RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De retailsoap van 2018: liefde, sterftes en vechtscheidingen

icon
Algemeen2 januari, 2019

Liefde, zo veel liefde was er in 2018. Het was een jaar van huwelijken bij de vleet, zowel koninklijk als in de retail, maar zoals dat gaat in hedendaagse romances lag het scheidingspercentage minstens even hoog.

 

Passionele affaires en verstandshuwelijken

Er werd wat af gevreeën in 2018: iedereen begon het met iedereen te doen. Nieuwe inkooporganisaties schoten als paddenstoelen uit de grond (zelfs tusssen rivalen Fnac Darty en MediaMarkt Saturn), de gekste allianties werden gesloten (Unilever wordt vegetarische slager) en alle continenten vonden elkaar.

 

Walmart hoopt ‘big in Japan’ te worden met Rakuten, ZEB veroverde meer scharrels dan Casanova op een gemiddeld jaar en Michael Kors trekt zich met Donatella Versace zelfs terug op het lieflijke eiland Capri, waar ze samen een liefdesnestje van vergane glorie bouwen. Over vergane glorie gesproken: ook Kaufhof en Karstadt gooiden het maar op een akkoordje, al was er nooit veel liefde te bespeuren tussen die twee.

 

Het rijk van de kassa is uit

Allemaal uit angst voor de Chinezen, die dit jaar officieel in Luik zijn geland? Of toch vooral voor Amazon, die in 2018 letterlijk met de deur in huis viel en zijn oor – met GDPR-goedkeuring uiteraard – in elke huiskamer te luisteren wil leggen. Zonder verpinken volgden concurrenten zoals Albert Heijn en Zalando dat voorbeeld: pakjes bestellen via je afluisterapparatuur in huis en die laten leveren door inbrekers die je sleutel hebben, het was dé innovatie van het voorbije jaar.

 

Of was contactloos betalen in winkels zonder kassa dé trend van 2018? We weten het niet meer zo goed, want zelfs kassaloos shoppen is ondertussen al zo déjà-vû dat ze tegenwoordig met heuse robotwinkels moeten aandraven om nog in de belangstelling te staan. Vraag het maar aan Carrefour: was begin 2018 een transformatieplan waarbij zelfscankassa’s de banen van kassiersters moesten ‘verlichten’ nog reden tot staking, vandaag kijkt niemand zelfs op voor onbemande shops die 24 uur op 24 open zijn. Het rijk van de kassa is uit, zoveel is wel zeker.

 

Die hete zomer van 2018

Maar goed, terug naar de romances van 2018. Dat het er heet aan toe ging, bevestigen zelfs de weergoden. De winkelstraten kreunden – zij het niet van plezier – onder de hete zomer, en gek genoeg zuchtten de onlineretailers voor het eerst met hen mee. Jawel, 2018 was ook het jaar waarin e-commerce de eerste tekenen van zwakte durfde tonen. Zalando kleurt dieprood van schaamte en Asos noemde november de slechtste modemaand “ooit”.

 

Bij Ahold Delhaize roepen ze daarom trouwens zonder blikken of blozen op tot wilde orgieën: Bol.com doet het niet alleen met Albert Heijn, maar ook met BCC en andere concurrenten. “Kom erbij, kom erbij”, roept AH-topman Wouter Kolk op. Het eigen prille huwelijk tussen Ahold en Delhaize blijkt immers al niet meer bevredigend genoeg. 

 

Albert Heijn rukt zelf weer zijn eentje op door het Belgische land. Wie dacht dat de Hollander zich als een gentleman zou opstellen en zijn echtgenote haar eigen thuisland zou laten, zat er lelijk naast. Hier is weliswaar een ander geel gevaar het excuus, namelijk de nakende komst van Jumbo.

 

Gele hesjes maar geen rietjes

Verder was er vooral liefde voor het milieu (vaarwel plastic rietjes, welkom gehuurde Ikea-zetels), liefde voor online food (hoe dat milieuvriendelijk moet, weten we alleen nog niet) en zeker ook veel liefde voor pop-ups.

 

Zullen we 2018 dan maar tot het jaar van de liefde uitroepen? Nee, daarvoor waren er toch heus nog te veel bloedbaden, vechtscheidingen en handgemenen. Behalve de gele hesjes zat het er ook bovenarms op tussen Kaufland en Unilever, Colruyt en Mars, Raf Simons en Calvin Klein, Primark en Vans en nog veel meer.

 

HMV maakt de cirkel rond

Bij Mestdagh wordt voorlopig ook nog flink gereorganiseerd, terwijl H&M in nauwe massageproduceerde schoentjes zit. Ze reageerden een beetje gelaten op de bidprentjes van bekende sterfgevallen Sears en Toys “R” Us, terwijl McGregor als een vriendelijk spook blijft rondwaren en het de ontelbaarste keer opnieuw probeert. Blokker wordt ondertussen in een kunstmatige coma gehouden, toch nog zolang de erfenis wordt verdeeld.

 

Met het tweede faillissement van de Britse platenzaken van HMV is de cirkel evenwel helemaal rond: vijf jaar geleden was het één van de eerste grote dominostenen die omviel en net toen we dachten dat het laatste steentje nu wel plat lag, beginnen we warempel aan ronde twee. Frans Colruyt houdt het alvast voor bekeken, en kan je hem ongelijk geven?

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN