RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit waren de nieuwe winkelformules van 2017

icon
Algemeen26 december, 2017

Wie was er nieuw in 2017? De Belgische winkelstraten of webkanalen mochten dit jaar weer een heel aantal nieuwe ketens verwelkomen. Vooral Antwerpen was daarvoor ’the place to be’.

 

Nieuwe retail-intredes in 2017

Een greep uit het aanbod van nieuwkomers van 2017 in de retailsector:

  • About You: In de onlinewereld is de Duitse modewebshop About You een nieuwkomer van formaat. De Zalando-rivaal pakte in het najaar groots uit met een mediacampagne op alle kanalen van televisie tot YouTube, na een soft launch in de eerste helft van het jaar. Het modeplatform wil uitblinken in personalisatie en betrekt zowel lokale als internationale influencers.
     
  • Bagelstein: Brussel is een bagelshop rijker met de eerste Belgische vestiging van Bagelstein. De bagelketen, die versheid hoog in het vaandel draagt, heeft al meer dan 75 verkooppunten in Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en Zwitserland. Het doel van dit jaar was om de kaap van honderd vestigingen te bereiken.
     
  • Bargello: De Turkse parfumproducent Bargello vestigde zich in de Wilde Zee aan de rand van Antwerpen. De parfumerieketen gaat er prat op bekende parfums na te maken – “Voor ieder bekend parfum hebben wij een eigen alternatief” – tegen een lagere prijs. Er wordt ook al gedacht aan vestigingen in Gent en Brussel.
     
  • BillyXClub: Het Belgische parfumlabel BillyXClub ging in de Kammenstraat in Antwerpen van start met een eerste eigen winkel. De naar eigen zeggen karaktervolle parfums van eigen bodem met een creatieve urban-sfeer waren tot nu toe alleen te koop in winkels van Belgisch modelabel CKS of in de webshop.
     
  • Burger King: Hamburgerketen Burger King heeft in 2017 officieel zijn langverwachte intrede in ons land gemaakt. Weeral was het Antwerpen die de spits afbeet. Burger Brands Belgium wil Quick en Burger King blijven combineren en hoopt de komende vijf à zes jaar te groeien naar 140 tot 150 restaurants. Het rekent daarbij vooral op expansie door bestaande franchisenemers.
     
  • Costes: In mei zag de eerste buitenlandse winkel van de Nederlandse kledingketen Costes het daglicht. In een pand van 1.200 m² over drie verdiepingen op de Antwerpse Meir is de tot nu toe grootste vestiging van de zusterketen van The Sting te vinden. De flagshipstore vormt een visitekaartje voor verdere expansie.
     
  • Eyelove: De Nederlandse discountopticien Eyelove heeft zijn eerste twee winkels in België geopend. Althans, twee shop-in-shops, want de brillenformule werkt niet met zelfstandige filialen. De shops kwamen er in Zorgpunt-apotheken in Zaventem en Bertem, maar de optieker wil minstens honderd shop-in-shops in heel België op korte termijn.
     
  • Guerlain: Het Franse parfumeriemerk Guerlain heeft aan de Louizalaan in Brussel een eigen boetiek geopend. Klanten kunnen er nieuwe flesjes parfum kopen, laten bijvullen en zelfs naar wens versieren. Het is de eerste keer dat het merk een winkel opent buiten Frankrijk, maar binnenkort krijgen ook andere steden een vestiging.
     
  • Honest By: Bruno Pieters, voormalig artistiek directeur bij Hugo Boss, heeft een eerste eigen winkel geopend voor zijn duurzame modemerk Honest By. De winkel in de Nationalestraat verkoopt de kledingstukken van de mode-ontwerper, die ethisch en ecologisch verantwoord worden geproduceerd. Een deel van de opbrengst wordt ook afgestaan aan het goede doel.
     
  • JYSK: De Deense woonwarenhuisformule JYSK is sinds april actief in België met twee winkels, een in Schoten en een in Genk. De meubel- en woonketen is op de Scandinavische thuismarkt vooral bekend omwille van zijn matrassen en beddengoed, maar verkoopt alles voor in huis. Het retailbedrijf is al aanwezig in meer dan 45 landen en beoogt een blijvende snelle expansie.
     
  • MdN: Het van oorsprong Belgische modemerk Mer du Nord komt terug in een nieuwe gedaante. Onder nieuwe Franse eigenaars opende het in Brugge en Parijs vernieuwde winkels als MdN, met een nieuw imago en een nieuw concept. Komend jaar staat ook een Antwerpse flagshipstore op de planning.
     
  • MKC: Motorkledijwinkel MKC is in 2017 België binnengereden met een eerste shop boven motorgarage DeSchouwer Moto’s in Zemst. In Nederland had MotoKledingCenter al twee fysieke winkels, maar het succes van de Belgische webshop sinds 2015 trok MKC over de streep.
     
  • Monki: H&M heeft in Antwerpen liefst vijf winkels sinds dit jaar. Op de Meir opende het in november een vestiging van dochterketen Monki, de eerste Belgische winkel en meteen ook de grootste voor het merk tot nu toe. Monki bestaat sinds 2006 en mengt typisch Aziatische ‘street style’ met Scandinavische looks.
     
  • Prada: Luxemerk Prada heeft op de Waterloolaan in Brussel zijn eerste Belgische boetiek geopend. De winkel van bijna 400 m² toont niet alleen de ready-to-wearcollecties voor dames en heren, maar ook de accessoirelijnen en lederwaren van het Italiaanse modehuis.
     
  • Samsøe & Samsøe: Nog niet open, maar wel al aangekondigd: in februari opent de eerste Belgische winkel van het Deense modemerk Samsøe & Samsøe de deuren. Het merk strijkt neer in de Kammenstraat in Antwerpen en is bekend omwille van zijn Scandinavisch minimalisme. Ook in ons land, al is het er tot nu toe alleen online of in een beperkt aantal modeboetieks te koop.
     
  • Sigma Shop: Het interieurbedrijf Kleur op Maat uit Olen heeft in Zoerle-Parwijs een eerste eigen winkel van het verfmerk Sigma geopend. Met de Sigma Shop zet de verffabrikant in België voor het eerst sterk in op de verkoop aan particulieren en niet enkel aan professionelen. Bedoeling is dat er meerdere vestigingen komen doorheen het land.
     
  • Snipes: Net op tijd voor de feestdagen opende in Antwerpen Snipes de deuren. De Duitse schoenenformule is een zusterketen van vanHaren en verkoopt vooral sneakers en streetwear. Na deze eerste vestiging in de Antwerpse Stadsfeestzaal moeten er nog Belgische winkels volgen.
     
  • Solebox: Wie de winkel van Solebox in de Brusselse Anspachlaan binnenstapt, waant zich in een bankfiliaal maar koopt er sneakers. Het exclusieve Berlijnse sneakermerk heeft er pas zijn vijfde Europese vestiging geopend. Solebox is verwant aan die andere nieuwkomers Snipes, want is ook eigendom van de Deichmann-groep.
     
  • Stanley & Stella: Kledingbedrukker Stanley & Stella bedient consumenten nu ook rechtstreeks in een eigen merkshop op de Graanmarkt in Antwerpen. Consumenten kunnen er de eigen collecties van het duurzame textielbedrukkingsbedrijf vinden, net als samenwerkingen met andere merken en artiesten. Bestellingen worden ook ter plaatse gedrukt.
     
  • Stefanel: In Hopland in Antwerpen heeft modemerk Stefanel een eerste Belgische winkel geopend. Het Italiaanse merk uit de jaren vijftig specialiseert zich vooral in collecties op basis van jersey en wol, en wil vanuit Antwerpen als strategische locatie verder uitbreiden in Noord-Europa en de Benelux.
     
  • Texas Coffee: Een nieuwe horecaformule van eigen bodem is Texas Coffee. Het concept, dat is geinspireerd op de typische Amerikaanse ‘diner’, doet bewust niet mee aan de gezondheidstrend en serveert naast ‘de sterkste koffie ter wereld’ milkshakes en ontbijtgerechten. Ondertussen zijn er twee vestigingen in Antwerpen, maar de oprichters willen 4 of 5 vestigingen tegen eind 2018 waarna landelijke dekking volgt.

 

Antwerpen incubator voor trends

Waarom zoveel in Antwerpen? Bij H&M komen ze er expliciet voor uit: “Antwerpen is nog altijd de modestad bij uitstek. De stad is ook een perfecte barometer om nieuwe concepten uit te testen. We kiezen er bewust voor om in Antwerpen zware investeringen te doen.”

 

Ook Stefanel kiest heel bewust voor de stad aan de Schelde: “Antwerpen is een centrum voor avant-gardistische mode en een incubator voor nieuwe trends. We zien deze stad als een strategische locatie om ons merk verder te ontwikkelen in de regio.”

 

Welke nieuwe winkelforrmules zijn er in het afgelopen jaar nog op de Belgische markt gekomen? Laat het weten in de comment-sectie!

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN