RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe zagen de winkels van 2017 eruit?

icon
Algemeen29 december, 2017

Wat waren de opvallendste trends in retail het voorbije jaar? Kleiner of net heel groot, de meest toonaangevende retailers van 2017 gingen in hun concepten voor meer beleving, meer automatisering en meer ‘blurring’.

 

Heel groot of net heel klein

Grote formules gingen het afgelopen jaar opvallend veel aan de slag met nieuwe winkelformaten en -concepten. Traditionele ‘big box’-retailers gingen van start met kleinere stadsformaten, zoals Decathlon in Brussel, Hema dat naar luchthavens en stations loert of Kruidvat in Antwerpen. Ikea schrapt zelfs de plannen om zich in de Antwerpse Noorderlaan te vestigen, ten voordele van kleinere stadswinkels en zelfs hotels.

 

Andere retailers zagen het dan weer groots, vooral voor winkels die het hele kunnen van een merk in de verf moeten zetten. Dergelijke nieuwe pronkstukken zagen we bij vanHaren in Brugge en H&M in Antwerpen, maar ook Coolblue opende in Amsterdam een eerste XXL-vestiging. Het is ofwel heel groot ofwel heel klein, voor iets tussenin lijkt er geen ruimte meer te zijn. Jumbo liet alvast verstaan dat wanneer (niet ‘als’) het de grens naar Belgie oversteekt, het met groot geschut zal zijn.

 

Colruyt Group opende op zijn beurt een grote 3-in-1-locatie waar Dreamland, DreamBaby en Bio-Planet samen de familie-eer hoog moeten houden. Familiepanden lijken een heuse trend, want in maart 2018 nemen zusterformules A.S. Adventure en JUTTU gezamenlijk de vroegere locatie van Marks & Spencer in Brussel over.

 

Verdeel, wissel af en heers

H&M doet het dan wel omgekeerd en zendt zijn zonen uit. De ene na de andere nieuwe formule ziet onder het motto “verdeel (de consumenten) en heers” het daglicht, met millennials-merk Nyden als jongste worp. Die collecties komen trouwens niet in traditionele winkels te liggen, maar worden enkel verkocht online of via pop-ups en evenementen.

 

Pop-ups zijn nog zo’n lieveling van 2017: het lijkt erop alsof geen enkel zelfrespecterend merk nog zonder kan. Hetzelfde geldt voor elke zelfrespecterende gemeente. Van Albert Heijn tot Zalando, allemaal doken ze wel in een of andere gedaante op in de winkelstraten.

 

Binnenin de winkels gelooft ABN Amro – en heel wat retailondernemers met de bank – dat er vooral een mooie toekomst is weggelegd voor shop-in-shops. Zo’n afwisselend aanbod van merken op één winkelvloer komt immers tegemoet aan de hooggespannen verwachtingen van consumenten om verrast en geprikkeld te worden. Door vierkante winkelmeters onder verschillende partijen te verdelen, wordt het bovendien allemaal weer betaalbaarder. Of waarom dacht je dat Carrefour en Fnac Darty zo tegen elkaar aan zitten te schurken? Makro nodigt daarom Media Markt zelfs onmiddellijk mee binnen uit, hoewel de scheiding nog maar net achter de rug is.

 

Sneeuw of gastronomie op de winkelvloer

Wie toch nog een vaste winkel opende of open wil houden, moet daar dan zeker een ‘belevingswinkel’ van maken volgens de ongeschreven wetten van 2017. Game Mania maakt letterlijk ruimte voor beleving en zelfs telecomoperator Telenet zette op de Meir een belevingswinkel neer.

 

De ultieme beleving? Ga anders eens met je nieuwe jas in de sneeuw staan in de winkel van Woolrich in Milaan. Klanten kunnen in de Extreme Weather Experience Room hun jas in extreme weercondities testen: de temperatuur is er tussen -20 en 5 graden en het kan er sneeuwen, regenen en flink waaien.

 

Al zagen we wel meer (branche)vreemds gebeuren dit jaar. De liefde van de consument gaat grotendeels door de maag, dus trekken steeds meer retailers de gastronomische kaart. In Duitse steden valt het op dat kledingwinkels klanten drankjes of volledige maaltijden aan beginnen bieden. Een modewinkel uit Mannheim geeft zelfs een tweesterrenrestaurant onderdak.

 

Horecaformules groeiden en bloeiden dan ook in 2017: Ellis Gourmet Burgers wil verder uitbreiden in het buitenland, de Amerikaanse fastfoodketens Burger King en Five Guys maakten hun intrede in België. Maar vooral is het een trend dat nieuwe buurtwinkelformules allerlei diensten, waaronder horecaconcepten, integreren. Blurring heet dat dan. De nieuwste generatie Carrefour Express voorziet in ‘food to go’ en consumptie ter plaatse, net als Spar Good Food en MyAuchan in Frankrijk.

 

Winkels zonder kassa, Amazon met shops

Het was trouwens hét jaar waarin online vriendjes werd met offine en vice versa: toen onlinegigant Amazon de premium-supermarktketen Whole Foods kocht, werd voorgoed duidelijk dat er geen grenzen meer zijn. In alle betekenissen van het woord. Ondertussen wil Amazon ook fysieke winkels in Duitsland openen. In de huizen zit Amazon dit jaar ook al, sinds de lancering van Amazon Prime en slimme speaker Echo in de Benelux.

 

Onbemande superette Amazon Go loopt ondertussen wel vertraging op, maar dat geeft niet, want automatisering blijft sowieso een sleutelwoord van 2017. We zagen dit jaar robots de rol van klantenbegroeter overnemen, shoppers de rol van kassamedewerkers en artificiële intelligentie de rol van breinen. Allemaal in naam van efficiëntie en beleving.

 

Albert Heijn schoot in actie en test momenteel volop een kassaloze AH to Go op het hoofdkantoor in Zaandam, terwijl ook JBC in een eigen Innovation Lab allerlei nieuwe technologische snufjes test. Onder meer Auchan en Alibaba hebben hun hoogtechnologische – en sterk geautomatiseerde – winkels al.

 

Gepersonaliseerde kooptijdschriften en shoppen in VR

Omdat niet alleen fysieke winkels zo hun winkelconcepten hebben, was er ook heel wat vernieuwing te zien in de onlinewereld. Webshops mogen daar vooral niet langer op virtuele winkels lijken, nee, ze moeten er gaan uitzien als gepersonaliseerde magazines of zelfs als virtuele belevingswerelden. Media-Saturn ging voor dat laatste aan de slag met virtuele realiteit, terwijl Duitse nieuwkomer About You elke fashionista het gevoel wil geven dat ze een eigen modetijdschrift doorbladert.

 

Zalando laat van de weeromstuit weten dat het voor elke klant een gepersonaliseerde webshop wil. Personalisatie is online immers het toverwoord, al is ook beïnvloeding door hippe ‘influencers’ erg gewild. Instagrammers, YouTube-sterren en bloggers slaan de klok, beroemdheden zijn zo 2016.

 

Om te vermijden dat retailers en merken tussen al die nieuwe trends het noorden kwijt geraken, kwam RetailDetail dit jaar zelf ook met een nieuw concept op de proppen: in co-creatie- en belevingscentrum Home of Retail ondervinden retailprofessionals de nieuwste trends aan den lijve. Voor wie het graag allemaal even neergepend ziet, is er dan weer een volledig boek gewijd aan The Future of Shopping.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN