RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Heuglijk nieuws voor stiekeme drinkers

icon
Food23 december, 2016

Zo laat op het jaar zetten supermarkten meer dan ooit hun beste beentje voor. RetailDetail Food blikt terug op een week waarin drank en zware kost de toon zetten. En dan moest het kerstfeest nog beginnen!

Achtduizend kreeften

Onze gedachten gaan in de eerste plaats uit naar de talloze winkelmedewerkers die vandaag, morgen en in sommige gevallen ook overmorgen een tsunami aan gestresseerde kerstshoppers mogen opvangen vooraleer ze zelf aan de feestdis kunnen plaatsnemen. Ze zijn ongetwijfeld goed voorbereid op vragen als ‘ik vind geen sint-jacobsvruchten op de fruitafdeling’ of ‘passen truffels van Godiva ook bij kalfszwezeriken’? 

 

Onze gedachten gaan ook uit naar die wel achtduizend kreeften die gisteren op onze nationale luchthaven arriveerden en die door een inspectrice van het Federaal Voedselagentschap stuk voor stuk op hun gezondheid werden gecontroleerd vooraleer ze de reis mochten verderzetten richting winkel en richting uw keuken. In onze keuken zijn er eens twee ontsnapt, net als in die beroemde scene uit Annie Hall. Sindsdien moeten dieren een officieel overlijdenscertificaat hebben vooraleer ze bij ons binnen mogen. 

 

Collateral damage

We nemen ons dan ook voor om per uitzondering louter positief en constructief uit de hoek te komen in ons vrijdagse overzicht, al kunnen we niets beloven. Schreven we bijvoorbeeld recent nog dat supermarkten al vijftig jaar in essentie onveranderd zijn gebleven? Dan moeten we die woorden terugnemen, want het lijkt wel of retailers op de maand december hebben gewacht om aan het innoveren te slaan. 

 

Jawel, na Lidl en Amazon Go kwam deze week het Italiaanse Coop op de proppen met een vernieuwende, hoogtechnologische supermarkt die de bevoorradingsketen transparant maakt. De bedoelingen van de keten zijn nobel: als consumenten weten waar de producten vandaan komen, zullen ze hun koopgedrag in duurzame zin aanpassen. Wel jammer voor de tuinbouwers in Kenia, die hun boontjes elders zullen moeten slijten. Dat is nu eenmaal collateral damage. 

 

Vierkant uitgelachen

“There is a time to laugh and a time not to laugh, and this is not one of them”: bij het Franse Monoprix vonden ze er niet beter op dan de Amerikaanse collega’s van Amazon Go vierkant uit te lachen in een franglais waar inspector Jacques Clouseau jaloers op zou zijn. Toch wel goed gemaakt hoor, dat filmpje. Ook Carrefour deed meer dan zijn best: de retailer opende in Madrid een nieuwe premium supermarkt met een dominant versaanbod, een uitgebreide kaasrayon en een goed gestoffeerde wijnafdeling. Nét iets te ver voor onze kerstinkopen, jammer genoeg. 

 

In Berlijn opende Lidl intussen een omnichannelconcept: kleiner dan een doorsnee winkel en voorzien van een afhaalpunt voor online bestellingen. Het goede voorbeeld geeft ook Lidl Zwitserland, dat voortaan geen kastickets meer zal uitprinten, om papier en inkt te sparen. Dichter bij huis zijn de medewerkers van Lidl minder tevreden: ondanks de geoptimaliseerde winkelinrichting in de nieuwe filialen vinden ze dat ze te hard moeten werken en te weinig pauzes krijgen. 

 

Tja, wie vindt dat niet? Misschien de 55-plussers die het slachtoffer worden van de herstructurering bij Makro: zij kunnen met brugpensioen. Nu ja, we weten wat dat betekent. Officieel blijven ze beschikbaar voor de arbeidsmarkt, maar in de praktijk wil niemand ze hebben. De medewerkers van de Intermarché van Waregem hoeven naar verluidt niet voor hun job te vrezen: de Musketiers geven Vlaanderen op, maar Carrefour neemt inboedel én mensen over. 

 

Wijnabonnement

Het rommelt al een tijdje in de veilingsector: kopen we te weinig groenten en fruit misschien? Of is het allemaal de schuld van de Russen, die onze vruchten niet meer lusten? In elk geval is Veiling Haspengouw slechts nipt gered van het faillissement, dank zij een vriendelijke overname door de Belgische Fruitveiling. Ze zijn beide gevestigd in Sint-Truiden, dus je kunt je afvragen waarom ze al niet veel eerder de handen in elkaar sloegen.

 

Heuglijk nieuws voor stiekeme drinkers: bezorgdienst Deliveroo gaat in samenwerking met Diageo nu ook sterkedrank aan huis leveren, waardoor die bruine papieren zak achterwege kan blijven. Misschien kunnen ze het aanbod ook uitbreiden met speciaalbier in blik, want dat blijkt een indrukwekkende groeimarkt. Dat zo’n blik niet in stukken uiteen valt wanneer je het uit je dronkenmanshanden laat glippen, lijkt ons inderdaad een voordeel. Maar het kan nog beter, volgens de Londense startup Garçon Wines: die ontwierp een smalle plastic wijnfles die gewoon door de brievenbus kan. Drukke stadsmensen kunnen een postabonnement nemen om wekelijks een nieuwe wijn te ontvangen. In een bruine envelop, no questions asked. Cheers!

 

Maar vergeet vooral niet om straks voldoende water te drinken bij de kerstdis. Van Spadel bijvoorbeeld: dat bedrijf is er ondanks de goede voornemens van vorig jaar nog altijd niet in geslaagd om van de beurs te verdwijnen. Meer nog, zodra het nieuws bekend raakte over de overname van de Bulgaarse marktleider Devin AD, steeg het aandeel naar ongekende hoogten. Tegen deze koers gaat Marc Du Bois die aandelen zeker niet terugkopen. 

 

Opgeblazen gevoel

HelloFresh heeft nog geen beursnotering, maar haalde wel 85 miljoen euro vers geld op, onder andere van een investeerder die om onbekende redenen onbekend wenst te blijven. Misschien uit eerlijke schaamte: de maaltijddozenleverancier stapelt immers steeds hogere verliezen op en ziet zijn waardering gestaag dalen. Komt dat nog goed, of ligt hoofdaandeelhouder Rocket Internet op ramkoers met de Atlantische Oceaan? Onwillekeurig komt me de ramp met de Challenger voor de geest: what goes up, must come down…  

 

Alleszins gaat het evenmin bijster geweldig met Activia, vernemen we. Het vrouwvriendelijke zuivelmerk, dat niet zo lang geleden nog blogde onder het motto ‘boost your positivity’, kampt na een grootse herlancering met tegenvallende verkopen en daardoor ziet producent Danone zich genoodzaakt om de omzetverwachtingen te temperen. Nochtans volstaat het om trouw te blijven aan jezelf en je intuïtie te volgen. Dat verzinnen we niet, het staat zo op de Activia website. Je zou er een lichtelijk opgeblazen gevoel van krijgen, nietwaar? Als dat geen slinkse marketingtruc is!

 

Worst verbroedert

Wat komt er bij u op tafel met kerst? Alleszins nog geen roze ananas: deze nieuwerwetse innovatie van Del Monte werd nu wel goedgekeurd door de Amerikaanse voedingsautoriteit FDA, maar dat telt niet in Europa, aangezien de Pink Pineapple het resultaat is van genetische manipulatie. En daar moeten wij niks van weten, op het oude continent. 

 

Pas ook een beetje op met worst, mocht u een winterbarbecue gepland hebben bijvoorbeeld. Dat zeggen wij niet, dat zegt Test-Aankoop met het oog op uw en mijn gezondheid. Een grondige analyse heeft uitgewezen dat worst teveel bacteriën, teveel vet én teveel zout bevat. Het advies om slechts om de veertien dagen een worst in de pan te leggen, komt ons nog erg mild over. Waarom niet meteen een algeheel worstverbod? 

 

Het toeval wil dat we net vandaag een uitnodiging ontvingen om deel te nemen aan een workshop worsten maken, in theorie én praktijk. Want: ‘worst verbroedert’, zegt de invitatie. We verzinnen helemaal niks. En de kalender is al goed volgeboekt ook. Gezondheidsadvies zal u dus worst wezen? Mij goed, hoor. Maak er vooral een bijzonder vredevol kerstweekend van, en denk op een onbewaakt moment even aan de mensen die wat minder geluk hebben. Tot volgende week!

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    Leonidas: recordomzet maar winst onder druk

    Leonidas heeft een recordjaar achter de rug. Qua omzet dan toch, want de exponentieel duurdere cacao en een verhuis van Brussel naar Nijvel drukten de winst. Desalniettemin investeert de Belgische chocolatier fors in internationale expansie.

  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Poolse nummer drie wil discounters counteren met franchisenetwerk

    Eurocash, de derde grootste supermarktgroep in Polen, sluit 150 winkels en ontslaat 3000 medewerkers om slagkracht te winnen in een erg competitieve markt. De retailer ziet heil in een franchisemodel.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN