RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags jaaroverzicht
  • Bedrijven C&AColruytLidlMakroMetroRenmans
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Slecht nieuws scoort: dit waren de meest gelezen artikels op retaildetail.be in 2022

icon
Algemeen29 december, 2022
Shutterstock.com

Het vervolgverhaal over de verkoop van Makro en Metro in België domineerde het retailnieuws in 2022, al was er ook grote interesse voor de problemen van Colruyt, de sluitingen bij C&A, de moeilijkheden bij Renmans en de rode cijfers van Lidl…

Niet vrolijk

Zoals elk jaar doken we in ons Google Analytics-rapport voor een verslag van het retailjaar 2022. Dat oogde bepaald niet vrolijk: van de twintig meest gelezen artikels gingen er exact zes níét over Makro en/of Metro… En ook de andere artikels hadden het hoofdzakelijk over faillissementen, winkelsluitingen, rode cijfers en sociale onrust. Wat hadden we eigenlijk verwacht? Om toch een beetje variatie te brengen in ons lijstje, gooien we álle Makro- en Metro-artikels dan maar samen op de eerste plaats, met stip, zonder concurrentie…

1. Makro, Makro en nog eens Metro

Het allermeest gelezen artikel over dat hele Makro-debacle was getiteld “Lege rekken en gesloten winkels bij Makro”. Het werd op korte afstand gevolgd door “Veilinghuis brengt inboedel Makro in kaart, einde nadert” en door “Makro en Metro beginnen met uitverkoop om lonen te betalen”. RetailDetail volgde het dossier op de voet en kreeg geregeld vertrouwelijke informatie toegespeeld door medewerkers. Dat werd door onze lezers erg gewaardeerd.

2. Ook C&A kwam in het oog van de storm

Acht winkelsluitingen dit jaar in België, twintig de afgelopen vijf jaar: voldoende om ongerustheid op te wekken in de retailwereld. We gaven tekst en uitleg in het artikel “Waarom C&A winkels moet sluiten”. De moderetailer, die veel treinen miste, is aan een inhaalbeweging bezig.

3. Net als Renmans…

De bekende slagerijketen, tevens trouwe partner van Aldi, is bezig met een afslankingsoperatie waarbij dit jaar al vijftien winkels de deuren sloten. “Waarom Renmans vijftien slagerijen sloot in 2022” werd gretig gelezen en gedeeld. De reactie “Geen herstructurering op til” kreeg veel minder clicks. Zo gaat dat…

4. Het record van Lidl

Records breken is doorgaans leuk, tenzij het om verliescijfers gaat. We kopten “Recordverlies voor Lidl in België”, een boodschap die fel contrasteerde met het groeiverhaal van de discounter.

5. Ruzie bij Delhaize

Een stakingsaanzegging bij Delhaize, uit onvrede over een cao: “Vakbonden verklaren Delhaize de oorlog”. Niet veel later waren de gemoederen alweer bedaard…

6. Uitverkoop bij Aldi

Harddiscounter Aldi moest van zijn onverkochte non-foodvoorraden af: producten die waren blijven liggen tijdens de lockdowns, wegens niet-essentieel. “Aldi opent niet één maar drie outletwinkels”, dus. En nog veel meer dan drie, trouwens.

7. Frits in de gevangenis

Fraude en witteboordencriminaliteit op retaildetail.be: het komt niet elke dag voor (hoewel, we herinneren ons FNG en Blokker/Mega World…). Een kop als “Jumbo-CEO betrokken bij groot witwasonderzoek: huiszoekingen en arrestaties” is dus smullen voor de lezers…

8. Zonder kassa

De reportage over de kassaloze winkel van Aldi in Utrecht werd al goed gelezen, maar de bevestiging dat de discounter de test positief evalueert en ermee doorgaat, trok nog veel meer lezers: “Aldi zet door met kassaloze winkel”.

9. Chinees fenomeen

Veel kritiek, maar ook veel belangstelling voor het Chinese fastfashionfenomeen Shein, dat een showroom opende op wandelafstand van de RetailDetail-kantoren. De toeloop naar het artikel “Shein opent tijdelijke showroom in Antwerpen” was haast even groot als de toeloop naar die winkel.

10. Bloedbad op komst?

De waarschuwing dat 2023 dreigt te beginnen met een waar bloedbad onder franchisesupermarkten, slagers, bakkers en horeca, wist flink wat lezers te verontrusten. “Energiecrisis zal bloedbad veroorzaken in voedingshandel” was de boodschap van uitsluitend Franstalige retailfederaties…

11. Oeps!

Jarenlang weigeren om op de e-commercetrein te springen, en wanneer je het dan eindelijk toch doet, de mist in gaan: “Webshop Primark crasht bij lancering”. De website van RetailDetail hield maar nét stand.

12. De lijdende leider

Was het uit leedvermaak of uit oprechte interesse? De lijdensweg van Colruyt deed stof opwaaien, en veel lezers wilden het antwoord weten op de vraag “Hoe geraakt Colruyt uit de catch-22 die het zelf creëerde?” Ook de boodschap “Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer” genereerde heel wat clicks.

13. Braziliaanse prijsvechter

Volgend jaar lanceert Carrefour een nieuw winkelenseigne in Europa. Een volstrekt onbekende naam, maar dat zal snel veranderen. We gaven al een voorzet met “Maak kennis met Atacadão, het nieuwe prijswapen van Carrefour”.

14. Duur Nederland

Tot voor kort was Nederland het beloofde land voor prijskopers, maar omdat de inflatie er harder toeslaat zijn supermarkten er duurder geworden. Het gevolg: “Jumbo in België goedkoper dan in Nederland”.

15. Protest

Heibel in het grootste winkelcentrum van het land: niet iedereen blijkt opgezet met de geplande aanpassingen aan de openingsuren tijdens de feestdagen. “Vakbondprotest tegen avondopening Wijnegem Shopping”, maar het management kwam met tekst en uitleg.

16. Vernieuwd concept

Wanneer de Nederlandse marktleider en Belgische uitdager sleutelt aan zijn winkelformule, dan is dat nieuws. Pijnacker is zo’n anderhalf uur rijden van Antwerpen, maar het artikel “Albert Heijn lanceert vernieuwd winkelconcept” is slechts één klik ver.

17. Grote uitverkoop

Geen grote retailer, toch één van de faillissementen van het jaar. Misschien omdat de muziekketen niet voor het eerst kopje-onder ging? Of omdat koopjesjagers hun kans roken? “Failliet Keymusic veilt inboedel, geen overnemers gevonden”.

18. Kleine leeuwtjes

Supermarkten pakten dit jaar flink uit met koopkrachtacties. De ‘Kleine Leeuwtjes’ van Delhaize kregen kritiek, maar de retailer verdedigde zich: “Kleine Leeuwtjes onder vuur? Delhaize reageert”.

19. Over naar familie

Wanneer een Alvo-supermarkt per uitzondering eens níét aan Jumbo wordt verkocht, maar binnen de Colruyt-familie blijft, dan trekt dat nieuws de aandacht: “Alvo-supermarkt Magda over naar Spar Colruyt Group”. De verbouwing is voor volgend jaar. Maar of dàt nieuws de top 20 zal halen?

20. Herstructurering

Louis Delhaize Group kwam het afgelopen jaar behoorlijk vaak in het nieuws. Soms met goed nieuws (een nieuwe winkelformule), soms met slechter nieuws: “Saneringsoperatie bij Smatch: twee winkels sluiten“. Ook dit wordt een verhaal om volgend jaar verder op te volgen…

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    “Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

    De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Mode en horeca tillen El Corte Inglés naar hogere winst

    El Corte Inglés boekte vorig jaar een solide winstgroei. Vooral huismerken en e-commerce leverden het Spaanse warenhuisconcern meer marge op, terwijl mode en horeca fysieke trekkers waren.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Amazon vervangt medewerkers door AI

    Amazon-topman Andy Jassy noemt de impact van generatieve kunstmatige intelligentie zo ingrijpend, dat de personeelsbezetting de komende jaren zal afnemen. “De manier waarop we werken verandert,” aldus Jassy. “We zullen minder mensen nodig hebben voor sommige jobs en meer voor andere.”

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN