RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Proficiat, retailers!

icon
Food1 september, 2017

Het rommelt flink in foodretailland. Zullen vijftig jaar van stilstand eenvoudig worden afgestraft door een brutale nieuwkomer? Na een lauwe zomer volgt een hete herfst, voorspelt het weekoverzicht van RetailDetail Food.

Gekwakkel

Deed dat geen deugd, vanochtend? Dat de kinderen weer gewoon aan de schoolpoort konden gedropt? ’t Is weer voorbij die mooie zomer, en als we mogen afgaan op de echo’s uit de sector waren het kwakkelmaanden van jewelste.  Nee, dan doelen we niet op het weer – al kan dat ook een rol gespeeld hebben, want erg vaak hebben we niet gebarbecued – wel op de trieste statistieken die week na week in de mailbox van onze foodretailmanagers vielen. Het wilde maar niet lukken met de verkoop, zelfs al mochten de producten gratis de deur uit. Dat belooft voor dit najaar: supermarktketens zullen alle truken van de foor inzetten om alsnog hun doelstellingen te halen. Wordt leuk.
 

Maar: bij voorbaat tot mislukken gedoemd, vrezen we. Consumenten hebben hun geld allang elders besteed: aan de solden, aan zonnige reizen (gemiddeld meer dan 1000 euro per persoon, lazen we), pokkedure zomerfestivals (niet veel minder), frietjes van Sergio Herman, hotdogs van Jeroen Meus, kookboeken van Pascale Naessens… En dan moet de wijnkelder nog aangevuld. Daar is dit jaar overigens geen haast bij: heel wat retailers hebben besloten om hun wijnbeurzen wat te rekken in de tijd, of op te splitsen in twee actieperiodes. Kwestie van de concurrentie geen speelruimte te gunnen en meteen de brug te leggen naar de kerstdagen. Maar of we daarom meer gaan kopen? En drinken? Nu ja, sommigen onder ons misschien wel.

 

Uw pronostiek?

Voor het foodjaaroverzicht van 2017 (ja, wij zijn lid van de Bond voor Vooruitziende Journalisten) zullen voorlopig twee trefwoorden volstaan. Amazon en Ahold Delhaize domineren het FMCG-nieuws, en vaak doen ze dat tegelijk, want als Amazon de Amerikaanse retailsector opschudt, dan betaalt Ahold Delhaize dat cash. In die mate zelfs dat analisten zich vragen stellen bij de toekomst van de fusiegroep in de VS. Beleggersvereniging VEB schuift enkele scenario’s naar voren, die zich vlot laten samenvatten als ’t kan vriezen, ’t kan dooien.  Er is enerzijds de dreiging van een prijsoorlog en de opkomst van online, maar anderzijds moet Ahold Delhaize daar beter tegen gewapend zijn dan sommige concurrenten.
 

Dat valt nog te bezien. Amazon en Whole Foods hebben in elk geval woord gehouden: die prijsdalingen met dertig tot veertig procent maakten indruk. Maar wij zouden RetailDetail niet zijn als we daar geen scherpe kanttekeningen bij maakten: prijs is slechts een voorwaarde om te mogen meespelen, wat Amazon écht wil doen is het businessmodel van de supermarkt op de schop nemen. Of dat nodig is? Tja, de enige échte innovaties in meer dan vijftig jaar supermarkt waren de barcode en selfscanning. Proficiat, retailers! Wat Amazon nu uitspookt, doet denken aan Apple, liet een schrandere winkelier ons weten. Inderdaad. Wat dus meteen leidt tot de vraag: wie wordt dan de Nokia van de foodretail, en wie wordt de Samsung van dienst? Stuur ons gerust uw pronostiek.

 

Nog een omwenteling

Nauwelijks was die vorige Filet Pur de deur uit, of Carrefour Belgium meldde dat de eerste residuvrije peer een feit was. Uitgerekend nu de mensen toch vooral zitten te wachten op residuvrije eieren, lanceert de retailer een toffe conférencepeer die geen spoor van pesticiden bevat. Dat doet een mens toch even nadenken. Moeten we nu concluderen dat alle andere peren wél residu’s bevatten? En is dit dan geen staaltje van nestbevuiling? Want als Poetin dit leest, komt het nooit meer goed met de perenexport.
 

Aangezien we toch over Carrefour bezig zijn: de nieuwe grote baas weet wat gedaan, nu blijkt dat de omzet wel stijgt maar de marges onder druk staan als gevolg van toenemende prijs- en promotiedruk in Frankrijk. Prompt nam het aandeel een diepzeeduik. Alexandre Bompard belooft op korte termijn een transformatieplan, een digitale omwenteling en een hervorming van de hypermarkten. Tiens, hadden de twee vorige CEO’s dat ook al niet beloofd? Bij Carrefour Belgium leveren ze alvast een bescheiden bijdrage met de lancering van een online marktplaats die openstaat voor grote en kleine bedrijven – ja, misschien zelfs voor u.
 

Meer slecht nieuws vanuit Frankrijk: de wijnoogst valt tegen, zodat er schaarste dreigt. Gelukkig vertegenwoordigen Franse wijnen in onze winkelrekken nog slechts de helft van het aanbod. Bovendien is er goed nieuws uit Wallonië: daar neemt het aantal wijnbouwers zienderogen toe. Er zijn er nu al een negentigtal, vooral rond Luik, Namen en in Henegouwen, en volgens kenners gaat de productie de komende vijf jaar verdrievoudigen. Ik hoor sommige mensen nu opgelucht ademhalen: oef, we zijn gered!

 

Gefermenteerde schimmels

We hebben het hier al vaker geschreven: onze vleesconsumptie is onhoudbaar hoog, wegens nefast voor onze planeet en voor onze bloedvaten. De toekomst is plantaardig. Hoewel. Volgens de topman van Quorn, producent van namaak-kipfilet op basis van gefermenteerde schimmels, zijn de meeste vleesvervangers van een belabberde kwaliteit. En hij had het niet eens over zijn eigen producten. Hm, denkt hij met dat soort uitspraken de markt van de veggieburgers een boost te kunnen geven dan? We zijn benieuwd.
 

In plaats van vlees op gebrekkige wijze te imiteren, moeten we het volgens sommigen gewoon gaan kweken, in grote bioreactoren. Geen dierenleed, geen noemenswaardige milieu-impact, en nog altijd even zondig ongezond. Als grote namen Bill Gates en Richard Branson er hun geld op inzetten, dan zou het weleens iets kunnen worden, niet? Vraagje: zouden vegetariërs en veganisten weer carnivoor worden als ze de zekerheid kregen dat hun entrecote uit het labo kwam in plaats van uit het slachthuis?
 

Bij Ter Beke laten ze het niet aan hun hart komen: de meeste mensen zullen nog wel een tijdje ham of salami op hun boterham leggen, gokken ze daar. Daarom kopen ze nu gewoon hun Nederlandse collega Zwanenburg, producent van voorverpakte en ambachtelijke vleeswaren. Ondanks dalende marges door dure grondstoffen, was er toch nog wat geld over, blijkbaar.  

 

Foute groenten

Meer groenten eten is uiteraard gewoon een goed idee. Reizigers in de Parijse metrostations hebben de voorbije dagen echter de wenkbrauwen gefronst toen ze een aanbieding voor witte uien zagen waarop een foto van twee venkelknollen te zien was. Of reclame voor courgettes met een foto van komkommers. Foutje van de drukker? Nee, de schuldige blijkt Intermarché, en ze hebben het met opzet gedaan. Waarom dan wel? Omdat de meeste Franse scholieren nog geen savooi van een prei weten te onderscheiden, zegt de retailer (klik gerust, leuk filmpje). 40% schijnt zelfs niet te weten dat frieten van aardappelen worden gemaakt. Zou dat bij ons veel beter zijn? 
 

Aan die gebrekkige kennis kan het echter niet liggen dat de omzet daalde bij Greenyard, de grootste groenteboer in de wijde omgeving. Nee, de achteruitgang is te wijten aan de divisies diepvries en blik. Wel verkocht de groep meer potgrond. Ik geef het maar mee.
 

En u hebt het ook gemerkt: de prijzen voor boter en room swingen de pan uit. Slecht nieuws voor lekkerbekken, goed nieuws voor melkveehouders en voor zuivelgroep FrieslandCampina, die een mooie omzetstijging mocht rapporteren. Net als foodservicegrossier Metro, trouwens. De eerste kwartaalcijfers sinds de afsplitsing van Mediamarkt mochten gezien worden. Toch ging de beurskoers naar beneden. Voor sommigen is het nooit genoeg.

 

Product placement

Met een meer dan gewone belangstelling hebben we deze week elke dag trouw gekeken naar Open Keuken, het verse programma van nieuwbakken tv-chef Sandra Bekkari op VTM. Geen kok, dat merk je aan haar snijtechniek: volstrekt onbestaande, maar who cares?  Structurele partner Albert Heijn vindt het niet erg. Ook Barilla was aanwezig, hoewel la Bekkari een pastarecept maakte zonder… pasta, want ze doet niet aan vermaledijde koolhydraten, of toch zo weinig mogelijk. Logo’s en etiketten worden redelijk zorgvuldig uit beeld gehouden, al herkenden we wel een potje Kühne mosterd en slimme product placement van Elvea, een merk dat wel vaker guerrillagewijs opduikt in kookrubrieken en op allerhande foodblogs.
 

Op budget van Devos-Lemmens of Hellmann’s zal Sandra niet moeten rekenen: ze waarschuwde de kijkers om hun mayonaise vooral zelf te maken aangezien de industriële producten bomvol suiker zitten. En zo’n aanval op onze voedingsindustrie passeert gewoon op de commerciële zender? Onbegrijpelijk dat topman Peter Bossaert – die per slot van rekening nog voor Calvé heeft gewerkt – niet onmiddellijk ingrijpt. We hebben de rest van de reclame dan maar doorgespoeld.
 

Tot slot nog dit. We hebben iets om naar uit te kijken, en u ook: komende vrijdag verschijnt een nieuwe RetailDetail Food krant, en er staan enkele fijne artikels in, al zeggen we het zelf. Wacht maar af. Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Promodruk en zondagsopeningen wegen op cijfers Colruyt Group

    Ondanks een omzetstijging in de eerste helft van het gebroken boekjaar staat de winst onder druk bij Colruyt Group. Ook het marktaandeel daalt opnieuw als gevolg van stevige concurrentie op de Belgische markt.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN