RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gezonde uitdagingen: het foodnieuws deze week

icon
Food17 juni, 2016

Onder andere gezondheid en duurzaamheid, maar ook internationale prijsverschillen bepaalden de headlines afgelopen week. RetailDetail Food brengt een overzicht van het goede én minder goede foodnieuws.

Gezond en lekker

U heeft het vast al vernomen: we moeten met z’n allen werk maken van een gezonder eetpatroon. Een plan van aanpak ontwikkeld door FEVIA, Comeos en de verschillende sectoren wil onze calorie-inname met vijf procent terugdringen tegen 2017, onder andere door de samenstelling van de producten aan te passen. Geen probleem voor de consument, want die vindt gezonde voeding echt wel belangrijk, blijkt uit onderzoek.

 

Net als Mars, dat uit bezorgdheid over onze suikerinname overweegt om de samenwerking met fastfoodketens op te zeggen. Of Coca-Cola Life gezond is, daarover spreken we ons niet uit, maar alvast in Zweden mag het merk niet langer claimen dat het gezoet wordt met ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Een precedent? 

 

Danone ziet het helemaal zitten en verwacht dit jaar behoorlijk wat meer geld te verdienen, onder andere met gezonde yoghurtjes. Ook groentenproducent Noliko koestert grote ambities en wil de productiecapaciteit flink uitbreiden. Dat is eveneens positief nieuws voor het gezondheidsplan, want groenten zijn goed voor ons.

 

En ze zijn goedkoper dan vlees, dat in ons land flink wat duurder wordt betaald dan het Europese gemiddelde. Hogere voedingsprijzen doen de Belgen vaker over de grens kopen. De Eurostatcijfers inspireerden sommige media opnieuw tot prijsvergelijkingen met Nederland.

 

Uitdagingen

Als de zon schijnt, dan schijnt ze voor iedereen, maar toch vooral voor Lidl, dat dit jaar nog twintig nieuwe winkels zal uitrusten met zonnepanelen op het dak. Besparen op energiekosten is goed voor het klimaat maar ook voor de consument, omdat het de discounter toelaat de prijzen laag te houden.

 

Goed nieuw was er voor Dirk Van den Berghe, de voormalige ceo van Delhaize België. Onze landgenoot mag na een succesvolle passage bij Walmart Canada nu de immense Chinese markt gaan veroveren. Een mooie uitdaging, we wensen hem veel succes.

 

Met Makro daarentegen gaat het minder goed: een tweede en behoorlijk ingrijpende herstructurering in dik twee jaar tijd moet de retailer weer op het goede spoor zetten. Ook een uitdaging. RetailDetail vroeg zich deze week openlijk af of een gedateerd concept als Makro eigenlijk nog wel te redden valt? Dat was te streng van ons, volgens sommigen. Waarvan akte. Wat denkt u daar eigenlijk van? Tot volgende week!

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Carrefour opent (nog net) 100e Spaanse winkel van het jaar

    Carrefour Spanje heeft zijn honderdste winkelopening van 2025 gerealiseerd. Met een Carrefour Express aan de Calle General Perón in Madrid maakt de retailer zijn eerder aangekondigde ambitie waar: tegen het einde van het jaar honderd nieuwe vestigingen openen verspreid over heel Spanje.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Hoe retailmedia Martini aan een iconische comeback hielp

    [Publireportage] Hoe zet je Martini opnieuw in de markt als tijdloos Italiaans aperitief? De iconische fles kreeg een nieuw jasje, en samen met MMD, het retailmediaplatform van Delhaize, bouwde het merk een geïntegreerde campagne die onomstotelijk aantoonde hoe above-the-line en retailmedia elkaar versterken.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Siberische discounter Mere probeert het tóch weer

    De Russische ultradiscounter Mere probeert het opnieuw als Basket Plus: de – als we juist geteld hebben – vierde benaming waarmee de Siberiërs Europa proberen te veroveren. Ditmaal is het achttiende district van Boedapest de ‘place to be’.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN