bedje ziek zijn.

Maar volgens de merkenfederaties zijn die veronderstelde handelsmuren al even reëel als het monster van Loch Ness, dus als zij zo’n onderzoek nadrukkelijk “verwelkomen” in een persbericht, dan weet je het wel: die onderzoeksmissie is gewoon een eufemisme voor “op de lange baan schuiven tot na de verkiezingen”, waarna een nieuwe Commissie andere prioriteiten naar voren zal schuiven. Margrethe Vestager heeft zo’n “Moet just niks”-T-shirt besteld.

Lage dunk

Geen wonder dat het vertrouwen in onze prachtige voedingssector schrikwekkende dieptes opzoekt tegenwoordig. Mensen twijfelen openlijk aan de veiligheid, gezondheid en duurzaamheid van hun voedsel. Bon, dat een meerderheid geen al te hoge dunk heeft van de autoriteiten, tot daar aan toe, maar ook restaurants, retailers en fabrikanten vertrouwen ze voor geen haar. Iedereen gebuisd: enkel de boeren genieten nog de steun van meer dan de helft van de consumenten. Mogelijk uit schrik voor een bezoekje van de mestkar.

Tja, net nu we dachten dat de prijzen ondanks de maffieuze praktijken van de merkfabrikanten weer wat aan het zakken waren, blijkt het met de inflatie toch weer de verkeerde kant uit te gaan. En was de olijfolie al onbetaalbaar, dan dreigt straks ook het sinaasappelsap gewoon uit de rekken te verdwijnen wegens droogte in Brazilië en orkanen in Florida. Of consumenten de winkelkar weer wat voller gaan laden? Vergeet het maar. Dat aanhoudende regenweer weegt op de consumptie. De barbecue blijft in het tuinhok staan en er zijn verder maar weinig redenen om liters cava of bag-in-boxen rosé in te slaan. Laat staan borrelnootjes.

Ontsnappen

Er speelt nog iets mee, vertrouwde een retailer me deze week toe. Door de nieuwe schoolkalender in het Franstalig onderwijs leven consumenten tegenwoordig van vakantie naar vakantie. Elke zeven weken kunnen ze weer even ontsnappen aan de deprimerende somberte. Tussen het vorige skiverlof en de volgende citytrip eten ze dan maar rijstwafels, of pasta en saus van het huismerk, aangekocht in 2+2 promo. Het is niet anders.

Redding zal moeten komen van een lange en hete sportzomer, wellicht. Bij Carrefour gaan ze weinig aan het toeval overlaten, als we mogen afgaan op de knalrode en reuzegrote activatie waarmee de retailer op dit eigenste ogenblik het Antwerpse Centraal Station overneemt, in de hoop het publiek nog eens warm te maken voor de Rode Duivels. Je moet al onwaarschijnlijk stekeblind zijn om er naast te kijken.

Blind gekocht

Dat treft, want mensen met een visuele beperking zijn meer dan ooit welkom bij de keten, en dan meer bepaald in de hypermarkt in Oudergem, waar ze voortaan kunnen winkelen op de tast met behulp van een app die hen door de gangpaden gidst en luidop de productinformatie en de prijzen voorleest. Blind gekocht, de winkelkareditie. Ik mocht het ook horen: “Nu ga je je zeker vrolijk maken omdat we wéér een nieuwe app lanceren?” Want ja, mijn vileine opmerking van twee weken geleden over die zés Carrefour-apps op m’n iPhone was de mensen in Zaventem uiteraard niet ontgaan. Maar als ze er zélf al over beginnen, dan hoef ik het niet meer te doen. Bij deze.  

Ondanks de aanwezigheid van twee ministers hield Carrefour het bij de persvoorstelling sober op water en koekjes, een schril contrast met de behoorlijk succulente catering op het openingsevent van dat gigantische nieuwe distributiecentrum van Kellanova in Mechelen, waar niet toevallig ook twee politici kwamen speechen. Oesters en asperges en zo: hey, een zich uitslovende retailjournalist mag ook eens wat hebben. Afgaande op enkele zo goed als lege hallen werd dat complex gebouwd met het oog op méér dan forse groei. Er volgt later dit jaar een belangrijke lancering, maar meer mochten we nog niet weten.  

Lading lekkers

En dan nog dit. Er gaat geen week voorbij zonder nieuws van Collect&Go, krijg ik de indruk. Zelfrijdende karren verlichten tegenwoordig het werk in het distributiecentrum in Londerzeel. Ze zetten de boodschappen al 20% sneller klaar ook. Het zal nodig zijn, want intussen komt al meer dan 40% van de online voedingsaankopen vanuit Nederland naar de Belgische voordeuren. Straf. Zo fors moet dus ongeveer het opgetelde online marktaandeel zijn van Albert Heijn, HelloFresh en Crisp in ons land, leiden we daaruit af.

Enfin, vooral in Vlaanderen, want Walen bestellen amper online en al zeker niet over de grens: Frankrijk haalt slechts 1%. De Auchan bezorgt echt geen orders van 24 pakken Cristaline, 12 kistjes champagne en nog een kilo Camembert aan huis in ons land, immers. Die moet je zelf gaan halen. Mij niet gezien: hier wordt straks ook een lading lekkers van over de grens aan de voordeur bezorgd. Wat en van wie, daar heeft u het raden naar, maar rijstwafels zitten er niet bij. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    [Filet Pur] Fun fun fun

    Terwijl het hommeles is bij de ene discounter, rollen ze bij de andere lachend over de vloer. Geruchten zwellen aan over grote manoeuvres bij Carrefour – of heeft er iemand een zonneslag gekregen misschien? Filet Pur brengt verkoeling.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN