RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: “Allo Allo Jeff? It is I, Leclerc…”

icon
Food6 oktober, 2017

Moeten supermarkten in zee met hun grootste vijand? Worden Albert Heijn en Delhaize nu echt twee handen op één buik? Waarom produceren A-merken suikerbommen? Je leest het in het olijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Moeial

Gezellig gonsden de geruchten alweer afgelopen week in de FMCG-sector. Ach, wat zouden de media zonder zijn? En uiteraard speelde Amazon opnieuw de hoofdrol. Ga maar na. De e-tailer aast op Europese supermarktketens, klonk het nogmaals. Niet alleen Carrefour zou op interesse van Jeff Bezos kunnen rekenen, maar ook Casino, Intermarché en Système U. En in het VK zou Morrisons goed in de markt liggen.
 

Dat kwamen kranten te weten op basis van anonieme getuigenissen, want officieel willen de betrokken bedrijven niks kwijt. On the record beweren ze dat ze niet geïnteresseerd zijn, off the record houden ze wellicht toch enkele deuren open, want het is eten of gegeten worden in de foodbranche.
 

Slechts één retailer zweeg niet, en dat mocht niet verbazen: het ging om een man die zo goed als nooit zwijgt. We hebben het over de flamboyante Michel-Edouard Leclerc, de baas van de gelijknamige hypermarktketen E.Leclerc, die de gewoonte heeft zich te moeien met zowat àlles en daar ook ronduit voor uitkomt op z’n hoogstpersoonlijke blog. Een aanradertje, hoor. Of het nu gaat over politiek, landbouw, stripverhalen, film of muziek, meneer Leclerc deelt zijn mening zonder enige terughoudendheid. Ik zie het Jef Colruyt niet gauw doen.

 

Goeie PR

Diezelfde Leclerc dus, ziet in de boze wolf Amazon een mogelijke logistieke partner. Hij is dan wel de koning van de Drives, van snelle thuislevering heeft de Bretoen geen Franse kaas gegeten. Kortom, waarom niet gewoon proactief de telefoon gepakt teneinde zijn concurrenten het gras voor de voeten weg te maaien? “Allo Allo Jeff? It is I, Leclerc… We need to talk. We ‘ave many many drives, and very very big stores, with lots of room for your lockers. Perfect fit! Forget about Carrefour!” Dat hij toch maar oppast, want zoals een mooi Engels spreekwoord zegt: ‘He who sups with the devil should have a long spoon’.
 

Volgens alweer andere geruchten zou Amazon bovendien op zoek zijn naar Franse locaties om een vijftiental volautomatische Amazon Go conveniencestores te openen. Een gerucht dat enige tijd geleden ook in Londen circuleerde, trouwens. Intussen wacht de wereld nog steeds vol ongeduld op de eerste Amazon Go die ook écht werkt. Maar nee hoor, het enige dat écht werkt bij Amazon, is de PR-afdeling. Met de medeplichtigheid van alle uitgevers, inclusief RetailDetail. Want elk bericht over Amazon levert clicks op. Ook nu weer. Zie je wel!

 

Eén lenterolletje

Met die geruchten hield het nog niet op. Ook Ahold Delhaize staat immers voortdurend in het oog van de storm. Nu suggereren mensen die het menen te weten dat de fusiegroep z’n Amerikaanse collega Kroger moet overnemen om sterker te staan tegenover Amazon. Een goeie match volgens de enen, onzin volgens de anderen. Nu ja, wat gebeurde er écht? Een gewiekste trader stuurde een tweet uit, waarop het aandeel van Kroger meteen de hoogte in ging. Makkelijk geld verdiend… Tja, beleggers zijn ook maar mensen: emotioneel, impulsief, onzeker, niet al te best geïnformeerd. Dan krijg je dat.
 

Beter nieuws voor Ahold Delhaize kwam uit Antwerpen, en het was geen gerucht: die ene, onverkoopbaar geachte Albert Heijn-winkel is dan toch verkocht. Of tegen grote Bonuskorting weggegeven, dat kan ook. Aan Retail Partners Colruyt Group meer bepaald, dat nochtans geen indrukwekkende trackrecord heeft wat betreft het uitbaten van stadswinkels. Maar we laten ons graag verrassen en we zullen er dus staan, op de openingsdag.
 

Zoals we er ook stonden bij de opening van Chop Chop, de leuke Aziatische pop-up van Albert Heijn België, verleid als we waren door de belofte van gratis proevertjes. Nu ja, gratis proevertjes? Eén weliswaar lekker lenterolletje, meer kon er niet af. Het blijven toch Hollanders hé. Besparen deden ze trouwens ook op een advocaat, die hen er eenvoudigweg op had kunnen wijzen dat het woordmerk ChopChop al een jaar geleden werd geregistreerd door een distributeur van biologische maaltijdboxen in Beringen. Er is een aanmaning onderweg, vernemen we.
 

Bij de opening van de 38ste Albert Heijn supermarkt, in Sint-Niklaas, was het publiek massaal op de afspraak. Hij mag gezien de nakende fusie binnenkort officieel gaan samenwerken met z’n buur, de Delhaize in het Waasland Shopping Center. Twee handen op één buik, voortaan? Dat willen we zien.

 

In de war

Colruyt beweerde deze week dat het als eerste met Belgische quinoa op de proppen komt. Als eerste? Daar moesten we toch even de puntjes op de i zetten: er ligt wel degelijk al een tijdje Belgische quinoa in de supermarkten, namelijk van producent Quinobel. Juist is juist. Is Colruyt dan niet eerst? “We zijn de eersten die het onder huismerk brengen”, antwoorden ze in Halle. Ja, ze hebben daar altijd een uitleg klaar. 
 

Niet bij Colruyt te vinden, wel bij Albert Heijn en Delhaize: de vleesvervangers van De Vegetarische Slager. Tegenwoordig zelfs in een tweetalige verpakking (‘Le Boucher Végétarien’), maar de kans bestaat dat ze één en ander gaan moeten aanpassen: de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit vindt de gebruikte benamingen immers misleidend. Consumenten zouden bij het lezen van beschrijvingen als ‘Kipstuckjes’, ‘Speckjes’ en ‘Gehackt’ helemaal in de war kunnen raken en denken dat ze toch dieren eten. Terwijl ze dus voor het veggieschap staan, en in grote letters het logo ‘De Vegetarische Slager’ zien prijken op de verpakking. Serieus. Wie is hier eigenlijk in de war?
 

Minstens even absurd is het verhaal van de Amerikaanse granolaproducent Nashoba Brook Bakery: die vermeldt ‘liefde’ als ingrediënt op de verpakking en kreeg daarvoor een berisping van de Food and Drug Administration. Omdat ‘love’ nu eenmaal géén erkend voedingsbestanddeel is. Nee, we verzinnen helemaal niks.

 

Suikerbommetjes

Retailers zijn erg begaan met onze gezondheid, beweren ze steeds, en ze onderscheiden zich ook graag met streekproducten. Dat vergt soms een behoorlijke spreidstand. Streekproducten stammen immers uit een tijd dat mensen nog hard genoeg op het land werkten om zich des avonds zonder schuldgevoel op de boterwafels en de pensen te kunnen storten. Trots presenteerde de VLAM deze week negen Vlaamse streekproducten die niet bepaald een prominente plek zullen krijgen in de nieuwe voedingsdriehoek: het gaat onder andere om jenever, advocaat, glazuurspeculaas, bloedworst… Ambachtelijk, allemaal goed en wel, maar hoort er geen cholesterolwaarschuwing op die verpakkingen?
 

Niet enkel lokale producenten bedreigen onze BMI. Dat doen ook de fabrikanten van ontbijtgranen, als we mogen afgaan op het suikeronderzoek dat Test-Aankoop deze week publiceerde. De resultaten laten weinig ruimte voor twijfel: wil je een suikerbom, koop dan een A-merk. Zo simpel is het. En wij die dachten dat A-merken het best geplaatst waren om in te spelen op de markttrends? Think again! De vraag is of dat gaat verbeteren nu de Europese suikerquota zijn weggevallen en er lagere suikerprijzen op komst zijn. Het wordt voor voedingsfabrikanten nog aanlokkelijker om spotgoedkope suiker aan hun producten toe te voegen. Nee, voor ons geen crunchy muesli milk chocolate (493 kcal/100g) bij de brunch morgen: een stukje fruit, een gebakken eitje en een volkorenboterhammetje zullen volstaan. En bij u? Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN