RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeAlbert HeijnDelhaizeFerreroIntermarchéKazidomi
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Geniepige graaiers

icon
Food16 februari, 2024
Shutterstock.com

Hoera: de échte winnaars van de inflatie zijn eindelijk ontmaskerd. Ze ontkennen nog wel hardnekkig, maar de cijfers zijn wat ze zijn. Tenzij ze dat niet zijn? Filet Pur gooit nog wat frituurolie op het vuur.

Nationale friet

Leve de wetenschap! Enfin, voor zover economie een échte wetenschap is, en geen ideologie vermomd als een ratjetoe van toegepaste psychologie en warrige sociologie op een bedje van statistieken die alles en niks tegelijk bewijzen. Maar toch: dank zij een econoom weten we nu eindelijk wie de échte graaiers zijn die de winkelkar onbetaalbaar hebben gemaakt. Spoiler: het zijn níét de supermarkten, of wat had je gedacht. Die hebben hun marges alleen maar zien krimpen als plofkipfilets in de braadpan, ondanks hun heldhaftige conflicten met de merkenmultinationals.

Maar het zijn ook niet de bekende A-merkleveranciers, die steevast wenend terugkeren van de prijsnegotiaties met hun inkopers – met uitzondering misschien van Ferrero, eerder een drugsdealer dan een voedingsfabrikant weliswaar. Nee, de échte winnaars van de voedingsinflatie leven tevreden in het verborgene. Het zijn hoofdzakelijk de geniepig graaiende leveranciers van grondstoffen en basisproducten die de kassa zo hard horen rinkelen dat ze er tinnitus aan dreigen over te houden. Eentje kwam schaamteloos weg met een winststijging van bijna 6000%. Neen, daar staan geen drie nullen teveel. Ik schrijf het voor alle duidelijkheid even voluit: zesduizend procent! Een producent van onze nationale friet, nog wel.

Onbetamelijke woekerwinsten

“Jamaar, dat is omdat we zo sterk innoveren”, protesteert de beschuldigde nog. Inderdaad: als je ‘Airfryer’ op de verpakking zet, kan je zomaar de prijs verdubbelen. Tsjakka! Hebben de aardappelboeren dan ook hun deel van die onbetamelijke woekerwinsten opgestreken? Niet echt, maar ze klagen niet: contractteelt heeft zo z’n voordelen. Daarom hebben we de afgelopen weken de tractoren niet zien oprukken richting Nieuwkerke.

Dat de marges in de voedingsketen ongelijk verdeeld zijn, staat buiten kijf. Alleen koelen die landbouwers hun woede al de hele tijd op de verkeerde vijand. Gelukkig is er Filet Pur, als ervaren gids tijdens de moeilijke tocht: suggereerde ik twee weken geleden al niet de lancering van een keurmerk voor slaafvrije groenten en varkenshaasjes van bij ons? Welnu, Alexia Bertrand heeft dat ook gelezen. Het gaat er komen: een ‘fair price label’, dat garandeert dat alle schakels in de keten een eerlijke prijs hebben gekregen voor hun noeste arbeid. Ook een verbod op stuntpromo’s met landbouwproducten ligt op tafel.

Rare klanten

Dat zullen ze bij Intermarché (deze week: 3+3 gratis op de boerenworst) misschien minder leuk vinden, maar goed. Het is voor onze bestwil, moet je maar denken. Want met die fameuze eiwitshift wil het maar niet vlotten, in Vlaanderen – over Wallonië zullen we maar zedig zwijgen, ze zijn daar zo zot niet om er nog maar aan te dénken om kikkererwten te eten. We kochten de afgelopen vijf jaar amper minder vlees en slechts een klein beetje meer veggieproducten, terwijl er nochtans keus genoeg was. Gewoontediertjes: klimaatramp of niet, van ons dagelijks vleesje moeten ze afblijven.

Al zijn er wel degelijk retailers die op geen inspanning meer of minder kijken om onze consumptie een zetje in de goeie richting te geven. In steeds meer winkels van Delhaize vinden klanten nu de plantaardige en gezonde producten van Kazidomi – de tofu en de kombucha zijn blijkbaar ware bestsellers. Echt? Rare klanten, die Superplusshoppers.

Ieder z’n waarheid

De Leeuwen waren om wel meer redenen niet uit het nieuws weg te slaan de voorbije dagen. Na de publicatie van de jaarresultaten van Ahold Delhaize, woensdag, bleek ieder z’n waarheid te hebben: in Belgische media ging de focus logischerwijs naar de goede prestaties van de overgedragen Delhaize-supermarkten – maar ook naar de hoge kost van die herstructurering. In Nederland was de stemming opvallend somber, met koppen als “De rek is eruit”, “De winst keldert”, enzovoort. De ernstiger financiële pers constateerde droogweg dat de retailer de verwachtingen inloste.

En zo is het maar net: met Frans Muller, de rustige vastheid in persoon, weet je precies waar je aan toe bent. No alarms and no surprises. Dus ging het aandeel hoger. De beurs heeft altijd gelijk: er is helemaal niks aan het handje met Ahold Delhaize. Die knauw in de winst is grotendeels te wijten aan het toekomstplan in België. Dat is geen kost, maar een investering die ze zo weer terugverdienen. Die verzelfstandigde winkels gaan omzet en marktaandeel winnen dat het een aard heeft, om zo de facto te bewijzen dat de belabberde prestaties van de afgelopen twintig jaar enkel en alleen de schuld waren van de vakbonden. Kan niet mislopen.

Troetelkind

In het kader van een groot internationaal digitaal transformatieprogramma krijgt Delhaize bovendien binnenkort een nieuwe super-app, net als alle andere supermarktketens van de groep in Europa. Hoewel. Alle? Niet echt: Albert Heijn mag als enige nog wél zijn eigen app behouden. Hm, hoe moeten we dat interpreteren? Zou het iets zeggen over de machtsverhoudingen binnen het concern? Als in: het troetelkind in Zaandam behoudt een uitzonderingsstatuut, de gezamenlijke app is er voor de ketens in ontwikkelingslanden? Bon, dat hebben we dan genoteerd. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snackproducent Van Geloven sluit Mora-fabriek in Mol

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN