RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Een duizelingwekkend hoge lat

icon
Food13 oktober, 2017

Discounters startten elk op hun manier een charmeoffensief, de ene met smaaktests, de andere met verwende varkens. Maar we mochten toch geen vlees meer eten? Hoe dat zit, lees je in het gegarandeerd glutenvrije weekoverzicht van RetailDetail Food!

Prangende stilte

Plots werd het even stil op de redactie van RetailDetail, vorige vrijdagmiddag, nét nadat we onze wekelijkse Filet Pur online hadden geplaatst. De volledige redactieploeg staarde stomverbaasd naar het scherm, amper in staat om nog een woord uit te brengen. Geloof ons, dat gebeurt niet vaak. Het was onze founding father zélf die uiteindelijk de prangende stilte doorbrak, met de geladen woorden “Et is ni woar…”.
 

Maar het was wél waar. Wat we nooit voor mogelijk hadden gehouden, speelde zich voor onze ogen af: in onze mailbox bevond zich, duidelijk zichtbaar en onmiskenbaar, een authentiek persbericht van Aldi België. Neem het van ons aan: dat was een schok. Decennialang hield de discounter de lippen stijf op elkaar, en nu zou hij plots toch spreken? We hebben eerst eens goed nagekeken of het geen vergissing kon zijn. Was dat bericht niet toevallig vanuit Aldi Nederland naar ons verstuurd? Haalde een concullega een practical joke met ons uit? Had zomaar gekund, maar nee hoor, Aldi Holding in Erpe-Mere was wel degelijk de rechtmatige afzender.

 

Olé Olé!

Dat het een e-mail betrof en geen faxbericht, dat was op zich al opzienbarend. De inhoud van het elektronische bericht was niet versleuteld bovendien, we konden het dus gewoon lezen zonder beroep op de IT-hulplijn van het hoofdkwartier in Essen. En het was nog ondertekend ook: door de nagelnieuwe woordvoerder Dieter Snoeck. Geen familie van onze Grote Roerganger, wel een bolleboos die bij De Tijd heeft gewerkt en die dus meteen de lat voor het woordvoerderschap in foodretail nog enkele meters hoger legt dan ze al lag. Duizelingwekkend hoog, met andere woorden!  
 

De boodschap zelf was ook niet mis: een onderzoek in opdracht van Aldi heeft uitgewezen dat de producten van Aldi even goed, zo niet beter zijn dan de bekende merkproducten, aldus Aldi. Kijk, dat is helder, duidelijk, begrijpelijk voor iedereen. Die man heeft z’n start dus niet gemist. Je vraag je wel af waarom Aldi dan per se die dure en kwalitatief minderwaardige merkproducten in z’n assortiment wou opnemen? Welnee, Aldi neemt enkel A-merken op die wél kwalitatief zijn. En die werden dan ook niet in de vergelijking betrokken. Slim! Hiermee is meteen ook officieel bevestigd dat de befaamde Olé wafel minstens even lekker is als de beroemde Leo wafel die zoals bekend van dezelfde band rolt. Een hele geruststelling, waar we bij RetailDetail dan ook meteen een diepgravende analyse aan hebben gewijd. U kent ons.

 

Vintage voedsel

Felicitaties maken we graag over aan de heer Guy Elewaut, de marketingdirecteur van Colruyt die zopas een beetje voorbarig werd uitgeroepen tot Marketeer van het Jaar 2017, hoewel dat jaar nog niet geheel voorbij is. Net als de voornoemde Dieter Snoeck is de laureaat een voormalig journalist van De Tijd die de lat steeds hoger wenst te leggen. Bovendien werkte hij zo’n 15 jaar bij Delhaize, waar ze nu ongetwijfeld zitten te tandenknarsen, aangezien de ellende daar pas écht begon na zijn vertrek. “Wij adverteren niet, wij informeren”, zegt Elewaut in een reactie. Tiens, heeft hij het nu niet over Aldi? 
 

Onze welgemeende gelukwensen gaan tevens uit naar Aloïs Ooms, trouwe lezer van deze column en voormalig CEO van Match, die op zoek naar een nuttige invulling van zijn tijd en geld zopas maaltijdenproducent Prego overnam. Die maaltijden zijn niet in de supermarktrekken te vinden: ze worden dagelijks aan huis geleverd, bij iedereen die geen zin heeft om zelf te koken. Een blik op het weekmenu leert dat het voornamelijk gaat om vintage Vlaamse kost met een hoofdrol voor vlees en patatten. Nee, aan vegetarische opties doen ze niet in de stille Kempen, en aan glutenvrije kapsones hebben ze geen boodschap.
 

Of die maaltijden ook worden bezorgd door Takeaway.com is ons niet geheel duidelijk, maar in elk geval wist die bezorger het afgelopen kwartaal opnieuw fors te groeien. 17 miljoen bestellingen, het is niet niks. Het bedrijf gaat nu de commissie verhogen, teneinde ooit toch eens winst te maken.
 

Een bod op de margarinedivisie van Unilever was wellicht nét iets boven het budget van Ooms. Heel wat investeringsfondsen daarentegen zien een overname wel zitten, hoewel de margarinemarkt al jaren structureel daalt. Ja, een consument is een raar beestje: nu wil iedereen weer echte boter op z’n brood, wegens lekker en natuurlijk.

 

Verwende varkens

Bioketen Origin’O opende afgelopen week haar 17de vestiging, meer bepaald in Aalst. De winkel gaat ook zelf meeneemmaaltijden bereiden en een bijzonderheid is dat je er volstrekt niet met cash kan betalen maar enkel met de kaart. Op een nieuwe vestiging van Cru, de luxewinkel van Colruyt Group, zullen we echter nog even mogen wachten. Bij De Tijd (alweer) berekenden ze namelijk dat het lekkere retailconcept bijna evenveel verlies draait als omzet. Faut le faire! Aan de te lage prijzen kan het nochtans niet liggen. De drie bestaande vestigingen moeten nu eerst hun levensvatbaarheid bewijzen vooraleer Nonkel Jef nog eens zijn portefeuille bovenhaalt. 
 

Bij Lidl gaan ze er prat op dat ze als eerste retailer in België uitsluitend varkensvlees verkopen met het ‘Beter Leven’ keurmerk van de Nederlandse Dierenbescherming. Dat houdt onder andere in dat de dieren in hun stallen speelgoed krijgen om de verveling tegen te gaan – echt waar. In een geestig ‘making of’ filmpje demonstreert de retailer hoe de varkens die in de reclamespot optraden, verwend werden met vers gras, massages en modderbaden. Wat ze uiteraard niet tonen is hoe de acteurs achteraf toch netjes versneden en vacuümverpakt in de koelrayons belandden.
 

Tja, vlees, we mogen dat amper nog eten volgens die fameuze nieuwe voedingsdriehoek. Dat de Vlaamse overheid bij monde van het VLAM afgelopen week dan toch uitriep tot ‘de week van de biefstuk-friet’, terwijl de Hoge Gezondheidsraad de vleesconsumptie juist ontmoedigt, lag sommige mensen zwaar op de maag. Dat het budget voor de promotie van frieten en vlees vele malen hoger ligt dan dat voor de promotie van schoolfruit, was ook even slikken. “Jamaar, we willen enkel de chauvinistische reflex bij de consument aanwakkeren,” argumenteert de marketingorganisatie in de krant. Wat dus een kokhalsreflex opwekte bij de critici, aangezien die boodschap niet bepaald uit de campagne bleek.

 

Postmodern plantaardig

Spinazieburger met pastinaakfrietjes dan maar? Nee, dat kan veel beter, volgens food designer Katja Gruijters, die in een interview met RetailDetail de plantaardige sector aanspoort tot enige creativiteit. Vlees imiteren is zo inspiratieloos. Met haar eigen creaties geeft ze het goede voorbeeld, al lijken die toch meer op postmoderne kunst dan op voedsel.
 

De schaamteloze vleesimitaties van de Vegetarische Slager daarentegen hoeven dan toch niet van naam te veranderen, zo blijkt uit excuses van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Er is geen sprake van verwarring, tenzij bij fervente vleeseters die maar niet willen geloven dat die heerlijke gehacktbal wel degelijk vleesvrij is en dus zonder enig dierenleed tot stand kwam.
 

Trouwens, in steden over de hele wereld openen steeds vaker 100% veganistische winkelconcepten en dat zal wel geen toeval zijn, analyseerden we zopas nog. Het is een trend om rekening mee te houden. Vorige week vond in Londen nog een internationale conferentie plaats die de gigantische kost van vleeseten netjes en op wetenschappelijk verantwoorde wijze in kaart bracht. De cijfers klinken indrukwekkend en met vertegenwoordigers van de VN, de Europese Commissie, McDonalds, Tesco, Compass en Sodexo was het bepaald geen marginaal clubje dat daar bijeenkwam. Ons voedingssysteem moet radicaal anders, maar landbouworganisaties en regeringen werken voorlopig nog flink tegen. Slecht verteerbaar nieuws is dat, en wel nét voor een mooi nazomerweekend dat misschien de laatste kans van het jaar biedt om te barbecueën… Stellen we het redden van de wereld nog even uit? Tot volgende week dan!
 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Promodruk en zondagsopeningen wegen op cijfers Colruyt Group

    Ondanks een omzetstijging in de eerste helft van het gebroken boekjaar staat de winst onder druk bij Colruyt Group. Ook het marktaandeel daalt opnieuw als gevolg van stevige concurrentie op de Belgische markt.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN