RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CampariCarrefourLunch Garden
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Bingo!

icon
Food15 september, 2023
Shutterstock.com

Wie is nu eigenlijk de échte schuldige van die hoge voedingsprijzen? Filet Pur, kampioen van de verontwaardigingsjournalistiek, onthult exclusief waarom de PR-oorlog tussen foodretailers en fabrikanten er eigenlijk geen is.

Recyclage

“Ik droom tien minuten per dag, de rest van mijn tijd gaat naar de operaties.” Een quote van een goed gemutste Carrefour-CEO en realpolitiker Geoffroy Gersdorff die tijdens de najaarsbeurs graag tijd vrijmaakte voor een goed gesprek met RetailDetail. Niet dat hij zich verveelt: executie is the name of the game bij de retailer. Geen wonder dat op die beurs de innovatie op een wat lager pitje stond, en dat de huismerken en de prijsacties met de grootste aandacht gingen lopen. Carrefour recycleert dit jaar zelfs z’n eindejaarscampagne, die met de slogan “Kleine prijzen, extra feest” als twee druppels afgeprijsde cava lijkt op die van vorig jaar.

Op de kleintjes letten, heet dat. Sign of the times. Wie voelt er immers beter de pols van de consument? Niet de merkfabrikanten alleszins, want die spelen een gevaarlijk spelletje door de prijzen ook bij dalende kosten artificieel hoog te houden, waarschuwt de topman. Straks schieten er enkel nog private labels over, en wat dan? Gersdorff is het met andere woorden volmondig eens met zijn grote baas Alexandre Bompard, die de afgelopen weken weinig anders deed dan zijn trouwe leveranciers schofferen dat het een aard had: als de winkelkar onbetaalbaar blijft, dan ligt dat enkel en alleen aan de nationale merken. Ja, toch?

Kassa kassa!

Maar bij de fabrikanten die exposeerden op diezelfde beurs horen we een ander verhaal: die dekselse foodretailers passeren dankzij de hoge inflatie en het perverse Belgische conditiestelsel verdorie twéé keer langs de kassa. Immers: als merken hun tarieven verhogen om kostenstijgingen op te vangen en alvast te anticiperen op de elk jaar wat hogere eisen van hun inkoper, voert de doorsnee foodretailer een procentuele prijsverhoging door die de reële stijging méér dan compenseert, en daarbovenop steken ze dan ook nog eens een mooi pakketje “marges arrières” in hun achterzak. Bingo!

En dan maar de zogenaamd meedogenloze multinationals openlijk de schuld geven van de koopkrachtcrisis. Ze komen er vlotjes mee weg ook, de supermarkten: de media lusten dat verhaal immers wel. Verontwaardigingsjournalistiek: altijd prijs! Anderzijds: van de merkfabrikanten met hun vette marges zou je verwachten dat ze de allerbeste PR-bureaus kunnen betalen om hun – toegegeven, iets complexere – verhaal aan de publieke opinie te slijten. Maar nee hoor: het blijft verbazend stilletjes. Schrik om hun grote klanten te bruuskeren? Of hebben ze gewoon geen klachten, als ze naar de balans kijken? Cryin’ all the way to the bank, zo iets.

Bibberen en zweten

De ongemakkelijke waarheid is jammer genoeg dat de prijzen écht niet gaan dalen, hoogstens een beetje stabiliseren. Inflatie is als tandpasta: eens die uit de tube is, krijg je ‘m er niet meer terug in. Tja, energiekosten en lonen blijven hoog, zowel fabrikanten als retailers moeten investeren in digitalisering en verduurzaming, en de klimaatopwarming helpt ook al niet: de mislukte oogsten dit jaar in het zuiden van Europa zijn slechts een voorsmaakje van wat ons nog te wachten staat. Begin maar al te bibberen, want we gaan nog zweten.

Kan de technologie ons redden? In Noordrijn-Westfalen is er een bedrijf dat z’n nek uitsteekt, door een aanvraag in te dienen bij de gevreesde Europese Voedselautoriteit EFSA. Niet zomaar een aanvraag: de allereerste ooit voor kweekvlees. Worst, meer bepaald – het blijven Duitsers – die geheel vrij is van dierenleed en broeikasgassen. In de Verenigde Staten en Singapore is vlees uit de bioreactor intussen al vrij verkrijgbaar, in Europa zijn we vertrokken voor een procedure die nog vele jaren kan aanslepen. Je bent het oude continent of je bent het niet.

Bitterzoet

Maar het is niet omdat je met een ietwat grijs imago kampt, dat je niet kan verjongen. Kijk maar naar Lunch Garden, waar topvrouw Ann Biebuyck zomaar eventjes 50.000 nieuwe jonge gezinnen klant gaat maken. Een gedurfde ambitie, maar het moet lukken, met gezonde en gevarieerde voeding tegen betaalbare prijzen. Het mosselseizoen is alvast een schot in de roos, en er staan voor dit najaar een paar verrassingen op de planning, die ze exclusief zal onthullen op de Retail Marketing Day van RetailDetail op 21 september. U had toch al een ticket?

En dan nog dit. Dat er half september nog een heus barbecueweekend zou aankomen, daar hadden de retailers bepaald niet op gerekend, maar het biedt tal van kansen om lekker te aperitieven. Met een Aperolleke bijvoorbeeld, de bitterzoete hype die maar niet wil overwaaien. Met dank aan een CEO die de mensen bij Campari leerde hoe je drank verkoopt alsof het wasmiddel was. En die nu al wegens groot succes met vervroegd pensioen kan.

In schrille tegenstelling tot ondergetekende, die naast chef redactie tegenwoordig ook assistent events en deeltijds conciërge is, want net als de prijzen gaat ook de werkdruk enkel omhoog en nooit omlaag. Het zal me evenwel niet beletten om straks een fris Orvalleke uit te schenken. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 juli, 2025
    Inkoopalliantie EMD (Colruyt, Superunie) versterkt zich in Polen

    European Marketing Distribution (EMD), de Europese inkoopalliantie waarbij onder andere Colruyt Group en Superunie zijn aangesloten, verwelkomt een reeks Poolse supermarkten als nieuwe leden.

  • icon
    Food18 juli, 2025
    “Retailers zien verborgen kosten van voedselverspilling over het hoofd”

    Voedselverlies kost supermarkten wereldwijd elk jaar 90 miljard euro. Een halvering van die kosten zou de krappe winstmarges van foodretailers met meer dan 20% kunnen doen stijgen, stelt een nieuw rapport.

  • icon
    Food18 juli, 2025
    Ook E.Leclerc biedt op Franse Colruyt-supermarkten

    Na het bod van Intermarché op 81 Franse Colruyt-supermarkten heeft ook marktleider E.Leclerc een concreet bod gedaan op twaalf supermarkten. Het lot van de overblijvende twaalf winkels is onzeker.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN